چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: «منشور حقوق دانشجویی» تبیین‌کننده حقوق دانشجویان در حوزه‏‌های آموزشی پژوهشی، فرهنگی اجتماعی، سیاسی، صنفی رفاهی و انضباطی است که توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۳ تدوین شده است.

منشور حقوق دانشجويي بر اساس قانون اساسی و مجموعه قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی مصوبِ دانشگاهی تهیه شده است.

در مطلع اين منشور، فصلی تحت عنوان «حقوق اساسی» گنجانده شده تا دانشجویان با حقوق مبنایی و اولیه شهروندی، بر اساس قانون اساسی، آشنا شوند. این تقسیم‏‌بندی معیار موضوعی دارد و با نمودار تشکیلاتی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری هماهنگ است.

به منظور آگاهی بیشتر دانشجویان، اطلاعات مربوط به آیین‌نامه‌های مربوط به هر كدام از حوزه‌هاي آموزشی پژوهشی، فرهنگی اجتماعی، سیاسی، صنفی رفاهی و انضباطی، در هر بخش آمده است و دانشجو برای افزایش آگاهی خود و آشنایی با جزئیات ضوابط، می‌تواند به آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های همان بخش مراجعه کند.

منشور حقوق دانشجويي فقط شأن ترویجی ـ آموزشی دارد و در پایان هر سال تحصیلی، بر اساس آخرین تغییراتِ به‏ وجود آمده در قوانین، قابل بازنویسی خواهد بود.

اين منشور فقط دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کشور را که زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فن‏اوری هستند، مستقیماً در بر می‌گیرد، اگرچه کلیات آن کم‏ و‏ بیش در سایر مراکز آموزش عالی هم صادق است.

به طور کلی، حقوق آموزشی پژوهشی در ارتباط با معاونت آموزشی و معاونت پژوهشی، حقوق صنفی رفاهی در ارتباط با سازمان امور دانشجویان، حقوق فرهنگی اجتماعی و حقوق سیاسی در ارتباط با معاونت فرهنگی اجتماعی و حقوق انضباطی در ارتباط با معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قرار می‌گیرد.

  • منبع : ايرنا
کد خبر 284960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha