شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

احمد مسجدجامعی برای چهارمین بار تهرانگردی خود را به منطقه ۱۲ اختصاص داد؛ منطقه‌ای که در دل پایتخت، میراث بسیاری را دارد و در هفته‌های اخیر با کشف اسکلتی قدیمی باز هم خبرساز شد.

تهرانگردان به دیدار مسافر چشمه‌علی رفتند

 بر همين اساس ديروز مسجدجامعي به همراه تيم تهرانگردي به محلات مولوي رفت و سي‌و هشتمين سفر كشف تهران را از كاروانسراي خانات كه يكي از قديمي‌ترين كاروانسراهاي پايتخت است، آغاز كرد. تهرانگردان ضمن بازديد از غرفه‌هاي اين كاروانسرا در بازار قديمي امين‌السلطان كه روزگاري محل فروش پرندگان بود حاضر شدند و با كسبه آن نيز به گفت‌وگو نشستند.

وي همچنين در ادامه با حضور در مقبره‌اي در تقاطع خيابان مولوي و شهرداري معروف به بقعه «سر قبر آقا» كه اين فرد به‌عنوان نخستين امام‌جمعه تهران معروف است، حاضر شد و در جريان روند احياي اين ساختمان كه به‌عنوان بزرگ‌ترين برج آرامگاهي تهران لقب گرفته، قرار گرفت. به گفته احمد محيط طباطبايي، رئيس انجمن كميته موزه‌هاي ايران، ساختمان اصلي اين آرامگاه مانند هشت‌بهشت اصفهان است.

  • ديدار با كريستف كلمب تهران

مسجد جامعي در ادامه به ديدار مهسا وهابي، كاشف اسكلت 7هزار ساله پايتخت كه به تازگي در محله مولوي تهران كشف شده است رفت و او را كريستف كلمب تهران ناميد. جالب است كه برخي از باستان‌شناسان به اين اسكلت نام مسافر چشمه‌علي را داده‌اند.

مسجدجامعي نيز در اين ميان با بيان اينكه به تازگي پيشنهاد شده است كه براي آزمايش دي ان‌اي، اين اسكلت را جابه جا كنند، پيشنهاد داد به جاي اين كار پزشكان و محققان براي انجام آزمايش‌ها به محل حفاري وارد شوند. مسجدجامعي گفت كه تمدن ساكنان چشمه علي نيز 7هزار سال تخمين زده‌شده است. رجبعلي خسروآبادي، مديركل ميراث فرهنگي تهران نيز اعلام كرد كه با همكاري سازمان زيباسازي شهرداري قرار است در اين محل زيرگذر احداث شود و مردم هنگام عبور بتوانند اين اسكلت و اشياي باستاني كشف شده را مشاهده كنند. بازديد از 2مؤسسه توانمندسازي كودكان كار نيز برنامه بعدي تهرانگردان بود.

  • بازديد از نخستين كودكستان تربيت ديني تهران

در ادامه برنامه مسجدجامعي با حضور در مسجد فومني واقع در ميدان خراسان با امام جماعت اين مسجد كه حجت‌الاسلام و المسلمين فومني نام دارد، ديدار و همچنين از نخستين كودكستان تربيت ديني تهران كه به همت حاج آقا فومني در سال 1320راه‌اندازي شده، بازديد كرد.

گروه كشف تهران در پارك كوثر واقع در منطقه 12تهران نيز حاضر شدند و از قديمي‌ترين ماشين دودي تهران بازديد كردند. مسئول فرهنگي فرهنگسراي كوثر كه در اين ديدار مسجدجامعي را همراهي مي‌كرد با اشاره به سابقه تاريخي اين ماشين دودي گفت: متأسفانه صندلي‌هاي اين قطار چوبي است و توسط معتادان براي روشن كردن آتش تخريب شده است. تخريب‌ها در اين قطار چوبي به‌گونه‌اي رخ داده است كه صندلي در اين قطار به چشم نمي‌خورد. مسجدجامعي در ادامه درخواست ورود به محوطه ماشين دودي قديمي تهران را داشت كه كليد درب آن پيدا نشد!

مسجدجامعي ديروز به مناسبت دهه فجر به مدرسه علوي هم رفت. به گفته وي اين مدرسه جايگاه جلوس حضرت امام پس از ورود به ايران بوده است و از 13بهمن تا 12اسفند 57مردم با ايشان در اين مدرسه ديدار مي‌كردند.

کد خبر 285823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha