همشهری آنلاین: رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: نمی‌خواهم بگویم سبک نوحه‌خوانی محاوره‌ای عیب دارد، ولی مداحان مراقب باشند که این نوع سبک غلبه پیدا نکند و استحکام زبان فارسی تحت زبان محاوره‌ای قرار نگیرد، زیرا مداحان وارثان سنت ۱۴۰۰ ساله مرثیه‌سرایی هستند.

به گزارش فارس، دكتر غلامعلي حداد عادل در نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی، با اشاره به اینکه مداحان مأموریت بزرگی در جمهوری اسلامی ایران برعهده گرفته‌اند، افزود: مشاهده تحولی که با انقلاب اسلامی در عرصه نوحه‌خوانی و مداحی پدید آمده است بسیار پرمعنا است.

حداد عادل با اشاره به اینکه آثار روضه‌ها هم در انقلاب اسلامي و هم در دفاع مقدس مشهود است، بیان داشت: می‌خواهم بگویم که عزاداری‌ها به انقلاب کمک کرد و هم انقلاب به روضه‌ها، این مجالس زمینه‌ای برای پیروزی انقلاب شد و انقلاب هم فضایی را برای رشد و تسریع آن فراهم آورد.

وی با اشاره به جلسات عزاداری که در محضر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، ادامه داد: بنده در این جلسات در یک گوشه جلسه می‌نشینم و تاریخ را مرور و مقایسه می‌کنم که چقدر مداحی و روضه‌خوانی رشد کرده و این را یک اتفاق مبارکی می‌دانم که در عرصه مداحی رخ داده است که نشان از حقیقت عاشورا و کربلا و ظلم‌ستیزی و عدالتخواهی است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بیان اینکه در گذشته نسبت به نهضت حسینی جفا شده است، گفت:‌ پیشتر به جنبه‌هایي که بوی ذلت و خواری می‌داد در روضه‌ها می‌پرداختند و در اثر تصور غلطی که از کربلا و چهره قهرمانان کربلا در جامعه ترسیم شد و تصویری که از حضرت زینب (س) ایجاد شده بود که جز ستم‌گریزی و ستمدیدگی مطلب دیگری نداشت و در خانواده‌هایی که در منزل‌شان روضه برگزار می‌شد، اسم دختران‌شان را زینب نمی‌گذاشتند.

وی افزود: اگر هم‌ اکنون به سازمان ثبت‌ و احوال مراجعه کنید، درصد کمی از بانوان بالای 50 سال اسم زینب دارند، اما در کلاس سوم مدرسه دبیرستان که از پسرها که 40 نفر بودند، پرسیدم چند نفر شما در خانه زینب دارید، 17 نفر دست‌شان را بلند کردند که این خیلی معنا دارد. این تحول از کجا ایجاد شد؟! پس از انقلاب اسلامي، از حضرت زینب (س) به عنوان یک بانوی قهرمان و همزمان ارائه تصویر حماسی از ایشان ترسیم شد.

حداد عادل با تأکید بر اینکه استکبار جهانی با همین روضه‌ها مقهور مانده است، ابزار داشت: مداحان باید با الهام از انقلاب و اندیشه امام و رهنمودهای رهبری این راه را به پیش ببرند و این تحول در عرصه مداحی را روزافزون کنند، در اشعار و برنامه‌های خودشان تلاش کنند تا عاشورا، محرم و عزاداری که از سال 41 با قیام امام راحل آغاز و شکوفا شد، این حرکت‌آفرینی را با قوت ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه مداحان به راحتی می‌توانند در دل و اذهان مردم ورود پیدا کنند، خاطرنشان کرد: مداحان باید سعی کنند سطح تفکر دینی خود را ارتقا دهند. با توجه به علاقه‌ای كه به شعر فارسی از جمله شعر آیینی دارم، با استفاده از حاصل تجربه خود به مداحان توصیه می‌کنم که علاوه بر شعرهای آیینی شعرهای آیینی شاعران معاصر از شعرهای اخلاقی، عرفانی و معنوی شاعران بزرگ زبان فارسی هم استفاده کنند.

رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، مداحان را به خواندن شعرهای حافظ، مولانا و صائب توصيه کرد و ادامه داد: هر چه می‌توانید به راز و رمز سیر تاریخی شعر تسلط بیشتری پیدا کنید، صنایع ادبی را بیاموزید و شعر و ادبیات فارسی را در حد کامل یاد بگیرید.

حداد عادل با اشاره به اینکه امروزه برخی از مداحان اشعاری به زبان محاوره و شکسته می‌خوانند، ابراز داشت: در گذشته در میان مداحان مرسوم نبود که به زبان محاوره‌ای مداحی کنند، به طور مثال از قول حضرت زینب (س)، امام حسین را داداش نمی‌خواندند، بلکه برادر صدا می‌کردند، نمی‌خواهم بگویم این نوع سبک نوحه‌خوانی عیب دارد، ولی می‌خواهم بگویم مداحان مراقب باشند که این نوع سبک غلبه پیدا نکند و استحکامی و استقامت زبان فارسی تحت زبان محاوره‌ای قرار نگیرد، هر چند که کمی تا قسمتی سبک محاوره‌ای ذائقه مخاطب را عوض می‌کند، اما شما مداحان وارثان سنت 1400 ساله مرثیه‌سرایی هستید.

طبق اين گزارش، نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی پنج‌شنبه هفتم اسفند ماه با حضور دكتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و نماینده مجلس شورای اسلامی، علی‌اکبر مداحی رئیس هیأت رزمندگان اسلام و مرتضی امیری اسفندقه شاعر آیینی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در خاتمه برنامه برگزیدگان نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی مورد تقدیر قرار گرفتند، اسامی برگزیدگان این سوگواره به این شرح است:

  • بخش دعاخوانی

- رده سنی بالای 20 سال:

یوسف زاهدی (تهران)

حجت احسان ‌بخش(دزفول)

امین جمادی(سوسنگرد)

- رده سنی 20 سال

معین علی‌مددی(کاشان)

  • بخش مداحی

- گروه الف (12 تا15 سال)

سیدسعید حسینی بافقی (بافق)

ابوالفضل مناجاتی (کرمانشاه)

مهدی حسنی (کرمان)

- گروه ب (16 تا 20 سال)

علی عراقی آرانی (آران و بیدگل)

نریمان محمدحسینی (تهران)

سعید شعبانی (قم)

- گروه ج (21 تا 25 سال)

ابوالفضل علی بلندی (کاشان)

علیرضا آبیار کاشی (کاشان)

مجید پاینده (لاهیجان)

- گروه د (16 تا 20 سال)

حسن محمدیان (تهران)

عباد صالحی (آران و بیدگل)

سیدمحمدعلی خورشیدی (مشهد)

  • شعر

- بخش ویژه (حضرت قاسم بن الحسن(ع))

میثم داودی (قم)

- برگزیدگان

فائزه زرافشان

محمدحسین ملکیان

علی‌اصغر شیری

کد خبر 288382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha