محمد باریکانی: گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران که صبح دیروز در محل موزه ملی ایران برگزار شد، چنان از جنایت اخیر فرهنگی داعش در عراق متاثر بود که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اقدام اخیر داعش در موزه موصل را یک نسل‌کشی فرهنگی در تمدن بین‌النهرین خواند.

درخواست ایران از مجامع جهانی برای نجات آثار تاریخی عراق

در همين گردهمايي اعلام شد كه انجمن علمي باستان‌شناسي ايران اقدام اخير داعش در تخريب آثار تاريخي به جاي مانده از تمدن بين‌النهرين را محكوم كرده و سيدمحمد بهشتي رئيس كميته ملي موزه‌هاي ايران نيز در نامه‌اي به رئيس كميته جهاني موزه‌ها در پاريس از آن كميته خواست تا پيگيري بين‌المللي جنايت فرهنگي داعش در تخريب آثار تاريخي عراق را كه يك جنايت جنگي و نقض كامل قوانين بين‌الملل در حفاظت و صيانت از آثار تاريخي است، در دستور كار قرار دهد.

در خبري ديگر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در 3نامه جداگانه براي ايرينا بوكوآ، دبيركل يونسكو، سازمان علمي، فرهنگي كشورهاي عضو آيسسكو، رئيس سازمان كنفرانس اسلامي و دولت عراق از آنها خواسته است كه گام‌هاي جدي در حفاظت از آثار تاريخي عراق بردارند. وي همچنين در اين نامه‌ها از آمادگي كامل براي انتقال اشياي تاريخي عراق به‌صورت امانت به ايران خبر داد.

به گفته سلطاني‌فر، اقداماتي كه گروه خشونت طلب و افراطي داعش به نام حكومت اسلامي در تخريب آثار تاريخي انجام داده، تأسف‌بار و تلخ است.

او همچنين با ابراز اميدواري نسبت به پاكسازي منطقه از گروه افراطي داعش در ماه‌هاي آينده از تماس تلفني صبح ديروز خود با وزير ميراث فرهنگي و گردشگري عراق و اعلام آمادگي ايران در به امانت گرفتن اشياي در معرض خطر آن كشور خبر داد. سلطاني‌فر گفت: به طرف عراقي اعلام كرده‌ام كه ايران آماده حفظ و حراست از آثار تاريخي عراق است و ترتيبي اتخاذ شود تا براساس تفاهمنامه‌ حفاظت و مرمت اشياي تاريخي بين 2كشور، آثار تاريخي كه در نزديكي مناطق تحت نفوذ گروه افراطي داعش است، به ايران فرستاده شود تا پس از دفع فتنه داعش اين آثار به عراق بازگردانده شوند.

او همچنين از ارسال يك نامه ديگر به كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي خبر داد و گفت كه از اين كشورها خواسته از توان جامعه بين‌الملل براي مقابله با تحركات ضد‌فرهنگي و ضد‌بشري داعش استفاده كنند.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي نيز در سخناني با محكوم‌كردن اقدام ضد‌فرهنگي داعش در نابود كردن آثار به جاي مانده از تمدن مهم بين‌النهرين از باستان‌شناس‌ها و موزه‌هاي ايران خواست تا آماده باشند كه به محض اعلام رسمي درخواست كمك فرهنگي از سوي عراق اشياي عراق به ايران منتقل و حفاظت شوند.

روزنامه همشهري صبح ديروز در گزارشي از تخريب آثار تاريخي متعلق به تمدن ايران در موزه موصل خبر داد. براساس آن گزارش مجسمه‌هاي اشكاني در موزه موصل نابود شده‌اند. آثار زيادي از تمدن ساساني و اشكاني از دوره حكومت ايراني‌ها در عراق وجود دارند كه اكنون در معرض تهديد اعضاي داعش هستند.

سلطاني‌فر گفته كه دولت جديد به توسعه فرهنگ و حفاظت از ميراث فرهنگي اهتمام جدي دارد. وي گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته بسياري از پايگاه‌هاي ميراث جهاني ايران و موزه‌هاي جديد سال آينده فعال مي‌شوند و مرمت و بازسازي آثار تاريخي از سر گرفته مي‌شود.باستان‌شناسان ايتاليايي نيز در گردهمايي سالانه باستان‌شناسي ايران با معرفي اومبرتو شاتو باستان‌شناس فقيد ايتاليايي كه در مسجد جامع اصفهان و دهانه غلامان سيستان فعاليت‌هاي باستان‌شناسي انجام داد، ياد او را گرامي داشتند. همچنين 3جلد از كتاب‌هاي منتشر شده اومبرتو شاتو كه به‌تازگي در دانشگاه ساپينزا در رم منتشر شده و به آثار تاريخي ايران مربوط است، به رئيس سازمان ميراث فرهنگي و معاونان او در اين سازمان اهدا شد.

دكتر رضا مستوفي و دكتر محمد يوسف كياني از باستان‌شناسان پيشكسوت ايران نيز به‌دليل سال‌ها تلاش بي‌وقفه در باستان‌شناسي و معرفي چهره فرهنگي ايران به جهان مورد تقدير قرار گرفتند.

کد خبر 288685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha