با شتاب‌گرفتن نزول بورس، روند مهاجرت نقدینگی به پارکینگ پول هم شدت گرفته است.

بورس

براساس آمار موجود حجم سرمايه‌گذاري در اوراق با درآمد ثابت در حال افزايش است.به گزارش همشهري، با افزايش ريسك سرمايه‌گذاري در بورس، حجم تقاضا براي‌خريد اوراق با درآمد ثابت نظير اوراق مشاركت، كه از آن در ادبيات مالي به پاركينگ پول تعبير مي‌شود، افزايش يافته است. از 15دي‌ماه پارسال كه نزول شاخص‌هاي بورس آغاز شد روز به‌روز ارزش معاملات بازار سهام كاهش يافته و تاكنون 38ميليارد دلار از ارزش بورس تهران كاسته شده است.

به همين دليل سهامداران غيرحرفه‌اي درحال فرار از بورس‌ هستند. در حال حاضر اين نگراني وجود داردكه پول‌هايي‌كه از بورس خارج مي‌شوند به كجا مي‌روند. نمودار‌هاي آماري مي‌گويند در فقدان بازارهاي سرمايه‌گذاري فعال‌ در اقتصاد ايران و با درنظر گرفتن تورم 18تا20درصدي، سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند اوراق مشاركت با نرخ سود 20تا 23درصدي خريداري كنند؛ البته اخيرا دولت با انتشار اوراق‌ مشاركت با نرخ سود21درصد، نشان داد كه انتظار ندارد تورم در ماه‌هاي آينده از اين سطح بيشتر كاهش يابد.

خروج نقدينگي در بورس اين روز‌ها براي اقتصاد ايران ‌كه حال و روز خوشي ندارد خبر خوشي نيست چون مي‌تواند منجر به ايجاد تلاطم در بازار‌هاي ديگر شود. درواقع با نزول بورس، فضاي حاكم بر اقتصاد ايران‌كه ‌ركود و تورم همزمان را تجربه مي‌كند دچار چالش جدي شده است. بورس تنها برگ برنده دولت يازدهم در بخش اقتصاد بود و اين خطر وجود دارد كه درصورت خروج نقدينگي از بورس به سمت ساير بازار‌ها نظير دلار و طلا، بار ديگر تورم‌هاي پنهان بيشتري ظهور كند.

  • مهاجرت نقدينگي به پاركينگ پول

جدول‌هاي آماري نشان مي‌دهد روند سرمايه‌گذاري در اوراق با درآمد ثابت در دي‌ماه امسال به بالاترين حد خود پس از ارديبهشت‌ماه رسيده است. نمودار‌هاي آماري نشان مي‌دهد يك همگرايي معنادار ميان نوسان شاخص بورس و ميزان خريد و فروش اوراق با درآمد ثابت نظير اوراق مشاركت و اوراق بدهي وجود دارد. در ماه‌هايي‌كه شاخص بورس با نزول بيشتري مواجه شده است سرمايه‌گذاران ترجيح داده‌اند سود كمتر ولي مطمئن‌تري به‌دست بياورند، به همين دليل سراغ اوراق مشاركت رفته‌اند.

در دي‌ماه امسال ميزان معاملات انجام شده در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس به رقم 1550ميليارد تومان رسيده است، درحالي‌كه اين ميزان در ماه‌هاي مهر و آبان كه شاخص‌هاي بورس روند صعودي را در پيش گرفته بودند رو به كاهش بود اما از 3 آذر‌ماه كه روند نزولي شاخص‌هاي بورس دوباره آغاز شد حجم معاملات انجام شده در اوراق بادرآمد ثابت دوباره افزايش يافته است.

براساس آمار موجود سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون 76 هزارو 600 ميليارد تومان اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس دادوستد كرده‌اند كه از اين ميزان 12هزارو 200ميليارد تومان به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشته است.ازسوم آذرماه همزمان با مشخص شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي تاكنون 15درصد از كل معاملات بازار سرمايه به معاملات اوراق بدهي اختصاص يافته است. اگرچه خريد اوراق مشاركت در تحليل‌هاي اقتصادي نسبت به سرمايه‌گذاري در بازار‌هاي ديگر خبر خوشي است اما نشان‌دهنده جابه جايي بزرگي در حجم نقدينگي است.

کد خبر 285231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha