همشهری آنلاین: قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: باید خاطرات رزمندگان را به آیندگان منتقل کنیم، چرا که اگر این امر محقق نشود ممکن است آن‌ها وقایع دوران دفاع مقدس را همچون افسانه نگاه کنند. اما این‌ها افسانه نبودند که موجب سربلندی ایران در جغرافیای مقاومت از تهران تا غرب اسرائیل بوده‌اند.

قاسم سلیمانی

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» با حضور جمعی از پیشکسوتان تخریبچی دوران دفاع مقدس، سردار علی ولی‌زاده رئیس مجمع پیشکسوتان تخریبچی، حجت‌الاسلام موذنی معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید، سیدمحمد حسینی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع دیگری از رزمندگان دوران دفاع مقدس در مجتمع سیدالشهدا (ع) برگزار شد.

در این مراسم سردار محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان این مطلب که امیدوارم همه کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس تولید می‌شوند فقط برای انتشار و کتاب نباشند، گفت: این کتاب‌ها باید حماسه گذشتگان را به نسل آینده منتقل کنند و متأسفانه در این عرصه عزیزان اطلاعات عملیات و رزمندگان تخریبچی عناصر گمنام دفاع مقدس هستند. تخریبچی‌ها در حقیقت به معنی مجاهدی فداکار، مومن، ایثارگر و جلودار در طراحی و اجرای عملیات بودند که راه را برای عبور بقیه مجاهدین باز می‌کردند.

وی افزود: حاج قاسم سلیمانی نیز در مقدمه کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» نوشته است رزمندگان تخریبچی مجموعه‌ای از عناصر استشهادی و شهادت طلب هستند. قطعا این نوشته سردار سلیمانی نشانگر آن است که تخریبچی‌ها بنا به فرمان ولی فقیه خودشان پا به سرزمینی گذاشتند که اولین اشتباه آن آخرین اشتباه است و ممکن است منجر به شهادت، جانبازی یا اسارت آن‌ها بشود. همان‌طور که امام راحل (ره) فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد. بدون شک این عزیزان توانستند در دوران دفاع مقدس راه کربلا را باز کنند و اکنون نیز باید بگویم که آزادی قدس نزدیک است. همان‌گونه که زمانی امام خمینی (ره) از فرو ریختن کمونیسم در شوروی سابق گفتند، مقام معظم رهبری نیز همین جمله را برای فرو ریختن پایه‌های اسرائیل بیان کرده‌اند.

سردار انصاری با اشاره به اینکه یکی از ثمرات دفاع مقدس تولید فرهنگ ایثار و شهادت بود، ادامه داد: این فرهنگ تمام ناشدنی را باید به آیندگان منتقل کنیم و باید نگذاریم به فراموشی سپرده شود. ما می‌توانیم با تولید کتاب و یا بهره‌گیری از هنر، این فرهنگ را زنده نگه داریم و به دیگران منتقل کنیم. در همین راستا نیز تاکنون بنیاد شهید 1800 عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت منتشر کرده است که در این بین کتاب «شهدای دانشجو» نامزد بهترین کتاب سال دفاع مقدس شده است.

قائم مقام بنیاد شهید تأکید کرد: اگر نتوانیم حماسه تخریبچیان و رزمندگان را به آیندگان منتقل کنیم قطعا آن‌ها را به عنوان افسانه نگاه خواهند کرد، اما این‌ها افسانه نبودند بلکه موجب سربلندی ایران در جغرافیای مقاومت از تهران تا غرب اسرائیل بوده‌اند و در تمامی این مراحل فرهنگ ایثار و شهادت نقش‌آفرینی کرده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم رحیم مخدومی نویسنده کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» با اشاره به ویژگی‌های این کتاب توضیح داد: راویان این کتاب 30 فرمانده تخریبچی دوران دفاع مقدس هستند که هر کدام اکنون نیز عناصر کلیدی‌ای در جامعه به شمار می‌آیند و این مسئله نشان دهنده آن است که آن‌ها برای ادبیات دفاع مقدس ارزش قائل هستند. همه این فرماندهان سه نقطه اشتراک دارند؛ اول اینکه همه آن‌ها پیشکسوت دوران دفاع مقدس و فرمانده هستند و دیگری این است که رسته آن‌ها تخریب بوده است و سومین نقطه مشترک آن‌ها نیز زنده بودن آن‌هاست.

وی افزود: کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» گلچینی از خاطرات ناب این فرماندهان تخریبچی است و می‌توانم بگویم که نوشتن این کتاب در حقیقت فتح بابی برای نگارش کتاب‌های دیگری برای رسته‌های دیگر مانند اطلاعات عملیات، توپخانه وغیره در دوران دفاع مقدس است. از آنجایی که این کتاب به صورت گروهی نوشته شده است و راویان آن از فرماندهان بوده‌اند می‌توانیم بگوییم که این امر موجب هم افزایی، مستند بودن و اصلاح اشتباهات شده است و خاطرات از قوت بسیار بالا و ضریب اطمینان فراوانی برخوردار است. گستره تاریخی این کتاب از زمان پیش از انقلاب اسلامی تا بعد از دوران دفاع مقدس است و به شیوه مستندنگاری به نگارش درآمده است. علاوه بر این تیمی تحقیقی بر روی آن کار کرده‌اند و مصاحبه‌ها به صورت حضوری انجام شده است.

مخدومی با اشاره به اینکه تغییری در لحن خاطرات انجام نشده است، یادآور شد: مصمم بودیم لحن راویان را حفظ کنیم برای همین در لحن آن‌ها دست برده نشده است و فقط کتاب پالایش شده است. علاوه بر این ویراستاران آن نیز دکتر مومنی راد و شهرام نورصالحی از پیشکسوتان تخریبچی دوران دفاع مقدس بوده‌اند.

این نویسنده یادآور شد: حماسه مبارزات جوانان با طاغوت، تسخیر پادگان متعلق به طاغوت، حضور این جوانان در کنار آیت‌الله طالقانی و در غائله‌های مختلف کشور، تأمین یگان‌ها، کشف مجهولات تخصصی برای تخریب و خنثی‌سازی، لحظات جانبازی، لحظه استحاله توابین و ماجرای تخریب سد دربندی‌خان و مخالفت امام راحل (ره) با این تصمیم که می‌توانست موقعیت ما را برای پایان جنگ بهتر کند از جمله سوژه‌های نابی هستند که می‌تواند هر یک دستمایه نویسندگان و فیلمسازان باشد.

کد خبر 285685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha