جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وگان (vegan) فردی است که از خوردن و استفاده از محصولات حیوانی پرهیز می‌کند. اصلی‌ترین انگیزه وگانیسم (veganism) کاهش آسیب رساندن به موجودات زنده است.

vegan

اما وگان‌ها چه می‌خورند؟ تفاوت وگان‌ها با گیاه‌خواران این است که وگان‌ها علاوه بر گوشت، سایر محصولات حیوانی را هم نمی‌خورند، مانند تخم‌مرغ، لبنیات، عسل و مربایی که حاوی ژلاتین (پروتئینی حاصل از فراورده‌های حیوانی) است.

همچنین وگان‌ها غذاهایی که که با استفاده از محصولات حیوانی فراوری شده‌اند را نیز نمی‌خورند.مثلا، آنها شکر نمی‌خورند زیرا برخی از تصفیه‌کننده‌ها از خاکستر استخوان (حاصل از سوزاندن استخوان حیوانات) به عنوان تصفیه‌کننده برای تولید نیشکر سفید استفاده می‌کنند.

وگان‌ها علاوه بر رژیم غذایی گیاهی، از خریدن و پوشیدن لباس‌های چرمی، پشمی، خز یا ابریشم، خودداری می‌کنند. استفاده از لوازم خانگی، لوازم خواب و سایر اقلام خانه که از این مواد درست شده باشند نیز ممنوع است.

وگان‌ها حتی مراقب هستند که از موادی مانند صابون، محصولات زیبایی، مواد آرایشی و محلول‌های شستشودهنده که روی حیوانات آزمایش شده‌اند و موادی مانند موم و لانولین(ماده‌ای مومی شکل از پشم گوسفند) که حاوی ترکیبات حیوانی هستند، استفاده نکنند.

افرادی که رژیم غذایی وگانی را رعایت می‌کنند، ولی از محصولات حیوانی هم استفاده می‌کنند، به عنوان «وگان‌های رژیمی» یا «گیاه‌خواران سخت‌گیر» شناخته می‌شوند.

منبع: LiveScience

ترجمه: مهسا شیراین

کد خبر 286430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha