همشهری‌آنلاین: حدود ۷۷ هزار میلیارد تومان از کل دارایی بانک ها در حالی به عنوان سپرده نزد بانک مرکزی قرار دارد که برخی مدیران بانکی، وزرا و حتی کارشناسان معتقدند باید با کاهش نرخ سپرده‌های قانونی بخشی از این منابع آزاد شود تا توان تسهیلات دهی بانک ها افزایش پیدا کند.

پول

به گزارش خبرنگار ایسنا، ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان سه ماهه سوم امسال نشان داد که مجموع سپرده‌های قانونی بانک‌ها در بانک مرکزی با رشد 1.5 درصدی نسبت به پایان سال گذشته از 75 هزار و 754 میلیارد تومان به 76 هزار و 898 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌است.

همچنین تغییر سپرده‌های بانکی در بانک مرکزی در پایان آذرماه به سمتی رفته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد صعود داشته‌است.

این در حالی است که از مجموع سپرده‌های بانک‌ها نزد بانک مرکزی بخش اعظمی در حدود 74 هزار و 400 میلیارد تومان به سپرده‌های قانونی تعلق دارد که نسبت به سال گذشته 14.8 و نسبت به پایان سه ماهه سال قبل حدود 27 درصد افزایش دارد. در عین حال که حدود 2400 میلیارد تومان از مجموع این سپرده‌ها از سپرده‌های دیداری (قابل برداشت) هستند.

اما با توجه به این‌که بانک‌ها موظفند همواره نسبتی از بدهی‌های ایجاد شده و خاصه سپرده‌های اشخاص نزد خود را تحت عنوان سپرده قانونی در بانک مرکزی قرار دهند این امر تا حدی از منابع آنها را کاهش می‌دهد و این در حالی است که در شرایط فعلی با توجه به کاهش قدرت بانک‌ها در تسهیلات‌دهی در مواردی مدیران ارشد اقتصادی و یا حتی مدیران بانکی از بانک مرکزی خواستار بازنگری در نرخ سپرده‌های قانونی و کاهش آن شدند تا با آزد شدن بخشی از منابع ، قدرت وام‌دهی آنها افزایش پیدا کند.

با این وجود بانک مرکزی نه تنها تاییدی برای ورود به کاهش نرخ سپرده‌های قانونی نداشت بلکه رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این‌که هنوز در این رابطه تصمیم‌گیری نشده است توضیح داد کاهش هر یک درصد از نرخ سپرده قانونی بانک‌ها 4.5 درصد نقدینگی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین نتایج تورمی ناشی از این موضوع می‌تواند دستاورهای کنترل تورم در ماه‌های اخیر را خدشه‌دار کند.

کد خبر 285741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha