همشهری آنلاین: مردم کرواسی برای شرکت در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز یکشنبه پای صندوق‌های رای رفتند.

 دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در کرواسی

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از زاگرب، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب رییس جمهوری پنج سال آینده این کشور بین 'ایوو یوسیپوویچ' رییس جمهوری فعلی و 'کولیندا گرابار کیتاروویچ' از حزب محافظه کار و راست میانه برگزار می شود.

از مجموع چهار میلیون و 400 هزار نفر جمعیت این کشور سه میلیون و هشتصد هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

ایوسیپوویچ پنجاه و هفت ساله در دورم اول انتخابات که 28 دسامبر (7 دی) برگزار شد با کسب 38.5 درصد آرا و کیتاروویچ چهل و هشت ساله با 37.2 درصد آرا به دورم دوم راه یافتند.

ایوسیپوویچ عضو حزب سوسیال دمکرات ها به عنوان مهم ترین حزب در دولت ائتلافی فعلی است. کیتاروویچ رقیب وی نیز از حزب مخالف اتحادیه دمکرات کرواسی 'اچ دی زد' وزیر امور خارجه پیشین این کشور، دستیار دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که می خواهد اولین رییس جمهوری زن کرواسی باشد.

با آنکه اختیارات ریاست جمهوری در کرواسی محدود است، انتخابات امروز به عنوان آزمونی کلیدی برای انتخابات مجلس این کشور در نظر گرفته می شود که باید در سال جاری برگزار شود و انتظار می رود حزب کیتاروویچ بتواند در آن اکثریت کرسی ها را به دست آورد.

کرواسی در سال 2013 به اتحادیه اروپا پیوست، اما وضعیت اقتصاد این کشور همچنان وخیم است و امیدها برای بهبود آن در این کشور با جمعیت چهار میلیون و 200 هزار نفر با وجود نرخ بیکاری 20 درصدی و پیش بینی نرخ رشد جزئی نیم درصدی در سال جاری نگران کننده است.

کرواسی یکی از شش جمهوری یوگسلاوی سابق است که در سال 1991 اعلام استقلال کرد و در سال 2009 به سازمان 'ناتو' و در سال 2013 به اتحادیه اروپا پیوست.

کد خبر 283802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha