دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه شهری: بیش از یک هزار آژانس از مجموع یک هزار و 800 دفاتر خدمات مسافرتی موجود در کشور در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند

این در حالی است که مدیرکل دفاتر امور مراکز و خدمات گردشگری و استانداردسازی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: مطلقا مجوز جدیدی برای راه‌اندازی دفاتر خدمات مسافرتی جدید صادر نمی‌شود.

اینک در شرایطی که صرفا آژانس‌های دارنده مجوز بند الف، بلیت‌فروشی، قادر به تأمین هزینه‌های خود هستند، تورگردانان یا همان دارندگان مجوز بند ب یا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند و یا فقط تورهای خارجی را تدارک می‌بینند که این وضعیت هیچ کمکی به توریسم کشور نمی‌کند.

در همین حال، هوشنگ غفار‌پور بیگی از آژانس‌داران با اشاره به وضعیت پیش آمده به خبرنگار ما گفت: «در دو سال اخیر اتفاقاتی در فضای توریستی منطقه رخ داده که بر ماهیت کار ما نیز تأثیر گذاشته‌اند. نمونه بارز این نظر را در وضعیت تورهای ورزشی می‌توان لمس کرد که امسال قله‌دماوند کوهنورد کمتری نسبت به سال گذشته‌پذیرا بوده است. با این وصف انتظار می‌رود مقامات دولتی با استفاده از تبلیغات مؤثر و تکیه بر روشهای پروپاگاندا این شرایط را تحت تأثیر قرار دهند اما اظهارنظرهای متولیان گردشگری حکایت از بی‌‌توجهی به این موضوع دارد.لغو صدور مجوز جدید در این زمینه می‌تواند بسترساز همین فضا باشد ضمن آنکه دست‌اندرکاران گردشگری معتقدند هنوز این عرصه با ماهیت اصلی خود فاصله کرد.

غفارپور در این باره تاکید کرد: «کار تورگردانی و خدمات مسافرتی عملا به کارزیان‌دهی تبدیل شده زیرا هنوز نتوانسته به ماهیت اصلی خود که یک کار اقتصادی است  نزدیک شود در حالی که متولیان و مسئولان دولتی گردشگران به حاشیه‌های این کار بیشتر توجه کرده‌اند.»

وی همچنین در تشریح نزدیک شدن به مؤلفه اقتصادی بر تغییر ساختار حاکم بر سیاستگذاری گردشگری تاکید کرد،در حالی که ممنوعیت صدور مجوز برای دفاتر خدمات مسافرتی می‌تواند دورنمای کاهش تکاپو در این عرصه را ترسیم کند «اکبر فرهیخته» این اقدام را در راستای استانداردسازی ارائه خدمات توجیه کرده است.

کد خبر 28364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز