همشهری آنلاین: امواج دریا با افتتاح نیروگاهی جدید در استرالیا به منابعی بینهایت از انرژی تبدیل خواهند شد،‌نیروگاهی که از نیروی امواج برق تولید می‌کند و نخستین گام استرالیا برای تولید انرژی سالم از دریا به شمار می‌رود.

نیروگاه

براساس گزارش ZME، اين نيروگاه جديد طرحي از شركت بريتانيايي آيلي ليمپمت است كه پيش از اين نيز طرح‌هايي را براي اجراي اين پروژه ارائه كرده‌بود، اما اجراي اين طرح‌ها هرگز به مرحله صنعتي نرسيده‌بودند. همچنين اگرچه تا پیش از این در پروژه‌هاي مختلف از امواج دريا براي توليد برق استفاده شده‌بود، اما شبکه‌ای که بتواند این انرژی را به شبکه برق شهری متصل کند وجود نداشت.

يكي از اصلي‌ترين ويژگي‌هاي نيروگاه جديد اين است كه برخلاف طرح‌هاي ديگر كه اجزاي آن روي آب شناور بودند، تمامی اجزای تولید انرژی، زیر آب قرار گرفته‌اند تا طي وقوع توفان‌هاي شديد، خسارت سنگیني به آنها وارد نشود. به گفته شرکت تولید انرژی موج کارنگی، این پروژه به مدت ۱۰ سال مورد آزمايش قرار داشته و به تدریج تکمیل شده است.

اين شركت در بیانیه‌اي كه روي وب‌سايتش منتشر كرده مي‌گويد شناورهای این نیروگاه زیر آب قرار دارند تا موج انرژی زیر آب را به خود جذب كنند. این شناورها با حرکت موج بالا و پایین رفته و و پمپ‌های تولید را فعال می‌کنند. این پمپ‌ها، مایعی را تحت فشار گذاشته و در نهايت توربین‌های آبی را به كار انداخته و برق تولید مي‌شود.

برق تولید شده از این نیروگاه وارد شبکه برق منازل در استرالیا نشده است و تمامی آن توسط وزارت دفاع استرالیا خریداری شده و در بزرگترین پایگاه آبی این کشور، مصرف می‌شود. شرکت انرژی موج کارنگی اعلام کرده در حال تاسیس نیروگاه‌های بزرگ‌تری با شناورهای بیشتر است تا بتواند برق بیشتری تولید کرده و آن را به شبکه منازل متصل کند.

کد خبر 288740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha