نرخ‌گذاری‌های پی‌درپی، متناقض و غیرکارشناسی کارگروه تنظیم بازار موجب سوختن مردم در تنور افت کمی و کیفی، تداوم گرانفروشی رسمی نان و نارضایتی نانوایان شده است.

نان

افزايش 30درصدي نرخ نان راهكار دولت براي بهبود كيفيت و جبران هزينه تمام‌شده توليد بود كه براساس مصوبه هيأت وزيران از 14آذر‌ماه امسال توسط كارگروه تنظيم بازار به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شد اما اعلام نرخ‌هاي جديد نان در تهران و شميرانات از رشد 30تا 41درصدي قيمت‌ آرد و نان حكايت داشت.

اين قيمت‌‌گذاري با واكنش مردم و برخي مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي و درجازدن كيفيت نان مواجه شد. در نهايت كارگروه تنظيم بازار 23آذر‌ماه اصلاحيه‌اي را براي كاهش 10درصدي نرخ نان با اصلاح قيمت و وزن چانه خمير ابلاغ كرد كه با مقاومت اتحاديه نانوايان و تشديد برخوردهاي تعزيراتي مواجه شد. در شرايطي كه هنوز مردم اطلاعي از نرخ‌هاي جديد نان ندارند، اين مصوبه كارگروه زمينه اعتراض نانوايان را فراهم كرد و با خودداري اتحاديه نانوايان استان تهران از ابلاغ اين مصوبه، نرخ‌هاي اصلاحي خارج از عرف معمول توسط دستگاه‌هاي نظارتي به برخي نانوايي‌ها ابلاغ شد.

اما اين پايان ماجراي نرخ‌گذاري نان نبوده است چرا كه مقرر شده دوشنبه شب هفته جاري بازهم نرخ آرد و نان در تهران با حضور دستگاه‌هاي اجرايي و اتحاديه نانوايان بازنگري شود اما مردم همچنان نان را با قيمت‌هاي گران و افت شديد كمي و كيفي مي‌خرند.
قاسم زراعتكار، رئيس اتحاديه نانوايان با بيان اينكه هيچ‌يك از اعضاي اتحاديه اصلاحيه كاهش 10درصدي نرخ نان با كاهش قيمت و افزايش وزن چانه برخي انواع نان و افزايش حداكثر30درصدي نرخ‌ها را امضا نكرده‌اند، گفت: اين مصوبه به شكلي دستوري و خارج از چارچوب مصوبه هيأت وزيران تصويب و همراه با كاهش نيم تا يك‌درصدي نرخ آرد به نانوايان ابلاغ شده كه عملا قابل اجرا نيست.

  • آرد گران درآمدها را بلعيد

رئيس كانون انجمن‌هاي صنفي‌ كارگران خباز سراسر كشور گفت: نيت واقعي دولت از افزايش قيمت نان، كاهش يارانه پرداختي‌ به كارفرمايان نانوايي‌ها تحت عنوان كمك هزينه براي تهيه مواداوليه بود. علي يزداني با اشاره به افزايش ۴۰ درصدي قيمت آرد همزمان با گراني ۳۰درصدي نان به ايلنا گفت: كارفرمايان نانوايي‌ها مي‌گويند افزايش ۴۰درصدي قيمت آرد تمام درآمدي را كه قرار بود از محل افزايش قيمت نان به‌دست آورند بلعيده است بنابراين نمي‌توانند دستمزد كارگران را افزايش دهند.

يزداني تصريح كرد: دولت در تبليغاتش براي موجه جلوه دادن افزايش قيمت نان از كارگران و كارفرمايان نانوايي‌ها سوء‌استفاده كرد. يزداني گفت: انتظار مي‌رفت دولتي كه بعد از ۲ سال نان را ۳۰درصد گران كرده است قيمت مواداوليه را افزايش ندهد تا هم به كارفرمايان نانوايي‌ها كمك كرده باشد و هم به كارگران.

کد خبر 282245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha