همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی واکسنی تجربی را ساخته‌اند که می‌گویند می‌تواند باعث ایمنی در برابر عفونت‌های پوستی ناشی از باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک شود.

S areus

عفونت پوست و بافت نرم حاصل از  باکتری «استافیلوکوک طلایی مقاوم به آنتی‌بیونیگ متی‌سیلین» (MRSA) - یکی از به اصطلاح «ابرمیکروب‌ها»- سلامت و زندگی بیماران و همچنین افراد سالم را در سراسر جهان به خطر انداخته است. این باکتری به بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است و عفونت حاصل از آن می‌تواند دوباره عود کند و به همین دلیل افراد خانواده و سایر افراد در تماس را در معرض خطر قرار می‌دهد.

بررسی که به صورت آنلاین در ژورنالProceeding of National Academy of Sciences منتشر شده است، نویدبخش راهی تازه برای جلوگیری و کاهش شدت عفونت حاصل از MRSA است.

به گزارش متخصصان بیماری‌های عفونی مؤسسه تحقیقات پزشکی لس‌آنجلس در مرکز پزشکی Harbor-UCLA، واکسن تحقیقاتی جدیدی به نام NDV-3، با به کارگیری پروتئین نوترکیب Als3، می‌تواند دستگاه ایمنی را برای مبارزه با عفونت‌های پوستی حاصل از MRSA در مدلی تجربی برانگیزد.

این محققان پی بردند این واکسن با افزایش دفاع‌های ایمنی مولکولی و سلولی پوست در پاسخ به MRSA و سایر باکتری‌های استافیلوکوکوک طلایی عمل می‌کند.

دکتر مایکل باومن، نویسنده مسئول این بررسی گفت: «این اولین مطالعه انتشار یافته است که اثر واکسنی نوترکیب علیه عفونت‌های پوستی MRSA را نشان می‌دهد. NDV-3 اولین واکسنی است که اثر محافظتی آن در برابر عفونت‌های حاصل از استافیلوکوک طلایی و قارچ کاندیدا آلبیکنس، نشان داده شد. NDV-3 نشان دهنده رویکردی جدید در طراحی واکسن است.»

این تیم تحقیقاتی پی برد واکسن NDV-3 شدت و پیشرفت عفونت پوستی را در مدل بیماری حاصل از MRSA‌ کاهش می‌دهد و مانع تهاجم MRSA از پوست به بافت‌های زیرین می‌شود.

به گفته این پژوهشگران ین یافته‌ها نیاز بیشتر به ارزیابی NDV-3 در هدف قرار دادن بیماری‌های حاصل از استافیلوکوک طلایی در انسان را نشان می‌دهند. NDV-3 تحت لیسانس شرکتNovaDigm Therapeutics است و در کارآزمایی‌های بالینی نشان داده است که این واکسن قادر به ایجاد پاسخ ایمنی در انسان است.

این واکسن با جلوگیری یا کاهش عفونت‌های حاصل از استافیلوکوک طلایی می‌تواند سلامت عمومی را به میزان قابل توجهی بهبود دهد، زیرا این باکتری عامل اصلی عفونت‌های پوستی است که می‌توانند موجب عفونت‌های خونی خطرناک شوند. همچنین این باکتری دلیل اصلی عفونت‌های حاصل از جراحی، ضایعات پوستی دیابتی، عفونت‌های جریان خون و پنومونی و اندوکاردیت است.

دکتر یاومن گفت: «بیش از یک سوم بیماران مبتلا به عفونت‌های استافیلوکوک طلایی می‌میرند که بیش از مجموع مرگ و میر سالانه حاصل از HIV، سل و هپاتیت‌ ویروسی است. واکسنی که بتواند از عفونت‌های حاصل از MRSA‌ جلوگیری کند یا شدت آنها کاهش دهد، پیشرفت قابل توجهی در مراقبت از بیمار و سلامت عمومی است.»

منبع: MedicalXpress

ترجمه: مهسا شیرانی

کد خبر 285931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha