سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

منابع خبری کردهای سوریه و مخالفان خارج‌نشین، از آزادی شهر کوبانی از اشغال داعش و تسلط کامل نیروهای کرد بر این شهر مرزی سوریه خبر دادند.

کوبانی

 همزمان بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه‌ در مصاحبه‌اي با نشريه آمريكايي فارن افرز، اعلام كرد كه اقدام آمريكا براي آموزش‌دهي مخالفان مسلح توهمي بيش نيست و عمليات آمريكا و ائتلاف عليه داعش در خاك سوريه، بدون مشاركت ارتش سوريه موفق نخواهد شد.

شبكه خبري راشا تودي به نقل از فعالان كرد گزارش داد كه يگان‌هاي كرد بيش از90درصد از شهر كوباني معروف به عين العرب در شمال شرق سوريه در مرز تركيه را آزاد كرده‌ و گروه تروريستي داعش را از اين شهر بيرون رانده‌اند. برخي از فعالان سوري هم اعلام كردند كه يگان‌هاي معروف به حمايت از ملت كرد به فرماندهي محمود برخدان توانسته‌اند در اطراف 2 كوي كاني عربان و مقتله پيشروي كنند و بر برخي ديگر از مناطق سيطره كامل يابند. فعالان سوري افزوده‌اند كه يگان‌هاي كرد كنترل حدود 90درصد شهر كوباني را به‌دست گرفته‌اند و حضور اعضاي داعش به نوار شرقي اطراف شهر منحصر شده است.

تاكنون هيچ مقام رسمي اين خبر را تأييد يا رد نكرده است و يگان‌هاي كرد حاضر در صحنه‌هاي درگيري نيز از اعلام اين شهر به‌عنوان منطقه‌اي ايمن و پاكسازي‌شده خودداري كرده‌اند.پس از 4‌ماه محاصره كوباني از سوي گروه تروريستي داعش و نفوذ آن به بخش‌هايي از اين شهر، اين نخستين‌بار است كه خبرهايي درباره آزاد شدن كوباني مخابره مي‌شود. يك سازمان مخالف سوريه در گزارشي اعلام كرد كه داعش مجموعه‌اي 140نفره را كه اغلب آنان زير 18سال هستند، به ميدان‌هاي درگيري در شهر كوباني اعزام كرده است. اين سازمان گفته است كه در نخستين درگيري اين نوجوانان، 8نفر از آنان كشته شده‌اند.

اين اخبار در حالي منتشر مي‌شود كه يگان‌هايي كرد روستاي ماميد در جنوب غرب شهر كوباني را از كنترل داعش خارج كردند و روستاي ترمك در ميان بلندي‌هاي مشته نور و جاده حلب - كوباني را نيز به كنترل خود درآوردند. اين روستا نخستين روستاي واقع در جنوب كوباني است كه يگان‌هاي كرد از حدود 4‌ماه گذشته كنترل آن را به‌دست مي‌گيرند. كنترل اين بلندي‌ها، راه ارسال پشتيباني‌هاي لجستيك داعش از حلب به استان رقه را بسته است. به‌نظر مي‌رسد يگان‌هاي كرد در حال حاضر به لحاظ آتش و ميدان بر داعش برتري يافته‌اند و اعلام كنترل كامل كردها بر اين شهر به‌معناي كنترل ميداني و برتري آتش است.

گروه تروريستي داعش 4‌ماه پيش در پي محاصره كردن شهر كوباني، تهديد كرد پس از ورود به شهر، ساكنان آن را قتل‌عام خواهد كرد. در آن زمان، تركيه ضمن مخالفت با ورود ساكنان كوباني به خاك خود، از عزيمت مبارزان كرد از عراق به‌منظور حمايت از ساكنان كوباني جلوگيري كرد. كردها از حدود يك‌ماه پيش پاتك‌هاي خود را عليه داعش آغاز كرده و از لاك دفاعي خود بيرون آمده‌اند. از سوي ديگر، رئيس‌جمهور سوريه با اشاره به حمله اخير رژيم صهيونيستي به شهر قنيطره، اعلام كرد كه طرح‌هاي آمريكا براي آموزش‌دهي هزاران مخالف مسلح توهمي بيش نيست.

بشار اسد در گفت‌وگو با مجله آمريكايي فارن افرز تصريح كرد كه 5هزار فرد مسلحي كه آمريكا قصد آموزش‌دهي آنان را دارد به‌زودي به گروه‌هاي مسلح راديكال خواهند پيوست. اسد تأكيد كرد كه همانگونه كه با ديگر گروه‌هاي شبه‌نظامي درگير با ارتش سوريه مبارزه شد، با آنان نيز مبارزه خواهيم كرد. او گفت كه عمليات هوايي ائتلاف عليه داعش در خاك سوريه بدون مشاركت ارتش سوريه نتيجه نمي‌دهد. آمريكا قصد دارد 5هزار فرد مسلح مخالف سوريه را آموزش دهد و به‌زودي قرار است يگاني آمريكايي براي آموزش آنان عازم خاورميانه شود.
اسد افزود: فراخواندن 5هزار فرد مسلح از خارج باعث خواهد شد تا اغلب آنان ضمن جدا شدن، به داعش و ديگر گروه‌هاي مسلح بپيوندند؛ مسئله‌اي كه سال گذشته نيز اتفاق افتاد. اسد تأكيد كرد كه اين ايده در حد خود توهمي بيش نيست.

وي درباره حمله اخير رژيم صهيونيستي به شهر قنيطره نيز گفت كه اين رژيم از همان ابتدا و در هر زماني كه ارتش سوريه پيشرفت‌هايي را محقق ساخته، اقدام به حمله كرده است. بشار اسد افزود: نيروي هوايي اين رژيم به مثابه نيروي هوايي گروه‌هاي تروريستي فعاليت مي‌كند.

  • قدرداني آيت‌الله سيستاني از آزادسازي ديالي

اما در عراق و در پي پاكسازي كامل استان ديالي در شمال شرق عراق از داعش، مرجعيت ديني از تلاش‌هاي ارتش و گروه‌هاي مقاومت مردمي قدرداني كرد. بدر هادي العامري دبيركل سازمان بدر اعلام كرد كه آيت‌الله سيدعلي سيستاني مرجع شيعي در عراق پيامي را فرستاده كه در آن ضمن قدرداني از تلاش‌هاي ارتش و نيروهاي مقاومت مردمي در آزادسازي استان ديالي، بر ضرورت حمايت از حقوق و دارايي‌هاي مردم تأكيد كرده است. وي اين توصيه را شرعي و اخلاقي خواند و دستگاه‌هاي امنيتي و نيروهاي مقاومت مردمي را به مراعات حقوق مردم فراخواند.

کد خبر 285468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha