مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

طبق آمار ارائه شده از سوی مدیران شهرداری تهران روزانه حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تن زباله در شهر ۸.۵ میلیون نفری تهران تولید می‌شود.

زباله

اين در حالي است كه بخش زيادي از اين زباله‌ها را مي‌توان با تفكيك از مبدا و درون خانه‌ها به چرخه بازيافت و توليد بازگرداند. البته انواع زباله يا همان پسماند را مي‌تواند در تقسيم‌بندي زباله‌هاي عادي، بيمارستاني، ويژه، كشاورزي و صنعتي جاي داد كه ميزان زباله توليد شده در تهران بيشتر در قالب زباله‌هاي عادي و بخشي نيز بيمارستاني جاي مي‌گيرد.

پسماند عادي به پسماندهايي گفته مي‌شود كه به‌صورت معمول از فعاليت‌هاي روزمره انسان‌ها در شهرها، روستاها و خارج از آنها توليد مي‌شود؛ از قبيل زباله‌هاي خانگي و نخاله‌هاي ساختماني. زباله‌هاي خانگي را نيز مي‌توان به 2دسته زباله‌هاي ‌تر و خشك تقسيم كرد.

  • تفكيك از مبدا را جدي بگيريم

حساب كنيد روزانه مقدار بسيار زيادي زباله از محله‌هاي مختلف اين شهر جمع شده و توسط خودروهاي حمل زباله به مركز تفكيك و پردازش زباله‌هاي تهران در مجتمع آرادكوه منتقل مي‌شوند. اين فضا كه از سال‌هاي قبل محل جمع‌آوري زباله‌هاي تهران بوده با نام كهريزك براي شهروندان شناخته شده است.

در يك دهه گذشته مديريت شهري تهران تلاش كرده تا زيرساخت‌هاي لازم براي پردازش و تفكيك زباله را فراهم كند و البته در اين راه هم موفق بوده است. اما يكي از اصلي‌ترين گام‌هايي كه در اين زمينه بايد برداشته شود مربوط به تفكيك زباله از مبدا است كه توسط شهروندان صورت مي‌گيرد. يكي از مهم‌ترين اهداف اجراي طرح آسمان آبي، زمين پاك نيز افزايش مشاركت شهروندان در تفكيك زباله از مبدا بوده است.

در حال حاضر 65درصد از 7500تن زباله توليد شده در تهران زباله‌هاي‌تر يا همان ته‌مانده مواد غذايي و ميوه‌هايي است كه استفاده مي‌كنيم. ما بقي اين مقدار از زباله‌ها را نيز زباله‌هاي خشك يا همان مواد قابل بازيافت تشكيل مي‌دهند كه گفته مي‌شود مي‌توان 90درصد از زباله‌هاي خشك را بازيافت كرد. اين در حالي است كه بخشي از زباله‌هاي خشك مانند نخاله‌هاي ساختماني يا وسايل خانگي مانند ميز و صندلي‌هاي چوبي را نمي‌توان بازيافت كرد.

تأكيد مديريت شهرداري تهران بر تفكيك زباله از مبدا از سوي شهروندان از اين بابت است كه اگر اين امر از خانه‌هاي شهروندان آغاز شود مي‌توان كلي در هزينه‌هاي جمع‌آوري روزانه زباله تهران كه به گفته برخي اعضاي شوراي شهر روزانه يك تا يك و نيم ميليارد تومان است، صرفه‌جويي كرد. از اين‌رو پيشنهاد مي‌شود شهروندان نيز توصيه‌هاي زير را براي كاهش توليد زباله و تفكيك از مبدا به‌كار گيرند.

نخستين قدم در مديريت زباله‌هاي منزل،اين است كه دورريز‌ها را كم كنيم؛ از مواد و كالاها درست استفاده كنيم؛ راه‌هاي استفاده مجدد را ياد بگيريم و در نهايت پسماندهاي منزل را تفكيك كنيم؛ يعني پسماند‌هاي خشك مانند كاغذ، مقوا، پارچه، شيشه، نان خشك، پلاستيك، فلزات و... را از پسماند‌هاي‌تر مانند پسماند ميوه، سبزيجات، مواد غذايي، تفاله‌چاي و... جدا كنيم و در2كيسه جداگانه مخصوص بريزيم.

از ظروف بادوام و چندبار مصرف براي غذا خوري يا نگهداري مواد غذايي استفاده شود.
در موقع نياز از ليوان‌ها و ظروف يكبار مصرف گياهي استفاده شود.
به جاي خريد و استفاده از باتري‌هاي غيرقابل شارژ از باتري‌هاي قابل شارژ استفاده شود.
بهتر است كه با خريد كالاها و محصولات قابل بازيافت از توليد انواع پسماندها جلوگيري شود.
به جاي استفاده از نايلكس و انواع مشمع و پلاستيك از زنبيل‌هاي برزنتي و پارچه‌اي استفاده شود.

  • اساس اجراي كمپين آسمان آبي، زمين پاك

مديرعامل سازمان مديريت پسماند نيز درباره اجراي اين طرح از سوي شهرداري تهران گفت: اجراي موفق كمپين آسمان آبي، زمين پاك منوط به ايجاد زيرساخت‌هاي اجتماعي، فرهنگي و شهري ويژه است. به‌عبارت ديگر، براي اجراي موفق اين كمپين ضروري است تا به موازات آموزش شهروندان، با همكاري مسئولان اجرايي و سازمان‌هاي مسئول زيرساخت‌هاي لازم شكل بگيرد.

حسن كريميان تصريح كرد: يكي از مهم‌ترين وعده‌هاي مديريت شهري در سال‌هاي اخير بحث تفكيك زباله از مبدا است. شهرداري تهران در راستاي تحقق اين هدف با راه‌اندازي كمپين آسمان آبي، زمين پاك درصدد است تا مردم را نسبت به ضرورت تغيير رفتارهاي مرسوم در 2حوزه زباله و ترافيك آگاه كند.

كريميان افزود: در حال حاضر، ميزان بازيافت در مبدا، مخزن و مقصد 17درصد است و طبق برنامه‌ريزي‌ها در تلاش هستيم تا در پايان برنامه 5ساله اين ميزان را تا 30درصد افزايش دهيم.مديرعامل سازمان مديريت پسماند خاطرنشان كرد: البته، شهردار تهران تفكيك زباله در مخزن و مقصد را به هيچ عنوان قبول ندارند و به درستي معتقدند تفكيك بايد در مبدا اتفاق بيفتد؛ چرا كه زباله پاك ما در منازل، مناطق تجاري و اداري است و با وارد شدن به مخزن نتيجه‌اي جز ايجاد آلودگي و هدر رفت سرمايه حاصل نمي‌شود. از اين رو، با تمام توان تلاش مي‌كنيم تا با آموزش شهروندان و اطلاع‌رساني زمينه را براي تفكيك زباله از مبدا كه شامل خانه، ادارات و... مي‌شود، فراهم كنيم.

کد خبر 283598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha