همشهری آنلاین: مجری کارگروه نجات دریاچه ارومیه گفت: بر اساس مصوبه این کارگروه باید در دو ماه بهمن و اسفند ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از سد شهید کاظمی بوکان وارد دریاچه ارومیه شود.

به گزارش ايرنا، عیسی کلانتری روز سه‌شنبه گفت: دریچه‌های سد شهید کاظمی بوکان از روز شنبه - 4 بهمن ماه - به روی دریاچه باز شده است و اکنون آب با دبی 30 متر مکعب بر ثانیه وارد این حوضه آبی می‌شود.

وی افزود: اکنون دریاچه ارومیه برای رسیدن به تراز اکولوژیک به 12 میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد که این میزان آب از اجرای طرح‌های مختلف از جمله باز کردن دریچه‌های سد شهید کاظمی تامین می‌شود.

مجری کارگروه نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه دیگری از این کارگروه قرار است 40 درصد حقابه کشاورزان اراضی حوضه آبی دریاچه ارومیه از آنها خریداری تا به این ترتیب و از روش‌های مختلف آب مورد نیاز وارد دریاچه شود.

وی تاکید کرد: اکنون زمان اجرایی کردن مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه است و برای اجرایی شدن آن‌ها چندین فاز در یک بازه زمانی 10 ساله تعریف شده است.

چندی پیش نیز داود رضا عرب سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره اختصاص اعتبار مورد نیاز برای نجات دریاچه گفته بود؛ حدود هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار برای فاز اول اجرای مصوبات احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد که از این میزان تاکنون 18 درصد آن اختصاص یافته است.

به گفته وی برای نجات دریاچه ارومیه در یک بازه زمانی 10 ساله اعتباری حدود 15 هزار میلیارد تومان به قیمت امسال تعیین شده که برابر با حدود 5 میلیارد دلار است و تمام اعتبار در نظر گرفته شده برای نجات این حوضه آبی را دولت تامین می‌کند و اعلام کرده است برای تامین آن مشکلی ندارد.

اکنون دریاچه ارومیه نسبت به شرایط نرمال اکولوژیکی خود فاصله زیادی دارد اما با توجه به بارندگی‌های اخیر، وضعیت این حوضه آبی نسبت به سال گذشته بدتر نشده است که نکته امیدوارکننده‌ای است تا بتوان فرایند احیا را با سرعت بیش‌تری پیش برد.

26 پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت تصویب شد و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده این مصوبات به مرور انجام می‌شود و طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته با اجرای این طرح‌ها دریاچه ارومیه تا 10 سال آینده به حد قابل قبول اکولوژیکی خود خواهد رسید.

برای فاز اول نجات دریاچه ارومیه 10 طرح از جمله انتقال آب زرینه‌رود به سیمینه رود، انتقال آب از رودخانه زاب، طرح نکاشت، انتقال آب رودخانه آجی چای به دریاچه ارومیه، آبیاری تحت فشار، افزایش راندمان انتقال آب به مزارع و تهیه نقشه کاداکسر که مالکیت زمین، وسعت، نوع کشت و نحوه تامین آب آن را مشخص می‌کند جزو طرح‌های اولویت‌دار برای اجرا در نظر گرفته شده است.

دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه‌رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه در تلاش برای نجات این حوضه آبی ارزشمند است.

به علت بارندگی‌هاي مناسب در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی شرایط وضعیت آبی دریاچه تا حدودی بهتر شده است اما به اعتقاد کارشناسان نباید به این شرایط موقت دلخوش بود.

  • سد بوکان

سد بوکان یا سد شهید کاظمی سدی خاکی با هسته رسی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی بوکان و در استان آذربایجان غربی قرار دارد، این سد برای تنظیم و استفاده از آب و سیلاب‌های رودخانه زرینه ایجاد شده است.

کد خبر 285526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha