چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

وزیر اقتصاد و وزیر نفت وعده دادند نماد پالایشگاه‌ها به‌زودی باز می‌شود.سازمان بورس هم این خبر را تأیید کرد.

بورس

معاون ناشران بورس هم به همشهري گفت: نماد پالايشگاه‌ها قطعا پس از دريافت گزارش‌هاي مالي اين شركت تا هفته آينده باز مي‌شود.به گزارش همشهري، در شرايطي كه مشكل كيفي‌سازي پالايشگاه‌ها با مصوبه هيأت وزيران برطرف شده اما همچنان بازار سرمايه از غيبت 6 پالايشگاه مطرح كشور رنج برده و سرمايه هزاران سهامدار در اين شركت‌ها بلوكه شده است.

حدود يك‌ماه پيش بود كه مشكل كيفي‌سازي‌ پالايشگاه‌ها بعد از ماه‌ها بررسي با مصوبه هيأت وزيران برطرف و به پالايشگاه‌ها 5سال فرصت داده شد تا كيفي‌سازي‌ را انجام دهند.بعد از اين مصوبه مسئولان بازار سرمايه وعده دادند كه نماد پالايشگاه‌هاي متوقف شده در بورس به‌زودي بازگشايي مي‌شود، اما با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال خبري از بازگشايي نمادهاي پالايشگاهي نبوده و مشخص نيست چشم هزاران سهامدار منتظر پالايشگاهي چه زماني به اين نمادها روشن مي‌شود.
طولاني شدن بازگشت پالايشگاه‌ها به بورس به اين دليل است كه اين شركت‌ها بايد پس از دريافت اطلاعات قيمت نفت خام، محاسبات لازم را انجام داده و پيش‌بيني سود خود را اعلام كنند.

  • بازگشايي نماد تا هفته آينده

در طول چند روز گذشته 2 وزير اقتصاد و نفت وعده دادند نماد پالايشگاه‌ها به‌زودي در بورس باز شود. براي راستي آزمايي اين سخنان سراغ محمد رضا عربي معاون ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار رفتيم. او در اين‌باره توضيح داد: براساس قولي كه وزارت نفت داده قرار است پالايشگاه‌ها پس از دريافت اطلاعات مربوطه از وزارت نفت حداكثر تا 2روز گزارش‌هاي مالي‌شان را به بورس ارائه دهند. او افزود: سازمان بورس بلافاصله پس از دريافت گزارش‌هاي مالي پالايشگاه‌ها نماد آنها را باز خواهد كرد. از او پرسيديم نماد پالايشگاه‌ها به‌طور دقيق در چه تاريخي باز مي‌شود، او گفت: نماد پالايشگاه‌ها تا هفته آينده در بورس باز مي‌شود.

  • وعده وزير نفت

در عين حال بيژن زنگنه وزير نفت هم در حاشيه نشست هم‌انديشي كارگزاران بورس با مسئولان ارشد اقتصادي كشور در وزارت امور اقتصادي، گفت: با رايزني‌هاي انجام‌شده و صدور بخشنامه‌هاي لازم، نماد شركت‌هاي پالايشي كه از سوي سازمان بورس بسته شده بود، به‌زودي بازگشايي خواهد شد.وي افزود: در واقع، مقرراتي كه براي كيفي‌سازي‌ پالايشگاه‌ها گذاشته بوديم، بازبيني شد.

  • وعده وزير اقتصاد

وزير امور اقتصادي و دارايي از همكاري وزارت نفت براي بازگشايي پالايشگاه‌ها خبر داد و گفت: نماد شركت‌هاي پالايشي در بورس به‌زودي باز مي‌شود.علي طيب نيا وزير امور اقتصادي و دارايي در نشست هم‌انديشي فعالان بازار سرمايه با مسئولان ارشد اقتصادي كشور كه در وزارت امور اقتصادي و دارايي برگزار شد، گفت: ما دلمان نمي‌خواهد نمادها را ببنديم اما ظرف يك سال گذشته نماد پالايشگاه‌ها بسته شد كه ما تمايلي به وقوع اين رخداد نداشتيم و با همكاري بيژن زنگنه وزير نفت، بخشنامه مربوطه صادر شده است و مي‌توانيم به‌زودي نماد پالايشگاه‌ها را آزاد كنيم.

  • ابلاغيه قيمت خوراك پالايشگاه‌ها

معاون وزير نفت با اعلام اينكه قيمت خوراك و فرآورده‌ها به پالايشگاه‌ها به‌زودي ابلاغ مي‌شود، برخي از جزئيات مهم اين ابلاغيه را توضيح داد. منصور معظمي در واكنش به اين سؤال كه ابلاغيه قيمت خوراك و فرآورده‌ها چه زماني به پالايشگاه‌ها صادر مي‌شود تا زمينه تهيه صورت‌هاي مالي و بازگشايي نماد 6شركت فراهم شود؟ توضيح داد: طبق برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده اين ابلاغيه اين هفته با نگاهي حمايتي به همه پالايشگاه‌ها ارسال مي‌شود.

او درباره مهم‌ترين مفاد اين ابلاغيه هم گفت: درحالي قيمت خوراك براساس 95درصد فوب خليج‌فارس تعيين شده كه قيمت فرآورده‌ها هم براساس قيمت‌هاي صادراتي براي صادركنندگان و قيمت‌هاي وارداتي براي وارد‌كنندگان تعيين شده است. او بيان كرد شركت‌هاي پالايشگاهي در ابلاغيه قيمت‌ها متضرر نخواهند شد.

کد خبر 288182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha