همشهری آنلاین: بیست و دومین کتاب از عهد عتیق (کتاب مقدس یهودیان) که مشتمل بر ۲۴ کتاب است، متعلق به دانیال پیامبر است که چهارده فصل دارد، فصل‌های هفتم تا دوازدهم آن، مربوط به رؤیاهایی است که دانیال از آن‌ها بهره می‌برده است.

به گزارش فارس، در کتاب تورات و ملحقات آن، بشارت‌های بسیاری درباره آمدن موعود و ظهور مصلحی جهانی در آخرالزمان آمده است که بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) به قسمتی از آن اشاره می‌کند:

  • بشارت ظهور در زبور داوود

در بیش از 35 بخش از مزامیر صد و پنجاه ‌گانه، نوید ظهور آن موعود امم و منجی عالم موجود است:

«زیرا که شریران منقطع می‌شوند؛ امّا متوکلان به خداوند، وارث زمین خواهند شد؛ چون که بازوهای شریران شکسته می‌‎شود و خداوند، صدیقان را تکیه‌گاه است. خداوند، روزهای صالحان را می‌‎داند و میراث ایشان ابدی خواهد بود. صدیقان، وارث زمین شده، ابداً در آن ساکن خواهند شد، امّا عاصیان، عاقبت، مستأصل و عاقبت، شریران، منقطع خواهند شد».(1)

  • بشارت ظهور در کتاب اشعیای نبی

در بخشی از این کتاب، خداوند، قریب‎الوقوع بودن تحقّق عدالت خویش را وعده می‌‎دهد و مؤمنان را به اجرای عدالت فرا می‌‎خواند و می‌‎گوید: «انصاف را نگاه بدارید، عدالت را جاری کنید؛ زیرا که آمدن نجات من و منکشف شدن عدالت من، نزدیک است».(2) و یا می‌گوید: «آن‌گاه، انصاف، در بیابان ساکن خواهد شد و عدالت، در بوستان مقیم خواهد شد و عمل عدالت، سلامتی و نتیجه‎ عدالت، آرامی و اطمینان ‌خاطر خواهد بود تا ابدالآباد. و قوم من، در مسکن سلامتی و در مساکن مطمئن و در منزل‎های آرامی، ساکن خواهند شد».(3)

  • بشارت ظهور در کتاب زکریای نبی

در کتاب زکریای نبی آمده است: «در آن روز، یهوه [خدا] بر تمامی زمین پادشاه خواهد بود و در آن روز، یهوه واحد خواهد بود و اسم او واحد».(4)

  • بشارت ظهور در کتاب دانیال نبی

در کتاب دانیال نبی آمده است: «امیر عظیمی که برای پسران قوم تو ایستاده، خواهد برخاست و چنان زمان تنگی خواهد شد که از زمانی که امتی به وجود آمده است تا امروز، نبوده و در آن زمان، هر یک از قوم تو که در دفتر مکتوب یاد شود، رستگار خواهد شد و بسیاری از آنانی که در خاک زمین خوابیده‎اند، بیدار خواهند شد، امّا اینان به جهت حیات جاودانی و آنان به جهت خجالت و حقارت جاودانی. و حکیمان، مثل روشنایی افلاک خواهند درخشید و آنانی که بسیاری را به راه عدالت رهبری می‌‎کنند؛ مانند ستارگان خواهند بود تا ابدالاباد. امّا تو‌ ای دانیال! کلام را مخفی دار و کتاب را تا زمان آخر، مهر کن‌. بسیاری به سرعت تردد خواهند کرد و علم افزوده خواهد گردید. خوشا به حال آنکه انتظار کشد!».(5)

  • بشارت ظهور در کتاب حبقوق نبی

در کتاب حیقوق نبی آمده است: «اگر چه تأخیر نماید، برایش منتظر باش؛ زیرا که البته خواهد آمد و درنگ نخواهد کرد...؛ بلکه جمیع امت‌ها را نزد خود جمع می‌کند».(6)

بیست و دومین کتاب از عهد عتیق (کتاب مقدس یهودیان) که مشتمل بر 24 کتاب است، متعلق به دانیال پیامبر است که چهارده فصل دارد، فصل‌های هفتم تا دوازدهم آن، مربوط به رؤیاهایی است که دانیال از آن‌ها بهره می‌برده است. این رؤیاها در دوران سلطنت بَلشَصَر و داریوش مادی و کورش (پادشاه سرزمین پارس) در بابل اتفاق افتاده است.

این کتاب در سال‌های 162 تا 164 قبل از میلاد، زمانی که آنتیوخوس اپیفانس آزارگری می‌کرد، تألیف شد تا ایمان و امید یهودیانی که تحت آزار بودند را تقویت کند.

انتظار روز بازپسین و خُرد‌ شدن آزارگر و امید به پادشاهی مقدّسان، در سراسر کتاب به چشم می‌خورد، پنج خواب در کتاب دانیال‌ نبی که خودش خواب دیده است نقل می‌شود؛ تعبیر سه خواب در همان ‌جا پشت سر هر خواب نقل شده است که دو خواب را جبرئیل برایش تعبیر کرده است.

در ضمن این خواب‌ها و تعبیرها اشاره‌هایی به حکومت آخرالزمان و حکومت مقدّسان و مخصوصاً پسر انسان، به چشم می‌خورد؛ مثلاً در تعبیر خواب اول (خواب چهار جانور) آمده است: «لیک آنان که پادشاهی به ایشان خواهد رسید، مقدسان خدای تعالی هستند و تا ابد صاحب پادشاهی خواهند بود، تا ابد الاباد»(7)، یا در تعبیر خواب دوم که توسط جبرئیل انجام شده آمده است: «ای پسر انسان! بدان که این رؤیا، روز بازپسین را آشکار می‌سازد».(8)

*پی‌نوشت‌ها:

1- کتاب مزامیر، مزمور37، بندهای9 ـ 38؛ همچنین در مزمور 72 آمده است: «از دریا تا به دریا و از نهر تا به اقصا زمین، سلطنت خواهد کرد. تمامی ملوک، با او کرنش خواهند کرد و تمامی امم او را بندگی خواهند کرد؛ زیرا، فقیر را وقتی که فریاد می‌‎کند و مسکین که نصرت‌کننده ندارد، خلاصی خواهد داد. و به ذلیل و محتاج، ترحم خواهد فرمود و جان‎های مسکینان را نجات خواهد داد. قوم‌ها را به انصاف داوری خواهد کرد. آسمان شادی کند و زمین مسرور شود».
2-کتاب اشعیای نبی، باب 59.
3-همان، باب32.
4-کتاب زکریای نبی، باب14.
5-کتاب دانیال نبی‌، باب12.
6-کتاب حبقوق نبی، فصل2، بندها 3.
7-فصل: 18.
8-فصل: 17؛ برای آگاهی بیشتر ر.ک: کتاب‌های عهد عتیق، ترجمه پیروز سیار.

کد خبر 285767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha