چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام سهم ۸۰۰میلیون دلاری دارو در سال گذشته گفت: ایران برنامه‌ای برای بزرگ شدن بازار واردات ندارد بلکه در سال آینده این بازار محدود خواهد شد.

رسول ديناروند در همايش توسعه صادرات دارو با تأكيد بر اينكه عبور از بحران دارويي بدون كمك و تلاش صنعت داروسازي و شركت‌ها ميسر نيست، افزود: كمبودهاي دارويي را نمي‌توان با واردات حل كرد و اين يك استراتژي اشتباه است بلكه بايد هنر داشت و تلاش كرد تا از بروز كمبودها جلوگيري كرد. مؤثرترين حركت در اين مدت گردش مناسب چرخ داروسازي است. ما هيچ‌گونه افزايش قيمت را براي داروهاي توليدي در 6ماهه اول سال نداشته‌ايم درحالي‌كه با تورم 40و 20درصدي مواجه بود‌ه‌ايم ‌كه اين به صنعت فشار مي‌آورد.

وي با اشاره به آمار 50ميليارد دلاري واردات دارو در اين مدت، گفت:ما صادركننده خوبي نبوده‌ايم. به‌طور كلي دولت اعلام كرده 42ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داشته‌ايم. اين نشان مي‌دهد كه صادرات صنعتي ما ضعيف است. البته وضع بهتر شده، زماني صادرات در داروسازي سالانه 2ميليون دلار بود و در سال‌هاي اخير صادرات دارو به 150ميليون دلار رسيده است. اين البته كافي نيست و نيازمند جهش صادراتي هستيم، چرا كه ريال ارزش سالانه خود را از دست مي‌دهد. بازار 4ميليارد دلاري بازار كوچكي است كه در صنعت دارو وجود دارد.

رشد 9درصدي واردات دارو

رئيس سنديكاي صنايع و داروهاي انساني نيز در اين همايش با اشاره به اين نكته كه رشد صنعت توليد دارو 3 /9درصد است، گفت: رشد واردات دارو 42درصد است، بازار دارويي عراق 2ميليارد دلار است كه بايد سهم خود را از آن داشته باشيم. زماني 75درصد بازار افغانستان در دست ما بود كه آن را از دست داديم. عباس كبريايي‌زاده با يادآوري اينكه تعادل و موازنه بازار را حفظ نكرده‌ايم و مسيري كه مي‌رويم نياز به بازنگري دارد، افزود: شاخص‌هاي سلامت نيز گواه بر اين است كه ايران جزو كشورهاي رو به توسعه است، اميد به زندگي مردم رشد كرده، بيماري‌ها از واگير‌دار به غيرواگير تغيير كرده و عمر از دست رفته 49درصد است. اما بازار دارويي ايران طي اين سال‌ها مداخله تأثيرگذاري نداشته است و تعداد سياست‌هاي تأثيرگذار زياد نبوده است. در اين سال‌ها سهم ريالي واردات رشد بيشتري داشته و در مقابل سهم توليد كاهش يافته است.به گفته وي فروش دارو در سال92، حدود 5هزار ميليارد ريال بود كه امسال به 8هزار و 500ميليارد ريال مي‌رسد. ‌ بايد براي حفظ بازارهاي داخلي تلاش كنيم و بازارهاي خارجي را بگيريم.

نيازهايي كه واقعي نيست

وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي با اشاره به اينكه آگهي‌هاي تجاري ماهواره‌اي اغلب در حوزه دارو است و ما را به سمت داروهاي چند مليتي هدايت مي‌كنند، گفت: در‌واقع كمپاني‌ها گاهي از طريق فضاسازي رواني و از طريق خيريه‌ها بازار مصرف ايجاد مي‌كنند. علي ربيعي با بيان اينكه صنعت دارو جزو 3صنعت سودآور دنيا شده و صنعت ژنريك در كنار صنعت برند در سال 2013از رشد بالايي برخوردار بوده، افزود: «ارزش بازار دارويي دنيا در سال 2014حدود هزار و 100ميليارد دلار بوده و سرانه مصرف دارو 150دلار اما در كشور ما بازار دارويي از 11ميليارد و 500ميليون ريال به 110هزار ميليارد ريال رسيده است. ‌ آگهي‌هاي تجاري ماهواره‌اي اغلب در حوزه دارو منتشر مي‌شود و بازار قابل توجهي دارد. البته نبايد فراموش كنيم كه سطح زندگي هم تغيير كرده و ما را به سمت داروهاي چند‌مليتي هدايت مي‌كند كه بايد در سياستگذاري‌ها به آن توجه شود. همچنين نيازهاي القايي از طريق ويزيتوري و ارائه اشانتيون‌هايي به نسخه نويسان ارائه مي‌شود و اگر اين حوزه را اخلاقي نكنيم حتي اگر 10برابر هم در آن پول بريزيم باز هم نمي‌توانيم به نيازها پاسخ بگوييم.»

براساس گزارش‌هاي رسمي 92درصد داروهاي مصرفي در ايران در خود كشور توليد مي‌شود اما 50تا 60درصد مواد تشكيل‌دهنده آن از كشورهاي خارجي وارد مي‌شود. اما همين 8درصدي كه از خارج كشور وارد مي‌شود شايد به اندازه 40درصد كل پول دارويي كشورمان باشد كه متأسفانه رقم بسيار بالايي است. كارشناسان مي‌گويند صرفه جويي در مصرف دارو، اصلاح الگو‌هاي نسخه نويسي از سوي پزشكان و تقويت صادرات دارو مي‌تواند منابع در آمد خوبي براي نظام سلامت و درماني كشور ايجاد كند.

کد خبر 285603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha