همشهری آنلاین: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه ژنتیک اجتماعی ایران یکی از موفقترین برنامه‌ها در دنیا در پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی است.

به گزارش تسنیم، علی‌اکبر سیاری در دومین نشست سازمان‌های مردم‌نهاد که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه نگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به سازمان‌های مردم‌نهاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور منتقل خواهد شد، اظهار داشت: این امر با طرح موضوع در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیز سهیم کردن سازمان‌های مردم نهاد در برنامه‌های وزارت بهداشت میسر می‌شود.

معاون بهداشت وزير بهداشت گفت: در حال حاضر در رابطه با برخی از برنامه‌های حوزه بهداشت مانند دیابت، چند سازمان مردم‌نهاد در حیطه‌های تخصصی خود فعالیت می‌کنند که می‌توان علاوه بر جلسات عمومی از ظرفیت این انجمن‌ها در برنامه‌های کاری وزارت بهداشت نیز استفاده کرد.

سیاری با بیان اینکه یکی از بهترین برنامه‌های ژنتیک اجتماعی دنیا در سطح جمعیت در ایران است، گفت: بر اساس قانونی که در این زمینه در مجلس به تصویب رسید و بر اساس آن آنجام آزمایش قبل از ازدواج برای شناسایی این بیماری اجباری شد، به طور چشمگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی و تالاسمی ماژور در کشور پیشگیری شد و این کار بزرگی بود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر انجمنی برای کودکانی که با منگولیسم متولد می‌شوند، نداریم، گفت: سالانه 200 تا 300 کودک عقب مانده ذهنی در کشور متولد می‌شود که که در این رابطه برنامه‌ای در دست اجرا داریم که بر اساس آن سندروم دان را می‌توان کنترل کرد و در عرض چند سال می‌توانیم 50 تا 70 درصد از تولد نوزادان مبتلا به سندروم دان جلوگیری کنیم.

سیاری همچنین با اشاره به بیماری هموفیلی در کشور گفت: این بیماری هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند در حالیکه برای این بیماری نیز برنامه داریم و این بیماری قابل پیشگیری است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد که می‌توان با کار مشترک حوزه‌ها و ادارات مرتبط معاونت بهداشت با انجمن‌ها اقدامات را به‌طور مشترک انجام داد و برنامه‌ها را به پیش برد.

کد خبر 285773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha