همشهری آنلاین: یک عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه روند کاهشی قیمت نفت تا سه ماه آینده و افت قیمت به ۳۵ دلار را پیش‌بینی و تاکید کرد که قیمت نفت در بودجه سال آینده واقعی‌تر در نظر گرفته شود تا دچار کسری بودجه نشویم.

ايسنا نوشت: رضا حمزه‌لو رکود اقتصاد کلان جهانی را از عامل اصلی کاهش قیمت نفت عنوان و اظهار کرد: بخشی از دنیا که موتور محرکه اقتصاد جهانی بود رشد اقتصادی لازم را نداشته است. چین در سال گذشته رشد اقتصادی که پیش‌بینی کرده بود را نداشت و در نتیجه مواد اولیه از جمله نفت را با احتیاط بیشتری خریداری کرد و چون این جمعیت بزرگ و اقتصاد اول دنیا امکان جذب مواد اولیه را نداشت، بنابراین میزان تقاضا در بازار کم شد.

وی ادامه داد: به موازات این مساله مباحثی برای حفظ بازار اتفاق افتاد؛ کشور‌های تولید‌کننده زمانی که با کمبود تقاضا مواجه شدند رقابت‌شان را با یکدیگر تشدید کردند تا هر یک بتوانند بازار خود را حفظ کنند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران و ایران سرمایه‌گذاری آمریکا و کانادا روی نفت شیل را از دیگر عوامل مهم در کاهش قیمت نفت عنوان کرد و ادامه داد: بیش از آنکه نفت شیل تاثیر‌گذاری واقعی در سطح جهانی داشته باشد تبلیغات روی آن باعث شد ترسی برای اینکه عرضه جدیدی در بازار در حال وقوع است ایجاد شد.

حمزه لو افزود: قیمت تمام شده برای استخراج نفت شیل به گونه‌ای نیست که تحمل قیمت زیر 50 دلار را داشته باشد اما میزان زیادی روی نفت شیل در سطح بین‌المللی تبلیغ شد. در واقع این انتظار برای کاهش قیمت، خود دلیلی بر کاهش قیمت نفت شد.

وی عوامل سیاسی را نیز در پایین‌ آمدن قیمت نفت موثر دانست و اظهار کرد: موضوعات در سطح منطقه و مدیریت عربستان از طرفی باعث افزایش تولید شد و در حین کاهش قیمت نفت، کشور‌های تولید‌کننده برای حفظ بازار قیمت نفت را ارزان‌ کردند حتی دوستان عراقی ما نفت را زیر قیمت اوپک می‌فروشند. تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد بازار نفت به همین شکل خواهد بود و این نگرانی وجود دارد که قیمت نفت تا 35 دلار نیز برسد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران پیش‌بینی کرد که کاهش قیمت نفت تا سه ماه آینده ادامه داشته باشد.

قیمت نفت در بودجه سال آینده باید واقعی‌تر شود

وی تصریح کرد: هیچ‌ کدام از کشور‌های تولید‌کننده نفت در میان‌ مدت نمی‌توانند تحمل این کاهش قیمت را داشته باشند و کشورهای دیگر با هم با کسری بودجه مواجه می شوند.

حمزه‌لو عنوان کرد قیمتی که برای نفت در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است حداقل در بخشی از سال آینده محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: 72 دلار رقم بسیار بالایی برای نفت است که در لایحه بودجه سال آینده لحاظ شده و رقمی نیست که حداقل در بخشی از سال اتفاق بیفتد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند این میزان کاهش قیمت تاثیر چندانی در بودجه ندارد چرا که بخش کوچکی از کل بودجه است در صورتیکه این دیدگاه درست نیست. درآمد نفت بخشی از درآمد کشور است اما در واقع بخش درآمد ارزی کشور است و حائز اهمیت است.

حمزه‌لو تاکید کرد باید عددی که برای نفت در بودجه در نظر گرفته شده واقعی‌تر شود و کمی جنبه احتیاط را رعایت کرد تا دچار کسری بودجه نشویم و در نتیجه بخشی از برنامه‌های کشور چه در بخش عمرانی و چه در سایر بخش‌ها را براساس واقعیت ببینیم.

روی درآمدهای عمرانی تمرکز کنیم

این عضو اتاق بازرگانی تهران به ارائه راهکارهایی برای مقابله با کاهش درآمدهای نفتی پرداخت و با بیان اینکه باید درآمد‌ها بر روی برنامه‌های عمرانی متمرکز شود که بازگشت کوتاه‌مدت داشته باشند، عنوان کرد: باید درآمد‌ها را روی پروژه‌ها که تا حدود 80 درصد پیشرفت داشته‌اند سرمایه‌گذاری کنیم تا این بازگشت سرمایه زودتر اتفاق بیفتد. در کنار این موارد دولت باید خصوصی‌سازی را به معنی واقعی انجام دهد.

حمزه لو با بیان اینکه باید هزینه های جاری دولت کاهش پیدا کند، ادامه داد: نظام پولی، مالی و قوانین کشور را باید به سمت پشتیبانی از بخش خصوصی برد به این معنی که به بخش تولید کمک شود تا بتواند تولید استاندارد و با کیفیت بین‌المللی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: باید به مردم اطلاعات واقعی اقتصادی داده شود تا به سمت بهبود مصرف بروند چرا که امروز هرچه بیش می‌رویم مصرف مازاد افزایش پیدا می‌کند. اگر کمی اطلاعات واقعی به مردم بدهیم می‌توان به بهینه مصرف کردن مردم کمک کرد.

حمزه لو همچنین گفت که دولت باید برای درآمد‌های کشور مالیات را به عنوان یک اهرم واقعی دنبال کند، چرا که امروز بیشتر دنیا بخش قابل توجهی از درآمدشان را از طریق مالیات کسب می‌کند.

کد خبر 283963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha