جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

این روزها اسلام و رفتار و موقعیت جمعیت مسلمان کشورهای اروپایی، یکی از موضوعات مورد توجه رسانه‌ها و دولتمردان این کشورهاست.

islam

از پخش قرآن در راديو ملي فنلاند تا طرح‌هاي جديدي كه در پارلمان اتريش و در دولت فرانسه براي كنترل بيشتر مسلمانان به تصويب رسيده، ازجمله اين بحث‌هاست. پيوستن شهروندان اروپايي به گروه‌هاي تروريستي كه در سوريه وعراق به نام جعلي دين و مذهب فعاليت مي‌كنند و كاركرد واقعي‌‌شان اسلام‌هراسي است، يكي از دلايل اين تحركات جديد دولت‌هاي اروپايي است.

در تازه‌ترين اين تحركات، دولت اتريش طرحي را براي تصويب به پارلمان اين كشور برد كه براساس آن، هرگونه كمك مالي خارجي به نهادهاي اسلامي در داخل اين كشور ممنوع مي‌شود. همچنين مسلمانان بايد از نسخه واحدي از قرآن با ترجمه تأييد شده استفاده كنند. امامان مساجد هم بايد در داخل اتريش آموزش ديده باشند و آموزش خاص مورد نظر دولت را هم ديده باشند. براي اين منظور در دانشگاه رشته‌اي مخصوص آموزش امامان مساجد ايجاد مي‌شود.

بخش‌هايي از اين قانون جديد با واكنش منفي جامعه مسلمان اتريش روبه‌رو شده و آنها اين قانون را محدود‌كننده آزادي مذهب در اتريش مي‌دانند. كشور 8.6 ميليون نفري اتريش، 560هزار جمعيت مسلمان دارد كه در 450گروه متشكل اسلامي فعال هستند. اين گروه‌ها البته از بخش‌هايي از اين قانون درباره حق بهره‌مندي از غذاي حلال در مراكز عمومي و همچنين تعطيلات مذهبي استقبال كرده‌اند اما به‌طور كلي اين قانون را نوعي اعمال تبعيض عليه مسلمانان مي‌دانند.

در فرانسه هم دولت در اقدامي مشابه درحال تصويب قانوني براي كنترل بيشتر بر جامعه مسلمانان اين كشور است. وزيركشور فرانسه با اعلام اين طرح، مهم‌ترين بندهاي آن را آموزش امامان مساجد، انتخاب آنها از ميان افراد داخل فرانسه و ايجاد مراكزي براي گفت‌وگوي عمومي در سطح جامعه اعلام كرد.

مسلمانان اروپا كه شمارشان به حدود 13ميليون نفر مي‌رسد، روزهاي سختي را مي‌گذرانند. باوجود اينكه آنها با اقداماتي شبيه ايجاد زنجيره انساني اطراف كنيسه بزرگ شهر اسلو در نروژ، همه تلاش خود را براي مقابله با اين فضاي سنگين اسلام‌هراسي در غرب به‌كار مي‌گيرند، اما هم در سطح جامعه و هم از طرف دولت‌ها، هدف حمله و فشار و تبعيض هستند. تدابير امنيتي براي مراكز و شهروندان يهودي اروپا درحالي اين روزها تشديد شده كه حملات به مساجد و مراكز مسلمانان در سطحي گسترده در شهرهاي مختلف ادامه دارد. در همين 2 روز گذشته در شهر هيوستون ايالت تگزاس آمريكا، مركز اسلامي شهر به آتش كشيده شد.

کد خبر 288420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha