همشهری آنلاین: روزنامه الشرق چاپ قطر روز شنبه نوشت: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در صورت تداوم کاهش قیمت نفت برای مدتی طولانی، حدود ۲۱۵ میلیارد دلار زیان خواهند دید .

زیان ۲۱۵ میلیارد دلاری کشورهای عرب خلیج فارس از کاهش بهای نفت

به گزارش ايرنا، این روزنامه افزود: کشورهای عربستان سعودی، کویت، بحرین، عمان، قطر و امارات با این میزان خسارت بیش از 14 درصد از حجم کل درآمدهای خود را از دست می دهند.

کشورهای عربی خلیج فارس بیش از 75 درصد از درآمدهای خود را از طریق فروش نفت بدست می آورند که قیمت هر بشکه آن هم اکنون به کمتر از 50 دلار یعنی کمترین سطح در شش ساله گذشته رسیده است.

روزنامه الشرق افزود: ادامه شرایط کاهش قیمت نفت موجب کاهش 10 درصدی درآمد این کشورها و کسری بودجه به میزان پنج درصد خواهد بود.

بر اساس این گزارش، چنانچه قیمت نفت به 65 دلار در هر بشکه برسد، کشورهای عربستان 9/1 ، بحرین 3/5 ، عمان 6/11 ، قطر 4/7 ، امارات 7/3 و کویت 1/3 درصد کسری بودجه خواهند داشت.

به رغم اینکه کشورهای عرب خلیج فارس ادعا می کنند، کاهش قیمت نفت در اقتصاد این کشورها تاثیری نداشته، اما شواهد نشان می دهد که این دولت ها در پی تجدید نظر در میزان سرمایه گذاری خود در این بخش برآمده اند، امری که بطور مستقیم بر بازار کار و اقتصاد این کشورها تاثیر خواهد گذاشت.

این روزنامه نوشت: افت قیمت نفت باعث کاهش چشمگیر کمک های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دیگر کشورها نیز شده است و تاکنون بخش عمده ای از ذخایر ارزی خود را از دست داده و با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه خواهند شد.

به عقیده کارشناسان، عربستان سعودی نمی تواند قیمت نفت را برای طولانی مدت پایین نگه دارد، زیرا برای ایجاد تعادل در بودجه خود، دست کم به قیمت 100 دلار در هر بشکه نفت نیاز دارد و با توجه به پتانسیل آشوب و ناآرامی در این کشور، قادر نیست به مدت طولانی با کسری بودجه مواجه باشد .

کد خبر 285882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha