همشهری آنلاین: تمرین‌های کششی و قدرتی شانه می‌تواند به پیشگیری از درد شانه و جلوگیری از نیاز به جراحی کمک کند. اگر درد شانه دارید، احتمالا باید از فشار آوردن به این مفصل پرهیز کنید.

shoulder

اما متوقف کردن فعالیت‌های عادی هم ممکن است مشکلات شانه را بدتر کند. آلکس پتروسکا، فیزیوتراپیست ارشد در مرکز پزشکی ورزشی بیمارستان عمومی ماساچوست وابسته به دانشگاه هاروارد می‌گوید: « در چنین وضعیت، ممکن است عضلات و رباط‌ها شروع به کوتاه شدن کنند، شانه شما درست کار نخواهد کرد، و ممکن است دچار درد بیشتری شوید.»

shoulder

  • درد رایج

شانه شما از استخوان ترقوه، بخش بالایی استخوان بازو، و تیغه شانه ساخته شده است. فرسایش تدریجی این مفصل باعث می‌شود که افراد سالمندتر در معرض آرتریت این مفصل و نیز مشکلات روتاتور کاف- گروهی از تاندون‌ها به شما کمک می‌کنند تا بازوی‌تان را بالا ببرید و بیچانید- قرار گیرند.

«کارکشیدن مفرط» (overuse) از این مفصل می‌تواند به التهابی به نام تاندینیت و نیز پارگی‌های کوچک در روتاتور کاف منتهی شود. التهاب همچنین ممکن است که در بورس، بالشک کوچکی که اصطکاک میان تاندون‌ها و استخوان را کاهش می‌دهد، رخ دهد. به گفته پتروسکا این «به کارکشیدن مفرط» ممکن است به سادگی مربوط انجام کارهای خانه مانند آویزان کردن پرده‌ها باشد. درد شانه همچنین می‌تواند از حرکت ناگهانی به عقب و جلو در حوادث رانندگی یا مشکلات ستون فقرات که بر اعصاب نزدیک به گردن تاثیر می‌گذارند، ناشی شود.

  • راه حل

تصور نکنید که پزشک‌تان برای درد شانه جراحی را پیشنهاد خواهد کرد. آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا گزارش می‌کند که ۹۰ درصد افراد دچار درد شانه به درمان‌های ساده‌ای مانند استراحت و فیزیوتراپی پاسخ می‌دهند. پتروسکا هم در این مورد موافق است. او می‌گوید: «من میزان موفقیت بسیار بالایی در کمک به افراد در بهبود کارکرد شانه‌شان و بنابراین رفع نیاز آنها به جراحی دارم.»

فیزیوتراپی بر این سه هدف متمرکز خواهد بود: افزایش دامنه حرکت‌تان، تقویت عضلات شانه، و کشیدن عضلات و رباط‌ها برای حفظ انعطاف‌پذیری آنها است. پتروسکا پیشنهاد می‌کند که ورزش‌ها با نظارت فیزیوتراپیست انجام شود تا دوباره بتوانید از شانه‌تان استفاده کنید و از دردتان کاسته شود.

  • کشش بالای سر

چگونه کمک می‌کند: عضلات شانه و تاندون‌ها را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد.

Wall climb۲

چگونه آن را انجام دهیم: روی پشت‌تان دراز بکشید و حوله کوچکی را با هر دو دست نگهدارید، به طوری که بازوهای‌تان به اندازه عرض شانه از هم فاصله داشته باشند. حرکت را در حالیکه بازوها‌ی‌تان در جلوی بدن در پایین قرار گرفته‌اند، آغاز کنید، بعد هر دو بازوی‌تان را به سمت سقف ببرید، آرنج‌های‌تان را صاف کنید، بعد بازوها را به سمت عقب به پشت سرتان ببرید (اگر در حالت ایستاده باشید، مانند این است که بازوهای‌تان را به بالای سرتان برده باشید) و بعد بازوهای‌تان را به حالت شروع بازگردانید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

  • بالا رفتن از دیوار

چگونه کمک می‌کند: عضلات و تاندون‌های شانه راتحت کشش قرار می‌دهد و انعطاف‌پذیری آنها را حفظ می‌کند.

چگونه آن را انجام دهیم: رو به دیوار بایستید. هر دو دست‌تان راروی دیوار قرار دهید، و همزمان دست‌های‌تان را به سمت بالای دیوار بلغزانید. در حالیکه دست‌های‌تان روی دیوار می‌لغزانید، به دیوار نزدیک‌تر شوید و تا جایی که می‌توانید دست‌های‌تان را بالا ببرید.

برای ۱۰ ثانیه در این حالت کشش باقی بمانید، بعد به آهستگی بازوهای‌تان با پایین بیاورید و به عقب بازگردید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

  • کشش پشت سرBehind the back

چگونه کمک می‌کند: دامنه حرکت شانه را افزایش می‌دهد:

چگونه آن را انجام دهیم: دست چپ‌تان را پشت گردن‌تان قرار دهید، به طوری که پشت دست‌تان کمر یا کمربندتان را لمس کند. با استفاده از دست راست‌تان، به پشت مچ دست چپ‌تان برسید و دست چپ‌تان را بگیرید و آن را به سمت زیربغل راست‌تان بکشید.

۱۰ ثانیه در این حالت کشش بمانید، بعد خودتان را رها کنید. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید، بعد با دست‌های‌تان را عوض کنید و این حرکت را برای ۱۰ بار دیگر تکرار کنید.

  • چرخش جانبی

چگونه کمک می‌کند: عضلات شانه را تقویت می‌کند.

چگونه آن را انجام دهیم: بر روی پهلوی راست‌تان دراز بکشید و بازوی چپ‌تان در زاویه ۹۰ درجه خم کنید، و آرنج‌تان را در مقابل کمرتان نگهدارید، به طوری که دست‌تان به جلو اشاره کند. دست‌تان را مشت کنید، بعد در حالیکه همچنان آرنج‌تان را در مقابل پهلوی‌تان نگهداشته‌اید، مشت‌تان را به سمت سقف بالا ببرید. برای ۲ ثانیه در این حالت بیمانید، بعد به آهستگی دست‌تان را پایین بیاورید و این حرکت را تکرار کنید. ۱۰ بار این حرکت را انجام دهید، بعد به پهلوی چپ بخوابید و حرکت‌ها را تکرار کنید.

  • باز کردن شانه

چگونه کمک می‌کند: عضلات کنترل‌کننده تیغه شانه را تقویت می‌کند.

چگونه آن را انجام دهیم: بایستید و پشت‌تان را به یک دیوار تکیه دهید و بازوهای‌تان را در پهلوی‌تان نگهدارید. در حالیکه آرنچ‌های‌تان را مستقیم نگهداشته‌اید، بازوهای‌تان را بر روی دیوار بفشارید. پنج ثانیه در این حالت بمانید، بعد خود را شل کنید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

Harvard Health Letter

کد خبر 288408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha