همشهری آنلاین: مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه خود چهار بند از قانون انتخابات را تصویب کرد.

مجمع تشخیص

به گزارش فارس، جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام 9 اسفند به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد. در این جلسه که از روسای سه قوه تنها علی لاریجانی حضور داشت، ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی انتخابات پیگیری و چهار بند دیگر از این سیاست‌ها تصویب شد.

بندهای تصویب شده در جلسه شنبه 9 اسفند به شرح ذیل است:

ـ اجرای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط وزارت کشور و زیر نظر هیأت اجرایی مرکزی انتخابات با ترکیب وزیر کشور به عنوان رئیس هیأت، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس دیوان محاسبات و یک نماینده از طرف قوه مقننه به انتخاب مجلس شورای اسلامی و هفت نفر از شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی به عنوان معتمدین که وظایف این هیأت و نیز ترکیب وظایف هیأت‌های اجرایی استانی و شهرستانی را قانون مشخص می‌کند.

ـ وزارت کشور، 30 نفر از معتمدین اصناف، نخبگان و اقشار مختلف اجتماعی را که شرایط آنها را قانون تعیین می‌کند، با هماهنگی شورای نگهبان دعوت و آنها از میان خود، 7 نفر را به عنوان معتمدین مردم برای عضویت در هیأت مرکزی انتخاب می‌کند.

ـ تنظیم تاریخ و همزمانی برگزاری انتخابات‌های عمومی به گونه‌ای که فاصله برگزاری آنها حدود دو سال ‌باشد و مراحل و ساز و کار اجرایی آن تا حدّ امکان یکسان و متحد صورت پذیرد.

ـ تصویب قوانین جامع انتخاباتی در چارچوب سیاست‌های کلی و عدم تغییر آن برای مدت حداقل ده سال، مگر به ضرورت و با نصاب دو سوم آرا در مورد کمتر از ده سال

پیشنهاد و بازنگری و اصلاح قانون انتخابات در اردیبهشت ماه سال 1387 توسط وزیر وقت کشور خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارجاع پیش‌نویس سیاست‌های کلی انتخابات به مجمع را قطعه‌ای تاریخی مهم برای مجمع ذکر کرده بود.

کد خبر 288538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha