شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

روسیه شاید هیچ وقت تروری اینقدر جنجالی و در موقعیتی چنین حساس را به‌خود ندیده است.

قتل مخالف پوتین، حوالی کرملین

در بحبوحه تقابل روسيه و غرب، بوريس نمتسوف يكي از مهم‌ترين رهبران مخالف رئيس‌جمهور روسيه كه اتفاقا رابطه بسيار نزديكي با دولت اوكراين داشت با 4گلوله مهاجمي ناشناس به قتل رسيد تا اوضاع در مسكو پيچيده‌تر از گذشته شود.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد بوريس نمتسوف 55ساله جمعه شب در حال قدم زدن به همراه يك زن حوالي كاخ كرملين بوده كه از پشت سر هدف گلوله‌هايي كه از داخل يك خودروي سفيد شليك شده بود قرار مي‌گيرد و كشته مي‌شود.موقعيت حساس اين ترور باعث شد تا روز گذشته رهبران كشورهاي مهم جهان هر كدام نسبت به اين مسئله واكنش نشان دهند و حتي ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه با محكوم‌كردن اين مسئله شخصا مسئوليت تحقيقات در اين رابطه را برعهده بگيرد.

حتي هنوز كميته تحقيق اين قتل هم ارزيابي دقيقي در اين رابطه ندارد. نخستين گزارش‌هاي كميته تحقيق نشان مي‌دهد كه قتل نمتسوف كاملا برنامه‌ريزي شده بوده اما به گفته مقام‌هاي كميته تحقيق ترور او ممكن است به‌خاطر طيف گسترده مسائل از سوي گروه‌هاي افراطي تا ارتباط با اوكراين صورت گرفته باشد. كميته تحقيق ظن به گروه‌هاي افراطي را به‌خاطر مواضع اخير اين مخالف دولت روسيه درباره حمله به دفتر نشريه شارلي ابدو دانسته است. به‌گفته ولاديمير ماركين، سخنگوي كميته تحقيق مداركي درباره تهديد شدن اخير نمتسوف از سوي گروه‌هاي افراطي وجود دارد.

در بيانيه كميته تحقيق آمده است كه نمتسوف توسط كساني كشته شده است كه از هيچ‌چيزي براي رسيدن به اهداف سياسي خود نمي‌گذرند. اين كميته اعلام كرده كه تلاش براي بي‌ثبات كردن روسيه مي‌تواند يكي از انگيزه‌هاي قتل اين مخالف دولت باشد. مقام‌هاي روسيه مجوز تجمع امروز مردم براي يادبود نمتسوف را صادر كرده‌اند و احتمالا مسكو امروز شاهد راهپيمايي گسترده‌اي خواهد بود. صبح روز گذشته هم صدها نفر از مردم مسكو با دسته‌‌گل‌هايي به محل قتل نمتسوف آمدند.

بوريس نمتسوف در دهه۹۰ و همزمان با دوران رياست‌جمهوري بوريس يلتسين، از معاونان نخست‌وزيري روسيه بود. با به قدرت رسيدن ولاديمير پوتين اما او به منتقد جدي دولت تبديل شد و در سال‌هاي اخير از چهره‌هاي مهم مخالفان روسيه به‌حساب مي‌آمد. نمتسوف طي روزهاي گذشته در حال برنامه‌ريزي تظاهرات يكشنبه هفته آينده مخالفان درگيري‌هاي اوكراين بود. فرانس24 گزارش داده كه نمتسوف 3ساعت قبل از مرگش در مصاحبه‌اي با راديو مسكو شركت كرده و از مردم خواسته بود در تظاهرات عليه مداخله در اوكراين شركت كنند. او در اين مصاحبه پوتين را متهم به تجاوز بي‌معنا به خاك اوكراين كرده كه به گفته او روسيه را در بحران اقتصادي فروبرده است.

به خاطر همين رابطه نزديك با كيف بود كه پترو پوروشنكو، رئيس‌جمهور اوكراين روز گذشته نمتسوف را پل ميان روسيه و اوكراين توصيف كرد. او در بيانيه‌اي مرگ نمتسوف را تخريب پل ميان روسيه و اوكراين دانست و اعلام كرد كه اين اقدام اتفاقي نبوده است. رابطه نزديك نمتسوف با آمريكا و اروپا هم باعث شد تا روز گذشته موجي از پيام‌ها، رسانه‌ها را فرابگيرد.

باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا اين قتل را محكوم كرد و در بيانيه‌اي از دولت روسيه خواسته تا تحقيقات كامل، شفاف و بيطرفانه‌اي براي مجازات عاملان اين ترور انجام دهند. اوباما كه در سال2009 طي سفر به مسكو با بوريس نمتسوف ديدار كرده بود نمتسوف را يكي از مدافعان سرسخت حقوق روس‌ها توصيف كرده است. جان كري، وزير خارجه آمريكا هم در واكنش به اين ترور پيام جداگانه‌اي داد و با ابراز تأسف از مرگ نمتسوف گفت: نمتسوف زندگي خود را وقف ايجاد روسيه‌اي دمكراتيك‌تر و برقراري دوستي ميان روسيه و همسايگانش و شركايش ازجمله آمريكا كرد. جان مك‌كين سناتور جمهوريخواه كه در جريان ناآرامي‌هاي اوكراين سفر او به كيف جنجالي شد هم پيام مشابهي صادر كرده است.

فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه هم «قتل فجيع» بوريس نمتسوف را محكوم كرد و در بيانيه خود او را «مدافع شجاع و خستگي ناپذير دمكراسي» خواند. همچنين آنگلا مركل، صدراعظم آلمان در پيامش از پوتين خواسته است عاملان اين قتل به عدالت سپرده شوند. ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس هم درخواست مشابهي براي تحقيقات بيطرفانه داشته و در پيام خود اعلام كرده از شنيدن خبر ترور نمتسوف شوكه شده است. دليل و عامل قتل نمتسوف هنوز مشخص نشده اما كاملا روشن است كه ترور او در حساس‌ترين موقعيت زماني براي مسكو صورت گرفته كه مي‌تواند به ضرر دولت روسيه تمام شود.

کد خبر 288555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha