‌برگزاری نخستین جشنواره ملی ازدواج بیشتر از آنکه شباهتی به یک جشنواره داشته باشد، با اعلام آمار و اظهارنظر‌های قابل تاملی در حوزه ازدواج، جوانان و خانواده همراه بود.

انتقاد مسئولان‌ دولتی  از کم توجهی به جوانان

 وزير ورزش و جوانان به‌عنوان متولي اصلي اين حوزه در سخناني با انتقاد از كم كاري 18نهاد مسئول در حوزه جوانان گفت:‌ «متأسفانه هيچ كدام از اين سازمان‌ها احساس مسئوليت نكرده و ما در طول اين مدت فعاليتي از آنها نديده‌ايم.»

محمود گودرزي پيش‌بيني كرد تا زماني كه موضوع جوانان به اندازه بهداشت مورد توجه دولت قرار نگيرد، اتفاق خاصي در حوزه جوانان‌ نمي‌افتد،گفت: «در دوره سازمان ملي جوانان بودجه محدودي براي حوزه جوانان درنظر گرفته و حتي پس از ادغام آن با ورزش نيز همان ميزان بودجه قبلي مبناي عمل قرار داده شد، بنابراين در حال حاضر نيز وضعيت اقتصادي و درآمدي كشور به‌گونه‌اي نيست كه شاهد جهش بزرگي در بودجه كشور باشيم چنانچه موضوع جوانان براي كل حاكميت به يك اولويت تبديل شده و مانند وزارت بهداشت مورد توجه قرار گيرد و همچنين براي آن هزاران و ميلياردها تومان بودجه درنظر گرفته شود، مي‌توانيم به آينده اين حوزه اميدوار باشيم. به‌نظر مي‌رسد در سال آينده اتفاق خاصي در رويكرد كلان كشور به اين حوزه نمي‌افتد.»

او كه همواره از سوي منتقدان به بي‌توجهي وزارتخانه‌اش به حوزه جوانان و اولويت دهي بيشتر به بخش ورزش متهم شده‌ در اين مراسم از محدود بودن ظرفيت‌ها براي توجه به امور جوانان گلايه كرد و گفت: «همه كارها در حوزه جوانان را به بخش كوچكي در وزارت جوانان سپرده‌اند كه اين بخش كوچك نيز از لحاظ اعتباري بسيار ضعيف و كم توان است. اگر اين روحيه وجود داشته باشد، وضعيت بهتر نخواهد شد و احتمالا بدتر نيز مي‌شود.در حال حاضر افزايش سن ازدواج، بي‌رغبتي به ازدواج، اشتغال و مشكلات اقتصادي از مهم‌ترين موانع بر سر راه ازدواج جوانان است و رفع موانع حوزه جوانان و خانواده، همت جمعي مي‌طلبد. در اين حوزه هر كسي نظر خودش را مي‌دهد، درحالي‌كه بايد مجموعه خردمندان تفاهم كرده و به يك وحدت رويه برسند.»

گودرزي نيم نگاهي هم به حوزه خانواده داشت و با بيان اينكه سطح گفت‌وگو در خانواده‌ها پايين آمده و ميانگين گفت‌وگوي افراد، ۳۰دقيقه در روز است، افزود:«در گذشته چنين روندي را شاهد نبوديم. انزوا از ديگر تأثيرات تكنولوژي در خانواده است، يعني حتي اگر افراد خانواده كنار هم باشند، از نظر گفتاري و رفتاري از يكديگر فاصله گرفته‌اند. اينجا تفاوت در نوع نگاه‌هاست و طبيعي است كه اين نگاه‌ها بر نهاد خانواده تأثير مي‌گذارد.» ‌

  • روش سنتي ازدواج جواب نمي‌دهد

محمود گلزاري، معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم كه معمولا به جاي وزير درباره اين حوزه صحبت مي‌كند، در اين جشنواره با تأكيد بر برجسته بودن مشكل همسرگزيني گفت: با افزايش سن ازدواج و همچنين افزايش تعداد مجردان در كشور و مشكل همسريابي و همسرگزيني روش سنتي ما كفاف نمي‌دهد، به همين دليل صدها سايت غيرمجاز در زمينه همسريابي فعاليت كردند.

  • دلايل تاخير در ازدواج

معاون امور زنان رياست‌جمهوري ديگر سخنران اين مراسم بود كه‌در مورد حادشدن مشكلات در حوزه جوانان صحبت كرد و گفت: «يك سوم جمعيت كشور در گروه سني ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند. افزايش سن ازدواج نشان مي‌دهد كه سياستگذاري‌ها در تسريع ازدواج و ساماندهي ازدواج، عملياتي نشده و قوانين نياز به بازنگري دارد.»

شهيندخت مولاوردي هم با تأييد اينكه شاخص‌هاي حوزه جوانان در حال حاضر در سطح مطلوبي نيست و سازمان‌هاي مرتبط نتوانستند به وضعيت مطلوبي برسند، افزود:«در حال حاضر با پديده تورم جواني مواجهيم كه با برنامه‌ريزي درست در اين حوزه، اين سرمايه عظيم را بالفعل كنيم. در سال‌هاي اخير كشور ما با پديده تورم جواني مواجه شده است، يك سوم جمعيت كشور در گروه سني ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند و به‌دليل افزايش سهم جوانان در جمعيت، شاهد تغييرات فرهنگي و اجتماعي بوده‌ايم. در حال حاضر ما با باروري با تأخير و افزايش درصد تجرد روبه‌رو هستيم. همچنين ميزان طلاق و جدايي در سن جواني افزايش پيدا كرده است. 3عامل كليدي دسترسي به همسر مناسب، ملاك‌‌هاي انتخاب و امكانپذيري ازدواج با توجه به شرايط اقتصادي، دليل تأخير در ازدواج هستند.»

به اين ترتيب نخستين جشنواره ملي ازدواج با بيان اين آمار‌ها و البته تقدير از سازمان‌ها، نهادها و رسانه‌هايي كه در حوزه ازدواج و خانواده فعاليت كرده بودند پايان يافت.آنچه باقي مي‌ماند حكايت ازدواج و اشتغال و مسكن براي جوان‌هايي است كه وزير‌شان پيش بيني مي‌كند سال آينده اتفاق خاصي در رويكرد كلان كشور به اين حوزه‌‌ نخواهد افتاد.

  • تقدير از آيت‌الله اميني

در مراسم اختتاميه جشنواره ملي ازدواج از آيت‌الله اميني به‌عنوان چهره ماندگار حوزه ازدواج تقدير شد كه فرزند آيت‌الله اميني پيام وي را قرائت كرد.آيت‌الله ابراهيم اميني كتب متعددي در زمينه ازدواج تاليف كرده است. كتاب« انتخاب همسر» آيت‌الله اميني كه تا به حال چاپ‌هاي متعددي از آن در بازار توزيع شده، در 268صفحه خواننده را با مهم‌ترين مباحث ازدواج اسلامي آشنا مي‌كند. اين كتاب جزو نخستين كتاب‌هاي منتشر شده در اين حوزه است و با استقبال خوبي از جانب مردم مواجه شده است. اين كتاب كه سرشار از رجوع به احاديث است، با نثري ساده و وعظ‌گونه خطاب به عروس و داماد و خانواده‌هاي آنها و حتي در بخش‌هايي خطاب به مسئولان نوشته شده. كتاب «آيين همسرداري» آيت‌الله اميني نيز از قديمي‌ترين كتاب‌ها در زمينه ازدواج محسوب مي‌شود كه بارها مورد تقدير قرار گرفته است.

کد خبر 288688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha