چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

مدیرکل هوا‌شناسی خوزستان روز‌گذشته از لغو پروازهای اهواز و آبادان به‌دلیل ورود پدیده گردوغبار خبر داد.

كورش بهادري علت لغو پرواز اين دو فرودگاه را كاهش ديد تا 200متر در شهرهاي آبادان و اهواز عنوان كرد و گفت: ديد لازم براي پرواز هواپيما 2هزار متر است و با توجه به شرايط موجود پرواز اين دو فرودگاه لغو شد.

همزمان مديركل مديريت بحران استان خوزستان از تعطيلي مدارس در همه مقاطع خبرداد وگفت كه مدارس اهواز در نوبت بعدازظهر در كليه مقاطع تحصيلي تعطيل است.

آنطور كه هاشم بالدي به مهر گفته است: با وجود تعطيلي مدارس، كليه ادارات و دانشگاه‌هاي اهواز باز است.

بالدي با اشاره به اينكه پديده گردوغبار از صبح سه‌شنبه (ديروز) آسمان خوزستان را در برگرفته، شدت گردوغبار را بسيار بالا عنوان كرد و افزود: استنشاق هواي آلوده به ذرات گردوغبار سبب نفوذ ذرات ريز به كيسه‌هاي هوايي ريه‌ها مي‌شود و اين عمل باعث اختلال در عملكرد اكسيژن‌رساني ريه به بافت‌ها به‌خصوص قلب مي‌شود كه اين امر بي‌نظمي در ضربان قلب و حملات قلبي را در افراد داراي بيماري‌هاي قلبي درپي دارد.به‌گفته مديركل مديريت بحران استان خوزستان، در درازمدت ذرات بسيار ريز گردوغبار وارد دستگاه خون شده و در جدار عروق رسوب كرده و شرايط را براي تصلب شرايين و تنگي عروق فراهم مي‌كند. از ديگر عوارض گردوغبار تشديد موارد آلرژي تنفسي در بيماران داراي زمينه است. ريه سالمندان نيز از كاركرد طولاني و تغيير در دستگاه تنفسي دچار فرسودگي مي‌شود.

براين اساس به سالمندان توصيه مي‌شود تا حد امكان از منزل خارج نشوند و از سفرهاي غيرضروري خودداري كنند. همچنين بيماران قلبي به هيچ وجه خود را در معرض آلودگي قرار ندهند و درصورت علائم تنگي نفس و احساس خفگي و تهوع و سردرد شديد فورا به مركز بهداشتي و درماني مراجعه كنند.

بالدي عنوان كرد: سالمندان در فضاهاي آلوده از تنفس عميق خودداري كنند. به سالمندان، كودكان زير 8سال، بيماران تنفسي و زنان باردار نيز اكيدا توصيه مي‌شود در موقع آلودگي از منزل خارج نشوند.

مديركل مديريت بحران استان خوزستان اظهار كرد: شهروندان بايد به‌صورت جدي از انجام فعاليت‌هاي ورزشي خودداري كنند چون فعاليت ورزشي باعث افزايش ضربان قلب و تنگي نفس و متعاقب آن افزايش ورود هواي آلوده به ريه‌ها مي‌شود ضمن اينكه درصورت ضرورت هنگام خروج از منزل از ماسك مناسبي كه دهان و بيني را كامل بپوشاند استفاده كنند.

  • خوزستان در خط مقدم ريزگردها

خوزستان در خط مقدم ريزگردها واقع شده و شهروندان اين استان بيش از ساير استان‌ها در معرض هجوم ريزگردها قرار دارند؛ به‌طوري كه سال گذشته فقط طي 2روز يعني روزهاي 14و 15آبان‌ماه، 6هزار شهروند اهوازي به‌دليل وقوع ريزگردها سر از بيمارستان‌هاي اين شهر درآوردند. اين پديده علاوه بر سلامت شهروندان بر آب وخاك و كيفيت آب‌هاي زيرزميني و رشد گياهان نيز تأثير منفي بر جاي مي‌گذارد.

کد خبر 285607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha