همشهری آنلاین: جهان همیشه از زوایای بهت‌انگیزی برخوردار است که گاه و بی‌گاه فرصتی برای دیدن این شگفتی‌ها برای فراهم می‌آید، فرصتی مانند تصاویری که به تازگی از زاویه‌ای متفاوت از کوه‌های یخی قطبی وارونه به ثبت رسیده‌اند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، اين تصاوير كوه‌هاي يخي وارونه‌اي را نشان مي‌دهند كه تعدادي پنگوئن روي آنها درحال پرسه زدن هستند.

اين تصاوير كه توسط ناسا منتشر شده‌اند ردپاي رسوبات و مواد معدني كه طي قرنها روي اين كوه‌هاي يخي انباشته شده‌اند را نمايش مي‌دهد. عكس‌ها در منطقه‌اي به نام كوچه كوه‌هاي يخي به ثبت رسيده‌اند، منطقه‌اي در غرب درياي ودل كه حجم انبوهي از كوه‌هاي يخي در آن در جهت شمال به شمال شرق در حركتند.

كوه‌هاي يخي بزرگ و قديمي قرن‌ها است كه رسوبات و مواد معدني را در خود انباشته اند و حين چرخش درحال حركت، اين رسوبات به شكل لايه‌هاي مختلف ديده مي‌شوند. از آنجايي كه آب شور بسيار متراكم‌تر از آب شيرين‌است، امكان شناور شدن بيشتري را براي كوه‌هاي يخي فراهم مي‌كند و با ذوب شدن اين كوه‌ها در حين حركت، معادله وزني آنها به هم ريخته و باعث مي‌شود برخي از كوه‌هاي يخي واژگون شوند.

اما اين واژگوني رويدادي بسيار نادر است زيرا 90 درصد از كوه‌هاي يخي در زير سطح آب حركت مي‌كنند، از اين رو كمتر پيش مي‌آيد كه شرايط تغيير توازن كوه‌ها به وجود بيارد. واژگوني كوه‌هاي يخي بسيار بزرگ مي‌تواند فاجعه‌بار باشد، زيرا ممكن است دراثر اين رويداد سونامي ايجاد شده و به كشتي‌هاي اطراف آسيب وارد آورد.

روي ديگر كوه‌هاي يخي بسيار رنگارنگ است، رنگ‌هاي آبي و سبز به زيبايي اين كوه‌ها را تزئين كرده‌اند و تا پايان عمر، كوه يخي اين رنگ‌ها را به همراه خواهد‌داشت. دليل رنگارنگ بودن كوه‌ها، توانايي جذب نور قرمز و بازتاباندن نور آبي است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷