همشهری‌آنلاین - امیر زنده رود: دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت با حضور معاون اول ریاست جمهوری مهندس جهانگیری در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد.

دوازدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت

اين مراسم با حضور دكتر علینقی مشایخی استاد دانشگاه صنعتی شریف، دكتر مسعود نیلی مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی، دكتر محمود فتوحي رييس دانشگاه صنعتي شريف و جمعي از مديران ارشد و مياني سازمان‌هاي دولتي و خصوصي آغاز به كار كرد.

دكتر اسحاق جهانگیری برگزاری این كنفرانس را مجال خوبی برای مبادله و ارتقا دانش و تجربه میان اساتید و مدیران كشور دانست و اظهار داشت: خوشحالم كه دانشكده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف در سال‌های اخیر متكفل طرح آراء و پژوهش‌های جدید ملی و بین‌المللی در باب مقوله اساسی "مدیریت" شده است.

معاون اول رییس جمهور یكی از مهمترین نیازها برای برای مدیران ارشد نظام و دستگاه‌های اجرایی كشور و حتی بنگاه‌های اقتصادی را رویكرد "مسأله محور" اندیشمندان، دانشمندان و محققان عنوان كرد و افزود: این بدان خاطر است كه به تجربه دریافته‌ایم كه باید برای مسائل مزمن و كهنه با نگاهی نو و علمی، راه حل‌هایی جدید پیدا كرد.

وی افزود: ما نیازمند نگرش‌ها، روش‌ها و ساختارهای نو برای مدیریت بر منابع انسانی، منابع فیزیكی، منابع اجتماعی و منابع فرهنگی كشور هستیم.

دكتر جهانگیری خاطرنشان كرد: در جامعه دستخوش تغییرات مدام كه با جهانی شتابنده و به هم پیوسته رو به روست و میراثی از تجربه‌های همه تلخ، در اتلاف منابع دارد، نمی‌توان در همان پارادایم‌ها و انگاره‌های قدیم كه نه تنها مدیریت‌های كلان بلكه مدیریت‌های خُرد را هم پیش بُرد.

معاون اول رریس جمهور تصریح كرد: ما در مدیریت تنها نیازمند مدیریت‌های آتش‌نشان نیستیم. بیش و پیش از آن به مدیران معمار نیاز داریم.

دكتر جهانگیری با بیان اینكه صاحب نظران و محققان به اعتبار رهیافت‌ها و دستاوردهای دانش مدیریت در جهان كنونی با وضوح بیشتر، از تغییرات پارادایمی درچگونگی مهار و حل مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامعِِ درحال گذار آگاه هستند، گفت: مدیران و دست اندركاران نظام اجرایی به نحو ملموسی احساس می‌كنند كه باید برای خارج كردن كشور از بیماری‌های مزمن اقتصادی، از دانش، رویكردها و راهبردهای جدید بهره گرفت.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم فارغ از نگاه انتقادی و بی توجه به انباشت تجربه در سطوح عالی مدیریت اجرایی برای امروز و فردای كشورمان راه حل‌هایی پیدا كنیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینكه اقتصاد نفتی و رونق‌های نفتی معمولاً در كشورهایی نظیر ایران، دولت‌ها را به سوی كوتاه‌بینی، عامّه انگیزی، ویژه‌خواری و حتی فساد می‌كشانند، اظهار داشت: متأسفانه جامعه امروز ایران از پدیده اتلاف منابع رنج می برد چون به تجربه اتلاف صدها میلیارد دلار درآمد نفتی در مدت چند سال گذشته را به وضوح لمس كرده است.

در ادامه دكتر جهانگیری با تاكید بر نقش بنگاه‌های بزرگ در فرآیند خروج از رکود در مدت اخیر، خطاب به مدیران این بنگاه‌ها گفت: دولت انتظار بیشتری از شما دارد زیرا همه می‌دانیم که در شرایط دشواری قرار داریم و در شرایط سخت، هماهنگی و اشتراک اهداف از اهمیت به مراتب بیشتر برخوردار است.

وی اضافه كرد: مثبت شدن رشد اقتصادی در نیمه اول امسال، عمدتاً برآمده از تحرک بنگاه‌های بزرگ بوده است. اما مثبت ماندن رشد و تداوم آن، در گرو برقراری ارتباط میان بنگاه‌های متوسط و کوچک با بنگاه‌های بزرگ است.
معاون اول رییس جمهور گفت: در دوران وفور درآمدهای نفتی، به دلیل ارزان شدن واردات، برای واحدهای بزرگ، بیشتر به صرفه بود که مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را به جای تأمین از داخل، از طریق واردات تأمین کنند و همین باعث تضعیف بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد ما شد.

دكتر جهانگیری یکی از نقاط ضعف ریشه‌دار اقتصاد ایران را نبود ارتباط مستحکم میان بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ و از آن مهمتر، ضعف قابل توجه بنگاه‌های متوسط در اقتصاد ایران دانست و افزود: ما با انبوه واحدهای تولیدی کوچک با سهم بسیار کم در صنعت و از طرف دیگر با تعداد محدود بنگاه‌های بزرگ و سهم بزرگ در صنعت مواجهیم.

وی تصریح كرد: در این میان سهم بنگاه‌های متوسط، هم به لحاظ تعداد و هم بلحاظ ارزش افزوده پایین است و با توجه به اهمیت زیاد اشتغال در شرایط پیش روی اقتصاد کشور، رشد بنگاه‌های کوچک و ارتقای آنها به بنگاه‌های متوسط، برای ما اهمیت زیاد دارد و لذا در صدد آن هستیم که بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شرایط تحریم و نیز کاهش قیمت نفت كه باعث پرهزینه شدن دسترسی به بازارهای جهانی شده است، گفت: باید تلاش کنیم تا با تقویت ارتباط بین بنگاه‌ها و افزایش سهم بنگاه‌های متوسط به تداوم رشد و افزایش اشتغال کمک کنیم.

دكتر جهانگیری افزود: مطالعات موجود نشان می‌دهد که بهره‌وری بنگاه‌های بزرگ کمتر از بنگاه‌های در اندازه‌های کوچکتر است و این بدان معنی است که انجام اصلاحات ساختاری در بنگاه‌های بزرگ از اولویت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: ما انتظار داریم که بنگاه‌های بزرگ در شرایط سخت اقتصادی موجود، با انجام اصلاحات درونی، بر راندمان فعالیت‌های خود بیفزایند.

و در پايان معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری كرد این کنفرانس با ترکیب و مقیاسی که دارد بتواند توصیه‌های مشخصی را به دولت ارائه کند که با بکار بستن آنها بتوان به بهبود در شرایط اقتصادی کشور دست یافت.

لازم به ذكر است در ابتدا مراسم دبيركنفرانس گزارشي از يازدهمين کنفرانس بین‌المللی مدیریت در سال 92 به ارئه نمود. سپس رييس دانشگاه صنعتي شريف با اهميت جذب نخبگان در دانشگاه‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي دومين سخنران كنفرانس بود. دكتر مشايخي به عنوان سومين سخنران به موضوع مولفه‌هاي الگوهاي ذهني گذشته در مقايسه با آينده پرداخت.

دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت از ششم الی هشتم دی ماه سال ۹۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی با محوريت تحول در سازمان‌های ایرانی همسو با رشد و توسعه اقتصادی کشور كه توسط دانشگاه صنعتي شريف و گروه پژوهشي صنعتي‏ آريانا با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، انجمن علوم مدیریت و سایر دانشگاه‌های کشور در حال برگزاري است.

کد خبر 282253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha