همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمه‌ها خطر مهم طرح تحول سلامت هستند و اگر حمایت‌ها کم یا متوقف شود و تکلیف قانونی تجمیع صندوق‌های بیمه اجرا نشود این طرح آسیب جدی خواهد دید و متاسفانه وجود برخی رودبایستی‌ها در اداره کشور دامنگیر بخش پزشکی هم شده است.

به گزارش تسنیم، دكتر سید حسن هاشمی در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه اجرای هر برنامه ملی مخالفین و موافقینی دارد، اظهار داشت: متاسفانه در خصوص طرح تحول سلامت، مخالفین با صراحت مخالفت خود را اعلام نمی‌کنند بلکه در قالب نقد آن هم از نوع مخرب و غیرمنصفانه سعی دارند که اجرای برنامه را از مسیر خود منحرف کنند بنابراین نباید اجازه دهیم که حاشیه‌ها ما را از هدف اصلی که خدمت به مردم و رضایت الهی است دور کند.

هاشمی با اشاره به اینکه، اظهار لطف و قدرشناسی آیت‌الله صافی گلپایگانی که در حضور رییس جمهوری نسبت به اقدامات تیم سلامت داشتند، موجب قوت قلب همه همکارانم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است، افزود: در جلسه‌ای که در ماه مبارک رمضان در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان فعالیت و خدمات تیم سلامت را مصداق عمل صالح و بهشتی شدن تشبیه نمودند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تاکید کرد: نباید با گرفتار شدن به حاشیه‌ها زمان را از دست بدهیم بلکه باید کمک کنیم تا وعده‌هایی که شخص رییس جمهوری در خصوص این حوزه به مردم داده‌اند، محقق شود چراکه من تصور نمی‌کنم تا به حال کسی در چنین جایگاه و مسئولیت اجرایی نسبت به حوزه سلامت تا این حد توجه کرده باشد.

وی افزود: بیشتر آسیب‌ها از ناحیه افراد کج‌فکری است که سال‌های متمادی از تریبون‌های عمومی با حرف‌های عامه‌پسند و بی‌خاصیت سعی در ایجاد اختلال در برنامه‌هایی که نفع آن به مردم می‌رسد، داشته‌اند.

هاشمی با تاکید بر اینکه، تعصب حرفه‌ای نسبت به شغل پزشکی ندارم، گفت: کدام گروه را می‌توانید ببینید که بیشتر از جامعه پزشکی توانسته خدمت کند. پزشکان و گروه‌های مختلف پزشکی، بی‌منت، دانش و سرمایه خودشان را در اختیار مردم می‌گذارند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمه‌ها خطر مهم طرح تحول هستند و اگر حمایت‌ها کم یا متوقف شود و تکلیف قانونی تجمیع صندوق‌های بیمه اجرا نشود این طرح آسیب جدی خواهد دید و متاسفانه وجود برخی رودبایستی‌ها در اداره کشور دامنگیر بخش پزشکی هم شده است.

وی افزود: بیمه‌ها خریداران خدمات هستند که در گذشته هم تخلفاتی را انجام می‌دادند نظیر تاخیر در پرداخت‌ها و یا کوچک‌سازی بسته‌های خدمتی که زمینه را برای دریافت‌های غیرقانونی فراهم می‌کردند و موجب افزایش پرداختی از جیب مردم شدند.

به گفته هاشمی مسئله دیگری که موجب نارضایتی جامعه پزشکی در گذشته می‌شد این بود که، علیرغم افزایش تورم در سال‌های قبل، میزان پرداختی به کارمند و کارگر افزایش سالانه خود را داشت اما قیمت خدمات پزشکی ثابت بود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در خصوص اولویت دادن به مسئله بهداشت، کسانی که ایراد گرفتن را پیشه کردند اگر ما اجرای طرح تحول را با اولویت بهداشت هم آغاز می‌کردیم باز هم موردی را در حوزه درمان پیدا می‌کردند که مورد نقد قرار دهند. اما اینکه الآن ما گرفتار درمان مردم هستیم، سوالی است که باید مسئولینی که سال‌ها قبل متولی سلامت مردم بوده‌اند و به بحث بهداشت بی‌توجهی کرده‌اند پاسخ دهند.

به گفته هاشمی، اشتباه دیگر این است که بحث درمان و بهداشت را منفک از هم بدانیم مثلاً در حوزه سلامت دهان و دندان بحث بهداشت و درمان جدا نشدنی هستند چرا که هم باید بهداشت و پیشگیری آموزش داده شود و هم دندان‌های پوسیده درمان شوند.

وی افزود: فعالیت مراکز بهداشتی بدون توجه به درمان شدنی نیست. در کشور برای نخستین بار شهرهای زیر 20 هزار نفر مرکزی وجود ندارد که پزشک نداشته باشد و ما افتخار می‌کنیم که در شهرهایی مثل زابل و میرجاوه، مردم از خدمات سلامت بهره‌مند می‌شوند. توزیع واکسن، مکمل‌ها برای زنان باردار و افزایش داروها به 400 قلم از دیگر اقدامات مهم در مراکز بهداشتی مناطق محروم است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: حوزه بهداشت فراموش شده نیست و صرف نظر از اینکه اعتبارات آن هم از آذر ماه رسید باید اذعان کنم که انجام چند کار مهم بطور همزمان در هیچ حوزه‌ای مقدور نیست و نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.

کد خبر 288390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha