شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

به موازات پیشروی‌های ارتش عراق در شمال کشور و آزادسازی شماری از مناطق و یک فرودگاه، یگان‌های دیگری از نیروهای امنیتی، بخش‌های گسترده‌ای از مرکز استان انبار را در جنوب کشور آزاد کردند تا بدین‌ترتیب حلقه محاصره بر داعش تنگ‌تر شود.

عراق نبرد با داعش

به گزارش شبكه خبري السومريه، ارتش عراق روز جمعه موفق شد مناطق البوسيف، البوناصر و الجمعيه در اطراف شهر يثرب در شهرستان بلد در جنوب تكريت مركز استان صلاح‌الدين را از كنترل داعش درآورد. درپي اين تحول، ارتش عراق توانست ضمن ورود به شهر يثرب، كنترل اين شهر را به‌دست بگيرد و پرچم كشور را بر بالاي ساختمان شهرداري شهر برافرازد.

از سوي ديگر، سعد معن سخنگوي وزارت كشور عراق هم از آزادسازي فرودگاه ضلوعيه و مركز شهر يثرب خبر داد و افزود: نيروهايي از ارتش و نيروهاي مردمي توانستند ضمن پاكسازي فرودگاه ضلوعيه، مركز شهر يثرب را به‌طور كامل به‌دست بگيرند.ارتش عراق هم اعلام كرد كه در اين عمليات گسترده كه از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده، ده‌ها نفر از اعضاي گروه تروريستي داعش كشته شده‌اند. ارتش عراق قصد دارد شهرستان بلد در استان صلاح‌الدين را پاكسازي كند.

در همين حال يك منبع امنيتي عراقي اعلام كرد كه يكي از گردان‌هاي وابسته به فرماندهي عمليات دجله با حمايت نيروهاي مردمي كار آزادسازي مناطق ضلوعيه را نيز آغاز كرده است. اين منبع امنيتي تصريح كرد كه عمليات يادشده بامداد ديروز آغاز شده و نيروهاي امنيتي ضمن ورود به بخش‌هايي از اين مناطق، در حال پيشروي به‌منظور بازپس‌گيري آنها از گروه تروريستي داعش هستند.

استان صلاح‌الدين در حد فاصل 2 استان ديالي در شمال شرق و نينوا در شمال غرب عراق واقع شده است و به دست‌گيري كنترل كامل آن مي‌تواند حركت ارتش براي آغاز عمليات آزادسازي شهر موصل مركز استان نينوا را تسهيل كند. پيشروي‌هاي سريع ارتش عراق و به‌دست گرفتن كنترل مناطق وسيعي از شمال كشور، بدون حمايت هوايي ائتلاف آمريكا انجام مي‌گيرد و همانطور كه مهند العقابي مسئول اطلاع‌رساني جنگي نيروهاي مردمي اعلام كرده اين موفقيت‌ها با همكاري نيروهاي مردمي و ارتش صورت گرفته و اساسا حملات هوايي ائتلاف نقشي در اين پيشروي‌ها ندارد.

العقابي تصريح كرد كه ائتلاف آمريكا حملات خود را بر شهر موصل متمركز كرده كه در حال حاضر اساسا از دايره عمليات ارتش خارج است. ائتلاف آمريكا از مردادماه گذشته حملات خود را به مناطق شمالي عراق آغاز كرد و هرچند كه در ابتدا انتظار مي‌رفت اين حملات نتايج سريع و معجزه‌آسايي داشته‌باشد اما با گذشت 4‌ماه از اين حملات و گسترده شدن حوزه آنها، هنوز داعش در مناطق بمباران شده جولان مي‌دهد و اخيرا نيز مقام‌هاي آمريكايي اعلام كردند كه از بين بردن داعش در كوتاه‌مدت ممكن نيست. به موازات پيشروي‌هاي ارتش در شمال عراق، در جنوب كشور هم دستاوردهاي جديدي براي ارتش رقم خورد و نيروهاي امنيتي توانستند كنترل شهر رمادي را به‌دست گيرند. قاسم المحمدي فرمانده عمليات انبار تصريح كرد كه ارتش، پليس و نيروهاي عشاير و مردمي كنترل اوضاع امنيتي شهر رمادي را به‌طور كامل در اختيار گرفته‌اند.

وي افزود: در 48ساعت گذشته دست‌كم 40عضو داعش كشته شده‌اند. رمادي مركز استان انبار در جنوب غرب عراق واقع شده و به دست‌گيري كنترل كامل آن، مي‌تواند مقدمه‌اي براي بازپس‌گيري ديگر شهرهاي اين استان سرتاسر صحرايي باشد. در پي موفقيت‌هاي ارتش و نيروهاي مردمي و عقب‌نشيني داعش از مناطق گسترده، اين گروه تروريستي در يكي از شهرهاي انبار، به حالت آماده باش درآمد. مزهر الملا عضو دولت محلي انبار تصريح كرد كه آزادسازي 14روستا با همكاري ارتش و نيروهاي عشاير و ضربات سخت وارد شده به داعش طي روزهاي اخير، باعث شده تا اين گروه تروريستي از حالت هجومي به لاك دفاعي برود و به‌منظور مقابله با هرگونه حمله جديد ارتش و عشاير، در شهر هيت اعلام آماده باش كند.

  • عمليات يك ميليارد دلاري ائتلاف

از زمان آغاز حملات آمريكا و ائتلاف عليه داعش در‌ماه سپتامبر، حدود 1200نفر ازجمله غيرنظاميان سوري كشته و دست‌كم 800نفر ديگر زخمي شده‌اند و اين حملات تاكنون يك ميليارد دلار هزينه داشته است. به گزارش راشاتودي، ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام كرد: حملات هوايي در سوريه در 3‌ماه گذشته 1046شبه‌نظامي داعش را كشته است و اغلب آنها غيرسوري بوده‌اند. 52غيرنظامي نيز در جريان حملات كشته شده‌اند و 72شبه‌نظامي ديگر متعلق به گروه تروريستي جبهه النصره نيز در ميان كشته‌شدگان بوده‌اند.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه با محكوم كردن مرگ غيرنظاميان سوري اعلام كرد: ما معتقديم كه شمار تلفات ميان نيروهاي داعش نيز بسيار بيشتر از آمار مذكور است؛ چراكه نمي‌توان به راحتي به بسياري از مناطق و روستاها دسترسي داشت. از سوي ديگر وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) اعلام كرد: بمباران‌هاي عراق از هشتم اوت و بمباران‌ها در سوريه از 23سپتامبر آغاز شده و اين عمليات‌ها تاكنون يك ميليارد و 20ميليون دلار هزينه داشته كه روزانه 8 ميليون و 100هزار دلار مي‌شود. اين آمار تا 11دسامبر است.

  • وعده سلاح مك‌كين براي سني‌هاي عراق

جان مك كين سناتور جمهوريخواه آمريكايي در سفري به عراق ضمن ديدار با رئيس پارلمان اين كشور، با نمايندگان عشاير اهل تسنن هم به رايزني پرداخت و اعلام كرد كه آمريكا عشاير سني عراق را مسلح خواهد كرد. نمايندگان عشاير اهل تسنن از استان‌هاي نينوا، ‌انبار، ديالي و صلاح‌الدين به بغداد آمده و با جان مك كين ديدار كردند. اظهارات مك كين درباره مسلح‌سازي عشاير اهل تسنن درحالي بيان مي‌شود كه پيش از اين، دولت عراق هم اقدام به مسلح‌سازي‌ اين عشاير كرده بود اما برخي از عشاير استان انبار اقدام به فروش اسلحه خود به داعش كرده بودند.

مك كين پيش از اين و در اوج درگيري‌هاي ارتش سوريه با گروه‌هاي مسلح و تروريستي در شمال كشور، به‌طور غيرقانوني وارد خاك سوريه شد و با شماري از افراد مسلح در آن مناطق ديدار كرد. وي همواره بر ضرورت اقدام نظامي براي حل چالش‌هاي خاورميانه تأكيد مي‌كند.

کد خبر 282237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha