دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

محمد باریکانی: صادرکنندگان نمونه و فروشندگان برتر صنایع‌دستی صبح دیروز و در حالی در حضور معاونان رئیس‌جمهور و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی ایران تجلیل شدند که بهمن نامور مطلق، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، وضعیت کنونی صنایع‌دستی را به تابوتی تشبیه کرد که درصورت تداوم بی‌توجهی‌ها جسد صنایع‌دستی روی دوش دولت حمل می‌شود.

صنایع دستی

تجليل از صادركنندگان صنايع‌دستي كشور در حالي برگزار شده است كه توليدكنندگان و صادركنندگان هنرهاي سنتي ايران پيش‌تر در جلسه‌اي با حضور نمايندگان بخش‌هاي دولتي اعلام كردند، مشكلات توليد به اندازه‌اي زياد است كه كارگاه‌هاي صنايع‌دستي تعطيل مي‌شوند.

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز چندي پيش در نشست بررسي مشكلات صنايع‌دستي به صنعتگران و صادركنندگان صنايع‌دستي كه از دولت خواستند تلاش بيشتري براي حل مشكلات مربوط به توليد و صادرات صنايع‌دستي كند، گفته بود كه مشكل اصلي صنايع‌دستي ايران فروش توليدات است. به گفته او، حتي اگر دولت تمامي مشكلات مربوط به توليد صنايع‌دستي را مرتفع و اقدام به ارائه تسهيلات كند، اما توليدات فروخته نشوند تمام كمك‌ها بي‌فايده است.

  • هشدار نسبت به نابودي صنايع‌دستي ايران

بهمن نامور مطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث‌فرهنگي اما ديروز در جمع صادركنندگان صنايع‌دستي اعلام كرد كه حتي اگر با شاخص فروش هم به صنايع‌دستي نگاه كنيم وضعيت مطلوب نيست.

آنطور كه معاون صنايع‌دستي كشور اعلام كرد، ضعف در فروش نه‌تنها مربوط به مشكل بازرگاني است بلكه مشكلات موجود ديگر بخش‌ها را نيز آشكار مي‌كند.

به گفته بهمن نامور مطلق، مشكلات مربوط به مواداوليه، طراحي و بسته‌بندي و مشكل بيمه هنرمندان صنايع‌دستي به همراه نبود تسهيلات كافي و بالا بودن قيمت حامل‌هاي انرژي در وضعيت فروش صنايع‌دستي تجلي مي‌يابد.نامور مطلق همچنين خواستار تغيير در ساختار گذشته صنايع‌دستي شد كه به گفته او تابوت مرگ صنايع‌دستي ايران بود. معاون صنايع‌دستي كشور هشدار داد: اگر ساختار گذشته تغيير نكند مرگ صنايع‌دستي ايران حتمي است.

روزنامه همشهري در روزهاي گذشته در گزارش‌هايي از وضعيت نامساعد صنايع‌دستي كشور و مشكلات موجود در توليد، فروش و صادرات صنايع‌دستي، پيشنهاد تشكيل كميته بحران نجات صنايع‌دستي كشور از مرگ حتمي را مطرح كرد.

  • وعده‌هاي سلطاني‌فر

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي اما همچنان معتقد است مشكل اصلي صنايع‌دستي ايران بازاريابي و فروش است. او خطاب به مسئولين كشور، توليدكنندگان صنايع‌دستي و مديران گفت: هيچ كاري ندارد درآمد 42ميلياردي صادرات كه بيشتر آن‌ مربوط به صادرات نفت است، با برنامه‌ريزي اساسي از صادرات صنايع‌دستي و خدمات مهندسي و محصولات غيرنفتي تأمين شود. سلطاني‌فر همچنين تأكيد كرد كه از ابتداي مديريت خود در سازمان ميراث فرهنگي تاكنون توانسته است بخش صنايع‌دستي را از نابساماني گذشته برهاند و تلاش كند تا اين كشتي به گفته او طوفان‌زده را به ساحل امن برساند. آنطور كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي در جمع صادركنندگان صنايع‌دستي گفته است، سال‌هاي 94 و 95 خيزش صنايع‌دستي ايران آغاز مي‌شود. او وعده داد كه هر‌ماه يكي از مشكلات بخش صنايع‌دستي كشور در بخش بيمه هنرمندان، تسهيلات، حامل‌هاي انرژي و صادرات صنايع‌دستي را مرتفع كند. سلطاني‌فر بر اين نكته نيز تأكيد كرد كه رساندن حجم صادرات صنايع‌دستي از 120ميليون دلار به 500ميليون دلار در پايان دولت يازدهم كار سختي نيست.

  • سهم ناچيز از صادرات غيرنفتي

وعده‌هاي مسعود سلطاني‌فر در شرايطي اعلام مي‌شود كه اسدالله عسگراولادي، رئيس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني ايران انتقاداتي به شيوه فعاليت‌ها در حوزه صنايع‌دستي كشور وارد مي‌كند. رئيس كميته صادرات اتاق بازرگاني ايران با اشاره به 42ميليارد دلار صادرات كشور در 10‌ماه نخست سال كه 18ميليارد دلار آن مربوط به صادرات غيرنفتي است، اعلام كرد: صادرات صنايع‌دستي بدون احتساب صادرات فرش، تنها 120ميليون دلار از 18ميليارد دلار است. عسگراولادي از مسئولين سازمان ميراث فرهنگي و دولت خواست تا رايزنان اقتصادي كشور را پيش از عزيمت به كشورهاي مقصد با موضوع صنايع‌دستي آشنا كنند. آنطور كه رئيس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني مي‌گويد: رفع مظلوميت صنايع‌دستي در بخش صادرات و فروش برعهده سازمان ميراث فرهنگي است و به‌رغم همه تلاش‌ها در بهبود وضعيت در اين بخش تحولات صورت گرفته در بخش صنايع‌دستي هنوز قانع‌كننده نيست.

کد خبر 285364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha