مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

سید محمد فخار: در پی افزایش اقدامات محیط‌زیستی مدیریت شهری در تهران به نظر می‌رسد دولت نیز تلاش خود را برای رفع معضل آلودگی هوا آغاز کرده است.

بدين‌منظور دولت پس از آغاز طرح جهادي پايش شبانه صنايع تهران، قرار است به‌زودي با بهره‌گيري از تجربيات تهران، سامانه ملي معاينه فني را در كشور راه‌اندازي كند. آنگونه كه اعلام شده اين سامانه 29دي‌ماه در كشور راه‌اندازي مي‌شود. آغاز موج جديد اقدامات دولتي براي بهبود آلودگي هوا در شرايطي رخ مي‌دهد كه از هفته گذشته بزرگ‌ترين كمپين محيطي زيستي كشور با حضور مديريت شهري و شهروندان در قالب عنوان « آسمان آبي- زمين پاك» اجرايي شد. اين كمپين گامي عملي براي كاهش آلاينده‌هاي جوي محسوب مي‌شود كه در سال‌هاي اخير موجب مشكلات بسياري در روند زندگي شهري شده بود. سعيد متصدي معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست ديروز در اين‌باره اعلام كرد كه سيستم يكپارچه معاينه فني خودروها در كشور همزمان با 29دي‌ماه (روز هواي پاك) رونمايي مي‌شود و اميدواريم اين اقدام منجر به رفع نواقص كنوني معاينه فني خودروها و آلاينده‌هاي جوي در كشور شود. سخنان وي در حالي عنوان شده كه انسجام عمل دستگاه‌ها ضامن موفقيت طرح مقابله با آلودگي هواست.

لزوم تحقق زيرساخت‌ها

موضوع سامانه ملي يكپارچه براي معاينه فني در سال‌جاري مورد تأكيد مسئولان شهري قرار گرفته است. ولي‌الله آذروش مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در گفت‌وگو با همشهري تصريح كرد كه نخستين گام در زمينه اجرايي شدن اين سامانه تصويب آيين‌نامه آن در هيأت دولت است. همچنين كارهاي انجام شده در تهران مي‌تواند به‌عنوان يك پايلوت بزرگ براي پياده‌سازي در شهرهاي كشور به‌كار گرفته شود. وي اظهار كرد: اعتقاد ما بر اين است كه در كنار سامانه ملي بايد زيرساخت‌ها و هماهنگي‌ها هم انجام شود. از سويي نهادهاي دخيل نظير پليس و سازمان حفاظت‌محيط‌زيست نيز بايد نقش اجرايي و نظارتي خود را با جديت و دقت دنبال كنند. سامانه ملي بايد در معنا و ماهيت واقعي تحقق يابد. بحث از اين سامانه تنها چاپ برچسب و المان‌هاي ظاهري نيست. بي‌شك نگرش درست به موضوع آن مهم‌تر است. اين نگرش بايد يك نگاه ملي باشد. به گفته وي، مسائل مورد نياز و ابتدايي براي برپايي اين سامانه در جلسات مختلف به مسئولان اجرايي كشور اعلام شده و تجربه پايتخت در اختيار آنان قرار گرفته است. زيرساخت‌هاي سامانه ملي معاينه فني بايد در كلانشهرها و بسياري از شهرهاي كشور تحقق يابد تا بتوان تصميم دولت براي يكپارچه‌سازي معاينه فني را اجرا شدني دانست. بنابر اظهارات آذروش، مشكلات متعددي در راه معاينه فني هنوز وجود دارد و بايد با جهت‌گيري مناسب به سمت سامانه ملي برويم.

هماهنگي نهادهاي اجرايي

مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران گفت: هماهنگي‌ها بايد در بالاترين سطح ممكن ميان پليس راهور، وزارت كشور، سازمان حفاظت‌محيط‌زيست و شهرداري‌هاي كلانشهرها و شهرها محقق شود زيرا بدون اين همگرايي اين سامانه نمي‌تواند موفقيت لازم را كسب كند. همچنين پليس نيز بايد پس از برقراري شبكه ديتاي سراسري، زيرساخت اجرايي و مستند قانوني خود را براي برخورد با متخلفان داشته باشد. از سويي ناظر اصلي اين سامانه نيز سازمان حفاظت‌محيط‌زيست است كه بايد براي اجراي اين طرح گام مهم و جدي بردارد تا معاينه فني به‌عنوان يك گام محيط‌زيستي به اجرا درآيد.

لزوم انسجام در برابر آلودگي هواي تهران

برنامه‌هاي جامع كاهش آلودگي هواي كشور بايد استمرار داشته باشد. ديروز معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين‌باره تصريح كرد كه آلودگي هوا مبحثي پيچيده، چند‌وجهي و زمان بر است اما آثار آن تنها محدود به يك حوزه نيست و حوزه‌هاي متعددي همچون سلامت، اقتصاد و اجتماع را درگير مي‌كند. معصومه ابتكار كه پيش از اين از آغاز كمپين آسمان آبي - زمين پاك استقبال كرده بود، اعلام كرد: شرايط آلودگي هوا در تهران شرايط پيچيده‌تر و عوامل متعددتري دارد و از همين رو نياز به انسجام بيشتر و تعامل و همراهي تمام دستگاه‌هاي مرتبط براي اجراي دقيق برنامه‌ها و كاهش آلودگي هوا بيش از ساير نقاط كشور است و منوط به همكاري و انسجام عمل تمام دستگاه‌ها و قواست. بنابراين براي رفع معضل آلودگي هوا بايد حركتي منسجم و فرابخشي براساس ماموريت‌ها و برنامه راهبردي تعريف شده شكل گيرد.

 

کد خبر 283391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha