یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

محمد حقانی: تهران با وجود چشم‌اندازهای نورپردازی‌‌شده‌ای که شب‌هنگام در گوشه و کنار آن جلوه‌گری می‌کند، از نظر تردد سواره‌ها در معابری غیر از بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی و به‌ویژه از منظر حرکت پیاده‌ها، شهر کم‌نور و به‌عبارت بهتر شهر تاریکی است و این تاریکی وقتی بیشتر خود را نمایان می‌سازد که در نقش یک عابر پیاده قصد داشته باشیم در ساعات شب با پای پیاده حتی در مسیری کوتاه از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت کنیم.

آن زمان است كه تازه درمي‌يابيم گويي پيادگان هنگامي كه هوا تاريك مي‌شود، حق عبور و مرور در شهر را ندارند و همين مختصر روشنايي نيز مختص سوارگان و منحصر به آرامش و ايمني آنهايي است كه بر مركب خويش در سواره‌روها در حال حركت هستند.

سال2015 به پيشنهاد سازمان يونسكو و با تصويب مجمع عمومي سازمان ملل تحت عنوان «سال جهاني نور» نامگذاري شده و از 12بهمن و همزمان با آغاز دهه مبارك فجر و تابش نور انقلاب اسلامي به سرزمين اسلامي‌مان، سال جهاني نور در كشورمان رسما آغاز مي‌شود. هدف از نامگذاري سال2015 به‌عنوان سال جهاني نور، عمومي‌سازي دانش نور و برجسته‌كردن اهميت اين علم و فناوري‌هاي مبتني بر نور در زندگي ساكنان كره زمين به مناسبت هزارمين سال تأليف نخستين كتاب در زمينه نور به نام «المناظره» توسط «ابن هيثم» دانشمند ايراني اسلامي است.

واقعيت اين است كه در جهان امروز، نور و فناوري‌هاي نوري از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردارند و اين نقش در شهرها و به‌ويژه كلانشهرها دوچندان مي‌شود. امروزه نور، اولويت و ضرورت بسياري براي جوامع انساني دارد كه روشنايي، ساده‌ترين كاربرد آن محسوب مي‌شود. اهميت نور و روشنايي از زمان پيدايش انسان در جوامع بشري مشخص شد؛ زماني كه نور به اصلي‌ترين وسيله‌ براي ديدن و مهم‌ترين عامل براي ديده‌شدن تبديل شد، چراكه بشر اغلب اطلاعات خود را در مورد جهان اطراف از طريق حس بينايي دريافت مي‌كند كه نور حامل و ناقل آن است.

ديدن و ديده‌شدن عاملي است كه به نور و روشنايي معنا و مفهوم ويژه‌اي مي‌بخشد و هنگامي اين ويژگي اهميت مضاعف مي‌يابد كه بدانيم بسياري از حوادث عمد و غيرعمد تهران در ساعات شب رقم مي‌خورد. بسياري از مجرمان، سكوت شب را براي انجام فعل مجرمانه خود انتخاب مي‌كنند و وقتي تاريكي به اين سكوت افزوده مي‌شود، محيط مستعدتري را براي بروز و وقوع جرم فراهم مي‌آورد و از طرفي بسياري از سوانح غيرعمد همچون تصادفات رانندگي نيز در تاريكي هوا رخ مي‌دهند؛ زماني كه پوشش عموما تيره عابران پياده دست به‌دست معابر خاموش شهر مي‌دهند و حوادث ناگواري را براي رهگذران رقم مي‌زنند.

شايد سال جهاني نور، فرصت مغتنمي باشد براي آغاز نهضت روشنايي در معابر شهري به‌ويژه معابر پياده با همكاري دستگاه‌هايي كه نخستين مأموريت و مهم‌ترين مسئوليت آنها، ارائه خدمات عمومي و حراست و حفاظت از آرامش و ايمني شهرونداني است كه اين مجموعه‌ها موجوديت خود را از وجود آنها كسب كرده‌اند.

کد خبر 285949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha