همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی می‌گویند خوردن روزانه قره‌قاط یا بلوبری (blueberry) به طور روزانه می‌تواند در طول هشت هفته هم فشار خون حداکثر و هم فشار خون حداقل را پایین بیاورد.

bluberries

به گزارش خبرگزاری فرانسه  دکتر بهرام ارجمندی، نویسنده همکار در این پژوهشی گفت: «تا جایی که می‌دانیم  این نخستین بررسی است که به ارزیابی اثرات قره‌قاط یا بلوبری بر کارکرد شریان‌ها و بر روی این گروه افراد پرداخته است. این یافته‌های بیانگر آن است که قره‌قاط ممکن است از پیشرفت پرفشاری خون تمام‌عیار پیشگیری کند.»

شرکت‌کنندگان در این بررسی از  زنان ۴۵ تا ۶۵ ساله در سنین پس از یائسگی انتخاب شدند، چرا که میزان بروز فشار خون بالا در میان آنها از مردان بیشتر است، و افراد شرکت‌کننده در مراحل اولیه بیماری پرفشاری خون قرار داشتند. این گروه پژوهشی ۴۸ فرد مورد بررسی را به طور اتفاقی به دو گروه دریافت‌کننده ۲۲ گرم پودر  قره‌ قاط خشک‌شده با روش انجمادی، معادل حدود یک فنجان فره‌قاط تازه یا ۲۲ گرم پودر بی‌تاثیر تقسیم کردند. در گروهی که قره‌ قاط می‌خوردند، در پایان دوره هشت‌ هفته‌ای این بررسی، فشار خون حداکثر تجمعی، حدود ۵/۱ درصد و فشار خون حداقل میانگین حدود ۶/۳ درصد کمتر بود.

سفتی شریانی که با استفاده از تکنولوژی غیرتهاجمی سنجش سرعت موج نبض اندازه گیری شد، و گروه قره‌ قاط از لحاظ این عامل هم بهبودی نشان دادند که به عقیده پژوهشگران ناشی از افزایش نیتریک اکساید- یک ماده شناخته‌ شده گشاد کننده عروقی- از میزان ۹/۱۱ به ۱۵/۳۵ میکروگرم در این افراد بود.

در گروه دارونما کاهش متناظری در میزان فشار خون مشاهد نشد، و میزان نیتریک اکساید هم افزایش نیافت.

اما هنگامی که سفتی شریان آئورت با استفاده از تکنولوژی سرعت موج نبض شریان‌های کاروتید و رانی (cfPWV) اندازه‌گیری شد، هیچ تغییری در دو گروه مشاهده نشد.

این یافته‌ها بیانگر آن بود که تغییرات رژیم غذایی بیشتر بر شریان‌های کوچک محیطی تاثیرگذار است تا شریان‌های مرکزی.

دکتر سارا ای جانسون نویسنده اصلی این مقاله گفت: «درمانی که برای کنترل فشار خون در افراد در مرحله پیش‌- پرفشاری خون یا در مرحله یک پرفشاری خون توصیه می‌شود، مداخله غیردارویی نیست، و بیشتر بر اساس تغییرات سبک زندگی مانند رویکردهای غذایی است، و شواهد حاکی از آن است که بسیاری از موارد پرفشاری خون در این مراحل را می‌توان با تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی پیشگیری یا درمان کرد.»

یک بررسی اخیر در فنلاند هم نشان داد که قره‌قاط وحشی می‌ةوانند اثر رژیم غذایی با چربی بالا را احتمالا به علت غلظت بالای پلی‌فنول‌هایی که دارند، خنثی کنند.

کد خبر 284365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha