مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رقابت عکاسی سالیانه بنیاد قلب بریتانیا امسال جایزه خود را به نمایی سورئالیستی از لخته‌های خون داده‌است، اصلی‌ترین عامل بروز حمله‌ها و سکته‌های قلبی در جهان که توسط یکی از محققان دانشگاه لیدز به ثبت رسیده‌است.

لخته خون

براساس گزارش نيوساينتيست، فريزر مكرا دانشمند دانشگاه ليدز اين تصوير از لخته‌هاي خون را با كمك ميكروسكوپ الكتروني به ثبت رسانده و موفق به دريافت جايزه اول داوران در اين رقابت عكاسي شده‌است.

لخته خون

پس‌زمينه خاكستري اين تصوير نمايانگر لخته‌هاي خون هستند و دانه‌هاي رنگي كه رنگ آنها پس از تصويربرداري و در فرايند ويرايش به تصوير افزوده شده، جزئيات دقيق‌تري از ساختار لخته‌ را نمايش مي‌دهند. گلبول‌هاي سرخ خون به رنگ قرمز، پلاكت‌ها به رنگ فيروزه‌اي، و انواع مختلف گلبول‌هاي سفيد به رنگ بنفش، آبي، سبز و زرد ديده مي‌شوند.

اگرچه اين تصوير به دليل زيبايي بصري‌اش موفق به كسب جايزه برتر شد، اما ثبت چنين تصاويري به دانشمندان در درك بهتر ساختار لخته‌هاي خوني كه در مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي بسيار غيرمعمول بوده و به دشواري از بين مي‌روند، كمك خواهد‌كرد.

لخته‌هاي خوني اصلي‌ترين عامل ابتلا به بيماري‌هاي قلبي در جهان به شمار مي‌رود. بيماري كه براساس آمار سازمان بهداشت جهاني، در سال 2012 اولين قاتل انسان‌ها در سرتاسر جهان بوده‌است. براساس گزارش اين سازمان در سال 2012 نزديك به 7.4 ميليون نفر در اثر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي جان خود را از دست دادند.

براساس گزارش اين سازمان ميزان بروز سكته‌هاي قلبي در مردان و زنان برابر است و كشورهاي روسيه، بلغارستان، روماني، مجارستان و آرژانتين پنج كشوري هستند كه از بيشترين آمار مرگ و مير ناشي از سكته‌هاي قلبي برخوردارند.

کد خبر 285522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha