همشهری آنلاین: بانک جهانی بذر یا دانه سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) که به خاطر تلاشش در راستای محافظت از پشتوانه غذایی جهان به شهرت رسیده، اولین سری از بذر گونه‌های مختلف درختان را دریافت کرد.

بانک بذر جهان

براساس گزارش BBC، نمونه‌هاي بذر درختان صنوبر و كاج نروژي به تازگي وارد اين مخزن ذخيره بذر در كوهستاني در مجمع‌الجزاير قطبي سوالبارد شده‌است. اين مركز در سال 2008 راه اندازي شد و به گونه‌اي ساخته شده‌است تا بتواند در برابر دشوارترين شرايط محيطي، فجايع طبيعي و انساني دوام بياورد.

دانشمندان اميدوارند نمونه بذر درختاني كه وارد اين مركز شده بتواند در نظارت طولاني‌مدت بر تغييرات ژنتيكي ايجاد شده در جنگل‌هاي طبيعي كمك كند.

دليل انتخاب اين دو نوع بذر نقش مهم اقتصادي،اجتماعي و زيست‌محيطي‌اي است كه اين درختان ايفا مي‌كنند. به گفته دانشمندان تنوع ژنتيكي گونه‌هاي درختان جنگل تحت تاثير موارد مختلفي قرار دارد كه از آن جمله مي‌توان به تغييرات آب‌و‌هوايي و فعاليت‌هاي مرتبط با مديريت جنگل‌ها اشاره كرد. ذخيره بذر درختان مختلف در اين مركز مي‌تواند تغييرات طولاني‌مدت ايجاد شده در تنوع ژنتيكي درختان جنگل در كشورهاي مختلف را تحت كنترل نگه دارد.

ديگر بذرهايي كه به تازگي به اين آرشيو بذرهاي جهاني افزوده شده‌اند شامل بذرهاي سويا، جو، گندم و دو هزار و 500 نمونه برنج آفريقايي بوده‌اند.

بانك بذر جهان در درون كوهستاني دورافتاده در مجمع‌الجزاير سوالبارد در ميان نروژ و قطب شمال بنا شده‌است. بناي اين سرداب بزرگ 12 ماه به طول انجاميد و هزينه‌اي برابر 7.5 ميليون دلار داشت تا در نهايت بتواند از محصولات غذايي جهان محافظت كند و پشتوانه‌اي باشد تا در زمان بروز فاجعه و بحراني جهاني، بشر را از گرسنگي و قحطي نجات دهد. تمامي دانه‌هايي كه در اين مركز نگهداري مي‌شوند منجمد هستند و طراحي ساختمان آن به گونه‌اي است كه حتي در صورت قطع شدن برق نيز دانه‌ها منجمد خواهند‌ماند.

کد خبر 288738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha