دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

نخستین موتور جست‌وجوی ایرانی به نام «یوز» دیروز به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرد.

موتور جستجو یوز

 اين موتور جست‌وجو كه با نشاني www.yooz.ir در دسترس است با حضور وزير ارتباطات راه‌اندازي شد. محمود واعظي اعلام كرد كه نه اين موتور جست‌وجو قصد رقابت با موتور جست‌وجوي گوگل را دارد و نه وزارت ارتباطات قصد محدود‌كردن را دارد. او گفت: قصدمان اين است كه سرويس‌هايي را ايجاد كنيم كه نيازمندي و مطالبات مردم را پاسخ دهند و مردم با توجه به نيازشان از سرويس‌هاي داخلي با‌كيفيت استفاده كنند.

وي با بيان اينكه يكي از اولويت‌هاي وزارت ارتباطات راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات است، افزود: قصد داريم آنچه را كه در 11سال گذشته در حد شعار بوده را اجرايي كنيم كه اين پروژه نيازمند ملزوماتي است كه موتور جست‌وجوي بومي يكي از اين ملزومات خواهد بود. براين اساس هدفگذاري آينده كشور آن است كه توليد محتوا و پهناي باند داخلي گسترش يابد تا كاربران ايراني 80درصد نيازهاي خود را از طريق سرورها و ميزباني داخلي برطرف كنند. ‌‌

  • گوگل ستون فقرات ايراني‌ها

مهدي نقوي، طراح اين پروژه در مراسم رونمايي از موتور جست‌وجوي ايراني با اشاره به اينكه هم‌اكنون تعداد ماشين‌هاي گوگل 2 ميليون، تعداد ماشين‌هاي مايكروسافت يك ميليون و تعداد ماشين‌هاي فيس بوك بيش از ۱۰۰ هزار برآورد مي‌شود، گفت: ايراني‌ها روزانه ۲۵‌ميليون بار از گوگل بازديد مي‌كنند. كشورهايي مانند آلمان، فرانسه، ايتاليا و چين در اين رتبه‌بندي در رده‌هاي ۱۰ به بعد قرار دارند. هم‌اكنون در بين ايراني‌ها، گوگل نه‌تنها ستون فقرات اينترنت بوده، بلكه ستون فقرات زندگي ‌شده است. براي جلوگيري از حركت در فضاي كاملا تاريك وب‌ پروژه ايراني موتور جست‌وجوي «يوز» طراحي ‌ شده است تا كاربران ايراني بتوانند درخواست‌هاي خود را در اين فضا دنبال كنند. ‌هومان قاسمي از مديران پروژه‌ موتور جست‌وجوگر يوز در گفت‌وگو باهمشهري گفت: هدفگذاري ما تمركز بر زبان فارسي است. هم‌اكنون اين پروژه بيش از يك‌ميليارد صفحه فارسي را پوشش مي‌دهد. اين رقم در موتور‌هاي جست‌وجوي خارجي نظير ندارد. در ماه‌هاي آينده بعد از تأمين سخت‌افزار حجم پوشش صفحات در 2 فاز به ۶ ميليارد و ۲۴ ميليارد صفحه خواهد رسيد. هم‌اكنون تقريبا فضاي وب فارسي را پوشش داده‌ايم و آنچه باقيمانده تكراري يا اسپم است.

  • فوايد يك موتور جست‌وجوي ملي

تا‌كنون 2 موتور جست‌وجوي پارسي جو با ۱۲۰ ميليون و گورگور با 500ميليون صفحه فارسي به‌صورت آزمايشي شروع به‌كار كرده‌اند. دكتر مسعود اسدپور عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در مورد اين موتور جست‌وجو به همشهري گفت: كاري كه در اين موتور‌هاي جست‌وجو انجام شده و به‌راحتي نمي‌توانيد در گوگل پيدا كنيد اين است كه ‌قابليت جست‌وجو در كلمات و پديده‌هاي خبري و وبلاگي را دارند و براي كسي كه دنبال خبر باشد اين امكان ارزشمندي است. اما فكر نمي‌كنم اين موتور‌ها جاي گوگل را بگيرند چون تمركزشان را روي زبان فارسي گذاشته‌اند و ارتباطشان با صفحات خارج و انگليسي‌زبان قطع است. اگر موتور‌هاي جست‌وجوي ايراني بتوانند از ابزار‌هاي پردازش زبان فارسي گوگل فراتر بروند، داشتن موتور جست‌وجوي ايراني مي‌تواند حسن باشد. دكتر اسد‌پورمعتقد است: در حال حاضر ابزارهايي كه گوگل براي زبان فارسي دارد بهتر از نمونه‌هاي داخلي است. البته اين ابزار‌ها را نيز گوگل با جذب نخبگان ايراني به‌دست آورده است.‌

به اعتقاد برخي كارشناسان بخش عمده پهناي باندي كه در كشور استفاده مي‌شود مربوط به اطلاعات و جست‌وجوهايي است كه جواب آن را مي‌توان با داده‌هايي كه داخل كشور وجود دارد، داد. اين عضو هيأت علمي دانشگاه تهران معتقد است استفاده از گوگل براي اين نوع از جست‌وجو‌ها بخش عمده‌اي از پهناي باند را مي‌گيرد. از سوي ديگر دانستن اينكه كدام كلمات بيشتر جست‌وجو مي‌شود، اطلاعات استراتژيكي به لحاظ اقتصادي و امنيتي در اختيار مي‌گذارد. قطعا گوگل اين اطلاعات را در اختيار كشور‌‌ها نمي‌گذارد. در شرايطي كه موتور جست‌وجو داخل ايران باشد، اگر بتوانيم ابزار‌هاي پردازش متن فارسي را در داخل كشور تهيه كنيم قاعدتا بهتر از گوگل خواهيم بود.

کد خبر 287313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha