یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هرچند قهوه در کاهش علائم افسردگی و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌ کبدی موثر است اما اعتیاد به مصرف روزانه آن می‌تواند مضر باشد.

به گزارش ايسنا، قهوه موجب ترشح آدرنالین می‌شود و هورمون‌های استرس را در بدن آزاد می‌کند. بنابراین پاسخ‌های هیجانی بدن که معمولا در شرایط استرس و ترس بیشتر می‌شوند با مصرف مداوم قهوه تشدید خواهند شد. مصرف قهوه به دلیل وجود کافئین، اعتیادآور است و مصرف زیاد آن موجب افزایش ترشح هورمون استرس یا همان کورتیزول می‌شود.

اگرچه مصرف این نوشیدنی قبل از یک مصاحبه مهم برای بلند بردن قدرت تمرکز توصیه می‌شود اما مصرف مداوم آن موجب ترشح دائمی هورمون‌های استرس و هیجان می‌شود که برای بدن پیامدهای منفی خواهد داشت. تحقیقات انجام شده در دانشگاه اوکلاهاما نشان می‌دهد مصرف قهوه موجب تشدید ترشح کورتیزول می‌شود و به خصوص در مواقعی که فرد استرس‌های خفیف دارد، این استرس را تشدید می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از فاکس نیوز، مصرف زیاد قهوه همچنین موجب افزایش حالت خستگی در فرد می‌شود. به همین دلیل کارشناسان چهار توصیه مفید برای مصرف قهوه دارند که به شرح زیر است:

  • مقدار مصرف کافئین را کنترل کنید.

در صورتی که احساس می‌کنید استرس و خستگی شما پس از مصرف قهوه بیشتر می‌شود و دچار حالت‌های عصبی می‌شوید، مصرف خود را کمتر کنید.

  • گاهی چای سبز را جایگزین کنید.

زمانی که احساس کردید مصرف قهوه موجب افزایش استرس شما می‌شود چای سبز گزینه بهتری نسبت به قهوه است. چای سبز هم دارای کافئین است اما مقدار آن دو سوم کمتر از کافئین موجود در قهوه است. همچنین تحقیقات نشان داده چای سبز موجب کاهش فشارخون و کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطانی می‌شود.

  • هرگز قهوه را جایگزین صبحانه نکنید.

همه افراد در هنگام صبح برای تنظیم قندخون به مقداری پروتئین نیاز دارند. بنابراین مصرف قهوه به تنهایی برای وعده صبحگاهی کافی نیست.

  • مصرف شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی را به همراه قهوه کاهش دهید.

یک تحقیق انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد کسانی که از شیرین کننده مصنوعی همراه با قهوه استفاده می‌کنند 47 درصد بیشتر از دیگران دچار اضافه وزن می‌شوند. بنابراین کارشناسان پیشنهاد می‌کنند قهوه با قند طبیعی مصرف شود.

کد خبر 285257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha