مهرداد مسیبی: طبق بندهای یک و ۲ از قسمت الف ماده۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست اولاً تعیین مناطق چهارگانه حفاظت محیط‌زیست با کسب موافقت وزارت جهادکشاورزی بوده، ثانیاً رعایت قوانین و مقررات سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور الزامی است.

جزیره آشوراده

سازمان حفاظت محيط‌زيست صرفاً از حيث رعايت اصول زيست‌محيطي وظيفه نظارت بر اين مناطق را برعهده دارد لذا كسب موافقت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري دليل متقني است بر عدم‌تفويض و نمايندگي در مالكيت به سازمان حفاظت محيط‌زيست.

هرگونه تغيير در مناطق كه موجب از بين رفتن تعادل اكولوژيك طبيعت شود با مواد اول و ششم همين قانون كه وظايف سازمان حفاظت محيط‌زيست را ترسيم كرده در تناقض است و نيز به موجب ماده‌ ١٦ همين قانون، اين سازمان قائم‌مقام قانوني دولت در مناطق چهارگانه است و نه‌تنها حق واگذاري مناطق را ندارد بلكه بدون اخذ موافقت سازمان جنگل‌ها و مراتع مجاز به واگذاري مديريت منطقه (با هدف تغيير كاربري) نيست.

سواحل جزيره‌ كوچك آشوراده، جزو معدود زيستگاه‌هاي فك‌خزري و محل تخم‌گذاري مهم‌ترين ماهيان خاوياري جهان است. علاوه براين، امن‌ترين زيستگاه و محل زادآوري پرندگان مختلف ازجمله قرقاول، دراج، كاكائي، گيلانشاه، چوب پا، پرستوي دريايي، گلايول، انواع قو، اردك، فلامينگو، پليكان و غاز در ساحل درياي مازندران است. از اين رو، گشودن بحث گردشگري تجاري و ساخت وساز وتغييركاربري اراضي اين جزيره كوچك با ويژگي‌ها و پيشينه‌ تلخي كه از آن در ديگر سواحل درياي مازندران سراغ داريم، اشتباهي ويرانگر و جبران‌‌ناپذير است.

آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزو نخستين مناطق زيست كره جهان معرفي و ثبت شد. در همين حال در كنوانسيون جهاني رامسر در زمره تالاب‌هاي مهم دنيا قرار گرفت. سومين اهميت اين منطقه عضويت آن در پناهگاه حيات‌وحش است كه در تمامي ايام سال ميزبان انواع پرندگان است. همانگونه كه ساخت برج در مجاورت ميدان امام(نقش‌جهان) اصفهان موجب خروج اين اثر تاريخي از فهرست يونسكو مي‌شود، ساخت وساز در اين جزيره منحصر به‌فرد باعث دخل وتصرف و ورود افراد و ماشين‌آلات، انباشت زباله وفاضلاب شده و در نهايت به‌دليل بي‌توجهي به معيارهاي جهاني محيط‌زيست به‌ويژه عدم‌رعايت قانون‌الحاق ايران به كنوانسيون تنوع زيستي اعتبار بين‌المللي جمهوري‌اسلامي ايران خدشه‌دار مي‌شود.

گردشگري به‌معناي قطع درختان، ساخت برج و هتل با هدف اسكان گردشگر نيست بلكه استفاده از قابليت‌هاي موجود با حداقل تغيير در محيط و نيز استفاده از مردم محلي و حفظ فرهنگ محلي است. اما به‌دليل ناآگاهي سرمايه‌گذاران و برخي مديران، اجراي طرح گردشگري در آشوراده و ادامه روند كنوني به نابودي اين جزيره منحصربه‌فرد منجرمي‌شود.

کد خبر 283138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha