جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ببر آمور یا ببر سیبری با نام علمی Panthera tigris altaica یکی از زیرگونه‌های ببر است.

tiger۲

ببر آمور زمانی در سراسر شرق دور روسیه، شمال چین و شبه‌جزیره کره یافت می‌شد. شکار این حیوانات باعث شد که تا دهه ۱۹۴۰ این جانور در آستانه انقراض قرار گیرد- و کمتر از ۴۰ راس آن در حیات وحش باقی ماند.

این ریرگونه جانوری هنگامی نجات یافت که روسیه نخستین کشوری در دنیا شد که به این ببر حفاظت کامل اعظا کرد. جمعیت ببر آمور تا دهه ۱۹۸۰ به خدود ۵۰۰ راس افزایش یافت. گرچه شکار غیرمجاز پس از سقوط اتحاد شوروی افزایش یافت، حفاظت مداوم و اقدامات ضد شکار عیرمجاز با همکاری طزف‌های گوناگون باعث شد که جمعیت این ببرها در حد ۴۵۰ راس ثابت بماند.

سکونت‌گاه ببر آمور اکنون به رشته‌کوه‌های سیخوت-آلین در ایالت‌های پریمورسکی و خاباروفسکی در شرق دور روسیه و مناطق کوچکی در مناطق مرزی چین و احتمالا کره شمالی محدود است. عرض جعرافیایی بالای شمالی این مناطق به معنای زمستان‌های طولانی است که در آنها خورشید چندان از افق بالا نمی‌رود.

ببرهای آمور در میان زیرگونه‌های بیر بزرگترین قلمرو جانوری را دارد، زیرا تراکم کم طعمه‌ها به معنای ان است که مجبور است در مناطق بزرگی برای یافتن غذا جستجو کند. ببرهای آمور نماینده بزرگترین جمعیت غیرگسسته ببرهای جهان هستند.

منبع: WWF

کد خبر 285135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha