علی ابراهیمی: با گذشت نزدیک به 2 ماه از مصوبه شورای اقتصاد برای بازگشت قیمت سه قلم عمده لبنیات به قیمت‌های اسفند ماه سال گذشته و در حالی که چندی پیش وزیر بازرگانی در حاشیه جلسه هیأت دولت خبر از توافق با تولید کنندگان این فرآورده‌ها برای جبران زیان آنها و کاهش قیمت‌ها داده بود، نوسان قیمت و عرضه این محصولات همچنان ادامه دارد.

در مصوبه 21 خرداد ماه این شورا بازگشت قیمت 3 قلم اصلی لبنیات شامل ماست تا4 درصد  شیر پاستوریزه تا 5/2 درصد چربی و پنیر بسته بندی شده(uf ) ابلاغ شده بود و با این ابلاغیه شرکت صنایع شیر ایران در نامه‌ای به شرکت‌های تابعه فهرست فرآورده‌های لبنی مشمول کاهش قیمت را اعلام و عنوان کرده بود قیمت نهایی این محصولات توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ابلاغ خواهد شد.

نابسامانی قیمت  و عرضه برخی فرآورده‌های لبنی همچنان ادامه  دارد به نحوی که به نظر
می رسد در واقع ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد موجب شده است تا شرکت‌های تولید کننده عملا از تولید و عرضه محصولات لبنی کم چرب مشمول ابلاغیه خودداری یا با کاهش وزن و درج نکردن قیمت مصرف کننده بر روی محصولات تولیدی عملا زمینه نا‌کارآمدی این ابلاغیه و زیان مصرف کنندگان فرآورده های لبنی را فراهم کنند.

بسیاری از فروشگاههای عرضه کننده لبنیات در پاسخ به پیگیری کاهش قیمت این محصولات با اشاره به تغییر سیاست‌های تولید و عرضه این فرآورده‌ها در شرکت‌های تولید کننده معتقدند در عمل این مصوبات  نه تنها منجر به کاهش قیمت‌ها نشده، بلکه موجب گردیده تا این شرکت‌ها از عرضه فرآورده‌های لبنی کم چرب مشمول این مصوبه خودداری نموده یا با کاهش وزن محصولات تولیدی به نحو دیگری از اجرای آن ممانعت کنند.

از سوی دیگر این شیوه برخورد تولیدکنندگان و نبود نظارت و کنترل کافی بر قیمت و عرضه لبنیات زمینه تخلف برخی عرضه کنندگان این محصولات  را فراهم ساخته و فروشگاه‌های سطح شهر برخی فرآورده‌های لبنی فاقد برچسب قیمت را به قیمت‌ دلخواه عرضه می‌کنند.

همچنین با وجود این مصوبات هنوز قیمت مصرف کننده درج شده برخی محصولات همان قیمت‌هایی است که پیش از مصوبه شورای اقتصاد اعمال می شد.

با تغییر رویکرد شرکت‌های تولیدی اغلب به سمت محصولات پر چرب گرایش پیدا کرده است به نحوی که اکنون قیمت شیر کیسه‌ای کم چرب یک لیتری پگاه با قیمت400، شیر پرچرب مدت‌دار600، شیر یک لیتری دامداران 650، پاک 600، پاژن کم‌چرب و پرچرب 650 تومان همچنین ماست آرسیل یک کیلویی با کاهش وزن به 915 گرم با قیمت 525 تومان، ماست 3 کیلویی دامداران 2150 تومان، ماست 5/2 کیلویی خزرشیر با 4 درصد چربی به قیمت 2200 تومان، ماست یک کیلویی کم چرب چوپان 1000تومان، ماست پرچرب یک کیلویی چوپان 1000 تومان، ماست 2 کیلویی 5/2 درصد چوپان 1450 تومان و ماست لیوانی 500 گرمی با 5/2 درصد چربی چوپان به قیمت 500 تومان عرضه می‌شود.

همچنین  پنیر400 گرمی کاله 1500 تومان، پنیر سفید تازه چوپان  400گرمی 1400 تومان، پنیر روزانه کوچک 210گرمی 700 تومان  پنیر روزانه 525گرمی 1600 تومان ، پنیر سفید 200گرمی پاک 700 تومان ، پنیر سفید 400 گرمی پاک 1450 تومان و پنیر سفید ایرانی 450 گرمی پگاه( بدون درج قیمت) به قیمت 1150 تومان عرضه می‌شود.

پرونده شرکت‌های متخلف در تعزیرات

معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان  در زمینه این گونه تخلفات در شرکت‌های تولیدی می‌گوید: با ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد اکنون کارخانه‌هایی که سهم عمده‌ای در بازار لبنیات کشور دارند قیمت‌ها را به قیمت‌های مصوبه کاهش داده‌اند و برای برخی شرکت‌ها که از این مصوبه تبعیت نکرده‌اند نیز پرونده تخلف تشکیل شده و موضوع در ستاد تعزیرات حکومتی در حال بررسی است.

محمد حسین نعمت‌اللهی با بیان این که  تا زمان صدور حکم در این سازمان قادر به ذکر اسامی این شرکت‌ها نیست، افزود: منتظر صدور حکم این سازمان در مورد این شرکت‌ها هستیم تا با متخلفین برخورد قانونی صورت گیرد. این شرکت‌ها تخلفاتی در زمینه کاهش ندادن قیمت یا عرضه محصولات تولیدی در بازار با وزن کمتر از وزن درج شده بر روی محصولات تولیدی داشته‌اند.

وی در زمینه گرایش شرکت‌های تولیدی به تولید محصولات پر چرب لبنی پس از مصوبه شورای اقتصاد، می‌گوید: با این مصوبه برخی شرکت‌های تولیدی به سمت تولید فرآورده‌های لبنی پرچرب رفته اند و اکنون محصولات کم چرب کمتر عرضه می شود ، گرچه از نظر قانونی امکان برخورد با این تخلف نداریم اما مطمئن هستیم  شرکت‌ها قادر به تداوم این روند نخواهند بود و مجبور هستند به دلیل حفظ سبد کالایی و مشتریان خود ، محصولات کم چرب نیز تولید کنند.

نعمت‌اللهی در زمینه جبران زیان کارخا‌نه‌های تولید لبنیات و ارتباط آن با موضوع کاهش قیمت‌ها ، می گوید: اجرای مصوبه شورای اقتصاد ارتباطی با تامین ضرر و زیان  احتمالی شرکت‌های  تولید کننده لبنیات نداشته و این مصوبه باید اجرا شود.

مقرر شده اگر این شرکت‌ها ادعای ضرر و زیان دارند این موضوع را با ارائه اسناد و مدارک معتبر مالی اعلام کنند تا بررسی شود . اما هنوز هیچ یک از این شرکت‌ها چنین مستنداتی ارایه نکرده‌ و درو واقع برخی شرکت‌های مذکور از سود زیان کرد‌ه‌اند.

کد خبر 28347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز