همشهری آنلاین: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو طی پیامی به مناسبت انتخاب ۵ شهر برگزیده نامزد پایتخت کتاب ایران، نوشت: اگر موهبت رحمانیِ فرهنگ را به‌‌سان موجود زنده‌‌ای در نظر آوریم؛ کتاب و کتاب‌‌خوانی قلب این موهبت را تشکیل می‌‌دهد.

به گزارش فارس، محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو طی پیامی به مناسبت انتخاب 5 شهر برگزیده نامزد پایتخت کتاب ایران بر موضوع کتاب و کتابخوانی تأکید کرد.

سعيدآبادي در پیام آورده است: دوام و استمرار هر ملتی در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی، پیوندی ناگسستنی با قلمرو دانش و زایش علم و فرزانگی دارد. فزونی و کاستیِ این قلمرو ارتباطی وثیق با کتاب‌‌خوانی و کتاب‌‌گستری دارد. هر ملتی که کتاب و جوهره‌‌ تعالی‌‌بخشِ آموختن را بر صدر بنشاند، خورشید اقبالش زوال نیابد. در فرهنگ و تمدن دیرینه‌‌سالِ ما ایرانیان مفاهیمی همچون علم، دانش، کتاب، خرد، فرزانگی، آموختن و افروختن، آموزش و فروزش جایگاهی بس رفیع و بلند دارد. آنگونه که حکیم روشن‌‌روانِ طوس نیز زنهار می‌دهد: میاسای ز آموختن یک زمان / ز دانش میفکن دل اندر گمان / در دانش وانگهـی راستــی / گر این دو نیابی روان کاستـی

در ادامه اين پيام آمده است: اگر موهبت رحمانیِ فرهنگ را به‌‌سان موجود زنده‌‌ای در نظر آوریم؛ کتاب و کتاب‌‌خوانی قلب این موهبت را تشکیل می‌‌دهد. بی‌‌گمان حیات این موجود زنده حاصل طپش‌‌های باصلابت این قلب است، وانگهی نقصان و کاستی؛ زمانی در کالبد فرهنگ ارتفاع گیرد که کتاب و کتاب‌‌خوانی در بستر رنجوری و افول در غلطتد. بی‌شک ملتی که عزم خود را دلیر بر کشف افق‌‌های دانش کند، سپهر تمدن و فرهنگ جهانی را به کرنش وا می‌‌ دارد. درخت تو گر بار دانش بگیرد / به زیر آوری چرخ نیلوفری را

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران می‌افزاید: سازمان جهانی یونسکو همواره یکی از راهبردهای بنیادین و محوری خود را اشاعه و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌‌خوانی با هدف توسعه پایدار، ریشه‌‌کن کردن جهل، تعصب و جهان عاری از خشونت معرفی کرده است. بر این بنیاد، طرح پایتخت جهانی کتاب را در سال 2001 به تصویب رساند که تاکنون 15 دوره آن برگزار شده است.

سعیدآبادی يادآور شده است: همسو با چنین رویکردی؛ کمیسیون ملی یونسکو ایران به عنوان یکی از حامیان و مروجان موضوع کتاب و کتاب‌‌خوانی در کشور، مراتب سپاس صمیمانه خود را از همه دست اندرکاران معرفی پایتخت کتاب ایران در سال 1394 اعلام و از شهرهای اهواز، بوشهر، گنبدکاووس، نیشابور و یزد و همچنین از برنامه‌ریزان فرهنگی و کتاب و کتاب‌‌خوانی این شهر به‌‌خاطر تلاش‌‌های نوآورانه در امر ترویج کتاب و کتاب‌‌خوانی تقدیر می‌‌کند.

کد خبر 288288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha