دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

سن سکته مغزی براساس پژوهش‌های انجام شده در کشور ۱۰سال کمتر از استانداردهای جهانی است که علاوه بر عوامل محیطی، عوامل ژنتیک نیز در آن دخیل هستند.

بیماران-بیمارستان

دكتر حسين پاكدامن، رئيس انجمن مغز و اعصاب ايران با اعلام اين خبر گفت: سالانه 150تا 160هزار نفر در كشور به سكته مغزي دچار مي‌شوند كه حدود 20هزار نفر از اين افراد جان خود را از دست مي‌دهند. هر چند حدود 15درصد افرادي كه دچار سكته مي‌شوند، فوت مي‌كنند و تقريبا 85درصد بقيه از مرگ نجات مي‌يابند، اما 70درصد اين افراد از كار محروم شده، 20درصد در فعاليت‌هاي اوليه زندگي مانند غذا خوردن، لباس پوشيدن، استحمام و... دچار مشكل مي‌شوند و 30درصد هم بدون كمك ديگران قادر به راه‌رفتن نيستند.

پاكدامن با اشاره به ضرورت توجه به اين خطر افزود: با توجه به اينكه پس از سكته هر دقيقه تأخير در رساندن بيمار به مراكز درماني سبب مرگ بيش از 2 ميليون سلول عصبي مغز مي‌شود كه ديگر قابل جايگزين شدن نيستند، ضرورت رساندن سريع بيمار به مراكز درماني و انجام اقدامات درماني در اين زمينه بسيار حائز اهميت است. به گفته وي، سكته مغزي دومين علت مرگ‌ومير در كشورهاي در حال توسعه و سومين علت مرگ‌ومير پس از بيماري‌هاي قلبي - عروقي و سرطان در كشورهاي توسعه يافته است. ابتلا به فشار خون، ديابت، چربي بد خون، چاقي و كم تحركي، مصرف سيگار و ديگر مواد‌مخدر، فشارهاي رواني و استرس و مسائل ژنتيك از عمده علل ابتلا به سكته مغزي به شمار مي‌روند. پاكدامن با بيان اينكه طي سال‌هاي اخير و با پيشرفت‌هاي پزشكي نوين و داروهاي جديد مي‌توان جان تعداد بيشتري از مبتلايان به سكته را نجات داد، گفت: با وجود تلاش‌هاي صورت گرفته در كشور مبني بر اختصاص يك بخش در بيمارستان‌ها به بيماران دچار سكته مغزي به‌ويژه در بيمارستان‌هاي دولتي، متأسفانه هنوز بيمارستان ويژه‌اي كه مختص بيماران دچار سكته مغزي در كشور باشد، تاسيس نشده كه اميد مي‌رود، اين امر هرچه سريع‌تر محقق شود.

مقابله با سكته

با اطلاع بموقع از علائم سكته مغزي مي‌توان خطرات و عوارض سكته را كاهش داد. اين علائم شامل مشكل در راه رفتن، مشكل در صحبت و ادراك، فلج شدن و يا بي‌حسي صورت، دست و يا پا، مشكلات بينايي در يكي و يا هردو چشم و سردرد ناگهاني و شديد كه ممكن است با استفراغ، سرگيجه و يا مشكلات هشياري همراه باشد، مي‌شود. آمار ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفري ارائه‌شده در بهمن‌ماه در شرايطي است كه عليرضا زالي، رئيس سازمان نظام پزشكي ايران اوايل سال اعلام كرده بود روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر (يا به‌عبارتي ۹۱ تا ۱۰۹ هزار نفر در سال)در كشور دچار سكته مغزي مي‌شوند و لازم است مركزي براي درمان سكته‌هاي مغزي تاسيس شود.

در ايران بالغ بر ۶۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون از بيماري خود مطلع نيستند. اين عامل در نهايت ممكن است به‌صورت سكته مغزي تظاهر پيدا كند. همانطور كه ديابت كنترل نشده نيز مي‌تواند خود را به شكل سكته‌هاي مغزي نمايش دهد. زالي همچنين پيش‌بيني كرد با توجه به حركت جمعيت كشور به سمت سالمندي، در سال‌هاي در پيش رو سكته‌هاي مغزي در ايران شيوع بيشتري پيدا كند. آمار سكته‌هاي قلبي در جهان نيز رقم بالايي است و در هر 2ثانيه يك نفر در دنيا دچار سكته مغزي مي‌شود و هر 6ثانيه يك نفر بر‌اثر سكته مغزي مي‌ميرد.

کد خبر 285369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha