همشهری آنلاین: رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز معتقد است: شیرین کردن و انتقال آب خلیج فارس منجر به شور شدن آن در بلندمدت شده و کاهش میزان بارندگی را در سراسر کشور در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در خصوص احتمال خطا در پیش‌بینی شرایط جوی گفت: پیش‌بینی وضعیت هوا از نظر ریاضی در یک محیط پرآشوب انجام می‌شود برای همین همواره احتمال بروز خطا وجود دارد. این پیش‌بینی‌ها به خصوص در نواحی جنوب کشور مانند فارس در مقایسه با نواحی شمالی کشور با خطای بیش‌تری مواجه است.

وی بارندگی در فارس را به ویژگی آب و هوایی خلیج فارس وابسته دانست و گفت: اگر وضعیت جوی خلیج فارس به خوبی مورد بررسی قرار نگیرد، پیش‌بینی نوسانات آب و هوایی در جنوب کشور با مشکل مواجه می‌شود.

وی جایگاه دانشگاه شیراز را به عنوان محلی مناسب برای تحقیقات هواشناسی تاکید و اضافه کرد: تحقیقات این مرکز نشان می‌دهد که وضعیت آب و هوایی کشور به ویژه مناطق جنوبی مانند فارس به وضعیت جوی خلیج فارس و اقیانوس هند وابسته است اما متاسفانه ایران و بسیاری از کشورهای همسایه، ابزار چندانی برای جمع‌آوری و دریافت اطلاعات این دو منطقه ندارند.

این کارشناس علوم جوی در عین حال می‌افزاید: با وجود کمبود منابع اطلاعاتی، بسیاری از پیش‌بینی‌های فصلی این مرکز صحیح بوده است.

وی که معتقد است توان علمی پژوهشگران ایرانی قابل ملاحظه است، تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود و توجه مسئولان به پیش‌بینی وضعیت آب و هوا جلب شود، بی‌شک میزان آگاهی و دانش محققان، جهش قابل توجهی خواهد داشت که این امر رونق اقتصادی در عرصه کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

ناظم السادات با یادآوری اهمیت بارندگی در فارس گفت: امسال برخلاف انتظار و پیش‌بینی‌ها در فارس شاهد بارندگی نبوده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال به صورت مستمر از این موهبت الهی برخوردار شویم.

وی با بیان این که هوای استان از برفی به بارانی گرایش دارد، اضافه کرد: ساماندهی بارش‌ها در هر شرایطی نیازمند مدیریت است، در این صورت می‌توان از میزان بارش‌ها بهره‌برداری کرد و مانع از هدر رفتن آب‌های حاصل از بارش شد.

ناظم‌السادات با ابراز تاسف از کم‌آبی فارس افزود: ضروری است که اهالی فارس به این نکته توجه کنند که هر لیتر آب برای استان بسیار سرنوشت ساز است.

وی توصیه کرد: افراد باید آب ناودان‌ها را به گونه‌ای هدایت کنند که برای آبیاری باغچه‌ها مناسب باشد.

این کارشناس مسئول ادامه داد: اگر در هر خانه‌ای 200 متر مربع آب حاصل از بارندگی وارد باغچه شود، در حدود نیمی از آب مورد نیاز سالانه فرد به آب‌های زیرزمینی افزوده شده است.

ناظم‌السادات بارش برف را نعمتی بزرگ توصیف و اضافه کرد: برف نقش سازنده‌ای در کشاورزی و حفظ منابع آبی دارد و می‌تواند بسیاری از حشرات مضر را از بین ببرد. همچنین بارش برف در زمستان، نشان بهاری خوب و پرنشاط در سال بعد است.

وی با اشاره به این که بسیاری از افراد نگاه مثبتی به بارش برف ندارند، گفت: برکات حاصل از بارش برف به گرفتاری‌های زمان بارش آن می‌ارزد و ضروری است برای پیشگیری از حوادث احتمالی، آموزش‌های لازم داده شود.

ناظم‌السادات، بقاء و رونق محصولات کشاورزی را در پیشرفت اقتصادی کشور موثر دانست و گفت: در سراسر جهان شرکت‌های بیمه، محصولات کشاورزی را با هماهنگی مراکز پیش‌بینی آب و هوا تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما روابط بیمه‌گذاران و مراکز هواشناسی مستحکم و دوسویه نبوده است. وزارت کشاورزی می‌تواند با ایجاد تعامل و مطلع شدن از شرایط جوی، از سرمازدگی محصولات کشاورزی و بروز خسارت‌های میلیاردی جلوگیری کند.

ناظم‌السادات با اشاره به اهمیت حفظ منابع زیرزمینی جهت بهبود وضعیت آب در فارس، اضافه کرد: متاسفانه این استان به لحاظ هدر دادن منابع آبی پیشرو بوده و در رده‌های آغازین جدول مصرف قرار دارد.

وی تصریح کرد: برای حفظ منابع آب‌های زیرزمینی، نباید در کشت برنج از این منابع استفاده کرد و با جایگزین کردن آب‌های سطحی در حفظ اندوخته‌های ملی کشورمان موثر بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز نسبت به کاهش سطح مقادیر آب‌های زیرزمینی در استان ابراز تاسف و اضافه کرد: اگر نظرات نخبگان و کارشناسان در هر منطقه‌ای برای حفظ منابع آبی مد نظر قرار گیرد و به کار بسته شود می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.

ناظم‌السادات که شیرین کردن آب‌های خلیج فارس را یک تهدید زیست محیطی می‌داند و هر گونه تغییرات در این آب‌ها را موجب به وجود آمدن شرایط نامطلوب جوی دانست و گفت: متاسفانه بسیاری مسئولان تلاش دارند آب خلیج فارس را شیرین کرده و به سایر استان‌های کشور انتقال دهند که این اتفاق تهدیدات زیست محیطی را دو چندان می‌کند.

وی معتقد است: شیرین کردن و انتقال آب خلیج فارس منجر به شور شدن آن در بلندمدت شده و کاهش میزان بارندگی را نیز در سراسر کشور به دنبال خواهد داشت.

ناظم‌السادات از فارس، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به عنوان استان‌های پرخطر در زمینه بارندگی یاد کرد و ادامه داد: مسئولان باید با تخصیص بودجه، ابزارهایی را جهت بهره‌برداری از خلیج فارس در علم هواشناسی فراهم کنند اما با صرف هزینه در خصوص شیرین کردن آب‌های این خلیج، خشکسالی آن را در آینده رقم می‌زنند.

کد خبر 285394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha