همشهری آنلاین: علی رستمی مدیرکل فرودگاه مهرآباد آخرین وضعیت تکمیل متروی فرودگاه، افزایش ظرفیت مسافری مهرآباد و انتقال برخی پروازهای داخلی به دو فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه پیام توضیح داد.

قزودگاه

پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي نوشت: علی رستمی درباره آخرین وضعیت متروی فرودگاه مهرآباد گفت: مجری و کارفرمای این طرح، شرکت متروی تهران است که با پیگیری‌ عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد و براساس وعده مسئولان شرکت مترو ایستگاه‌های فرودگاه مهرآباد حداکثر تا پایان فروردین سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. دو ایستگاه مترو در فرودگاه مهرآباد ایجاد می‌شود که یک ایستگاه در مقابل ترمینال‌های ۱ و ۲ و یک ایستگاه دیگر نیز در مقابل ترمینال‌های ۴ و ۶ ایجاد خواهد بود. همچنین یک خروجی به سمت ترمینال شماره ۲ و یک خروجی نیز به سمت ترمینال شماره ۴ ایجاد می‌شود تا مسافران از داخل ترمینال بتوانند به داخل مترو رفت و آمد کنند.

وی درباره زمان اتصال متروی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) که وزیر راه و شهرسازی بارها درباره اتصال ریلی دو فرودگاه تاکید کرده است، گفت: در جلسه‌ای که اخیرا برگزار شد بر اساس اعلام مدیرعامل متروی تهران، اتصال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) از طریق خط ریلی در دستور کار قرار دارد و این طرح در حال تهیه است.

برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت مسافری مهرآباد به ۲۰ میلیون نفر مسافر تا ۵ سال آینده

رستمی با بیان اینکه در سال بیش از ۱۴ میلیون مسافر از طریق فرودگاه مهرآباد اعزام و پذیرش می‌شوند، گفت: این میزان اعزام و پذیرش مسافر بیش از ظرفیت موجود فعلی فرودگاه است که با بازسازی ترمینال ۱ و ساخت ترمینال جدید ظرفیت اعزام و پذیرش مسافران این فرودگاه طی ۵ سال آینده به ۲۰ میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد بنابراین برای این میزان مسافر باید ظرفیت سازی کنیم.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد درباره ساخت ترمینال جدید در این فرودگاه گفت: ترمینال جدید مسافری با مساحت ۸۰ هزار مترمربع در محل ترمینال‌های ۳ و ۶ ساخته خواهد شد که در فاز اول ساخت ۴۰ هزار متر مربع از این ترمینال انجام می‌شود. البته فراخوان جذب سرمایه گذار برای ساخت فاز اول ترمینال جدید داده شد که روبه روی این ترمینال یک پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۲۵۰۰ دستگاه خودرو نیز ساخته می‌شود. در مجموع به جای 6 ترمینالی که در فرودگاه وجود دارد سه ترمینال ۱، ۲ و ترمینال جدید در فرودگاه مهرآباد فعالیت می‌کنند.

وی گفت: علاوه بر این، پارکینگ جدیدی در مقابل ترمینال‌های ۱ و ۲ با ظرفیت ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در حال ساخت است که سازه آن تا یکماه آینده تکمیل می‌شود و از‌‌ همان زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی درباره تعیین تکلیف ترمینال ۵ این فرودگاه که با ترمینال ۳ قبل از انتقال پروازهای زیارتی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) برای پروازهای زیارتی مورد استفاده قرار می گرفت گفت: ترمینال ۵ نیز که یکی‌دیگر از ترمینال‌های زیارتی مهرآباد بود در حال تخریب است و سازه آن به مساحت ۵ هزار متر مربع برای نصب در فرودگاه آبادان ارسال می‌شود.

توزیع پروازهای داخلی بین دو فرودگاه امام و پیام طی ۵ سال آینده

وی درباره انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: فرودگاه امام هنوز زیرساخت‌های لازم برای انجام پروازهای داخلی را ندارد و قرار است با بازسازی ترمینال ۱ مهرآباد ظرفیت سازی جدید را انجام دهیم تا بتوان تقاضای پروازهای داخلی را پاسخ داد.

کاهش ظرفیت مسافری مهرآباد به ۱۰ میلیون نفر

مدیرکل فرودگاه مهرآباد ادامه داد: تا ۵ سال آینده برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت مسافری این فرودگاه به ۲۰ میلیون نفر انجام می شود اما بعد از ایجاد این ظرفیت‌سازی، بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اجرای طرح ساماندهی سه فرودگاه مهرآباد، امام خمینی(ره) و پیام باید برخی پروازهای مهرآباد به دو فرودگاه دیگر انتقال یابد تا ظرفیت مهرآباد از ۲۰ میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر مسافر کاهش یابد.

وی ادامه داد: اگر طی سال‌های آینده فرودگاه امام خمینی (ره) بتواند برای اعزام و پذیرش مسافران بیشتر ظرفیت سازی کند، با انتقال بخشی از پروازهای داخلی به این فرودگاه به تدریج میزان اعزام و پذیرش مسافر در مهرآباد به ۱۰ میلیون نفر کاهش می‌یابد اما در ازای آن سطح ارائه خدمات را افزایش می‌دهیم.

رستمی گفت: البته پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی فرودگاه سلفچگان استان قم نیز در ‌‌نهایت باید به طرح ساماندهی این سه فرودگاه اضافه شود.

مطالعه انتقال بخشی از پروازهای داخلی به دو فرودگاه امام و پیام با مشاوران خارجی

مدیرکل فرودگاه مهرآباد درباره جزئیات اجرای طرح ساماندهی سه فرودگاه مهرآباد، امام خمینی و پیام افزود: اجرای این طرح در دستور کار است و طبق دستور وزیر راه و شهرسازی از مشاورهای خارجی برای ساماندهی این فرودگاه استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور نیز پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی در مرحله انتخاب مشاور است تا مطالعات برای انتقال بخشی از پروازهای مهرآباد به دو فرودگاه امام خمینی و فرودگاه پیام البرز به طور همزمان و همگام انجام شود.

بدهی ۱۰۰ میلیاردی ایرلاین‌ها به فرودگاه مهرآباد

مدیرکل فرودگاه مهرآباد درباره میزان بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه مهرآباد بابت پرداخت عوارض فرودگاهی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: متاسفانه موضوعی که برای فرودگاه‌های کشور مشکل ایجاد کرده بدهی بالای ایرلاین‌ها به فرودگاه‌های کشور است که این میزان بدهی به فرودگاه مهرآباد بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: اخیرا بر اساس دستور آقای محمدعلی ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور ارائه خدمات مطلوب فرودگاهی به ایرلاین‌ها منوط به تسویه حساب یا پرداخت بخشی از بدهی ایرلاین‌ها است. بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه مهرآباد از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و تا حدود ۴۰ میلیارد تومان نیز برآورد می‌شود.

تلاش برای کاهش سهم فرودگاه مهرآباد در تاخیر‌ها

رستمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهم فرودگاه مهرآباد در تاخیرهای پروازی این فرودگاه چقدر است گفت: تمام تلاش ما این است که هیچ‌کدام از پرواز‌ها به دلیل مسائل فرودگاهی تاخیر نداشته باشند اما ممکن است در زمان‌های پرترافیک پروازی یعنی اوایل صبح یا اوخر شب تاخیرهایی وجود داشته باشد؛ زیرا همه ایرلاین‌ها متقاضی انجام پرواز در این ساعات هستند بنابر این احتمال دارد برخی پروازها با تاخیر مواجه شوند که البته این تاخیرها طولانی نیست. عمده تاخیر‌ها به دلیل نقص‌ فنی هواپیما و شرایط جوی است.

کد خبر 285905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha