دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

۲ ایستگاه متروی میدان ولی‌عصر و شهرک شریعتی در نیمه میانی و جنوبی خط ۳ مترو با حضور محمدباقر قالیباف به بهره‌برداری رسید و شهردار تهران وعده داد که سال آینده هرماه یک ایستگاه مترو به بهره‌برداری برسد.

قالیباف پروژه

همچنين با افتتاح ايستگاه متروي ميدان وليعصر يكي از مهم‌ترين ميادين تهران نيز به خط مترو متصل شد. همزماني اين اتفاق به‌ويژه در روزهاي پاياني سال و ايام خريد شب عيد باعث شد تا شهروندان از نقاط مختلف شهر با استفاده از خط مترو دسترسي سريع و ارزان به قلب پايتخت داشته باشند.  قاليباف دراين مراسم طي سخناني خطاب به شهروندان تهراني قول داد تا درسال آينده هر‌ماه يك ايستگاه مترو آماده بهره‌برداري شده و ظرف 4 سال آينده نيز با همراهي شوراي شهر تهران 50درصد از حجم آلايندگي هوا در شهر تهران كاهش يابد. اين در حالي است كه به گفته شهردار تهران درصورت همراهي و همكاري ساير دستگاه‌هاي ذيربط از حجم آلاينده‌هاي هواي شهر تهران به‌مراتب بيشتر كاسته خواهد شد.

وي به مردم تهران اطمينان داد باهمه وجود و توان نسبت به تعهدات خود نسبت به شهر تهران عمل خواهد كرد و به‌رغم مشكلات و كمبود اعتبارات لب به اعتراض نخواهد گشود و با رويكرد اقتصاد مقاومتي، مديريت جهادي و همراهي شوراي شهر كارها را با سرعت وطبق برنامه بدون هيچ تأخير پيش خواهد برد. قاليباف از مردم نيز خواست تا هرگز نگران فراز و نشيب، فشارها و بحران‌هاي اقتصادي كه به ناحق بر اين كشور و مردم مظلوم آن تحميل شده، نباشند.

شهردار تهران در بخش ديگري از اظهارات خود به مشكلات و‌چالش‌هايي كه دولت با آن دست به گريبان است اشاره كرد و گفت: ما هيچ‌وقت توقع بيجا از عزيزان دولت نداريم اما به‌هرحال طبق قانون 50درصد كار ساخت مترو را دولت بايد تقبل كند اما سهم ناچيزي مي‌پردازد. به گفته قاليباف يك بخش ازمشكلات تحقق نيافتن اعتبارات و مشكلات ارزي است. مشكل ديگر اين است كه با عدالت رفتار نمي‌شود. وي تأكيد كرد: با اين همه ما سختي‌ها را به جان مي‌خريم و كارها را پيش مي‌بريم. زخم‌زبان‌هايي كه درقالب يادداشت‌هايي كه البته كذب محض است و در رسانه‌ها چاپ مي‌شوند را مي‌بينيم اما وقت نداريم به آنها پاسخ دهيم زيرا وقت ما وقف كارمان مي‌شود و معتقديم كه يك مدير بايد كار انجام دهد.

به گفته قاليباف، مردم آگاهند و درك بالاي آنها به‌عنوان وجدان جامعه و افكار عمومي منصفانه‌ترين قضاوت‌ها را شكل مي‌دهد.
شهردار تهران از عدم‌اجراي قانون انتقاد كرد و گفت: قانون صريحي داريم كه در مجلس به تصويب رسيده و اعتبار آن هم ريالي است و از مردم دريافت مي‌شود و به خزانه دولت واريز مي‌شود و به جهت قانوني نيز محل هزينه‌اش شهرداري تعيين شده اما آن را نيز واگذار نمي‌كنند، هر بار هم به دولت منعكس كرديم گفتند حق با شماست و پيگيري مي‌كنيم. البته بخشي پيش رفت و بخشي ديگر به زمين مانده است اما ما تربيت شده فرهنگ دفاع‌مقدسيم و معتقديم كاري كه با اخلاق و براي خدا مي‌شود به زمين نخواهد ماند و نمانده است. وي از تحقق 100درصدي بودجه شهرداري خبر داد و گفت: تحقق كامل بودجه دراين شرايط سخت اقتصادي جز لطف خدا و همدلي و مجموعه مديريت شهري چيزي نيست.

ديروز هابيل درويش، مديرعامل شركت متروي تهران و حومه نيز در مراسم بهره‌برداري رسمي از 2 ايستگاه خط3متروي تهران با بيان اينكه اكنون 20كيلومترتونل مترو با 90درصد پيشرفت ساخته شده و ركورد ساخت هفته‌اي 500متر تونل را در سال‌جاري داشته‌ايم، گفت: با بودجه‌اي كه در سال94دولت به مترو اختصاص داده تنها يك كيلومتر مترو مي‌توان ساخت! اين درحالي است كه امسال 20كيلومتر مترو ساختيم كه براي ساخت آن 3هزار ميليارد تومان اعتبار لازم است. از طرفي پيش‌بيني مي‌كنيم دولت براي سال آينده نيز تنها اعتبار ساخت يك كيلومتر مترو را تقبل كند و باز همه اعتبارات آن را به ناچار شهرداري تهران تقبل خواهد كرد.

درويش تأكيد كرد: تا اواسط سال95 درنظر داريم همه خطوط طراحي شده براي متروي تهران را تكميل كنيم. تا آن زمان تنها 18ماه فرصت داريم و اعتبار مورد نياز هم 10هزار ميليارد تومان است. اين به معني آن است كه شهرداري ظرف تنها يك سال بايد 7هزار ميليارد تومان پول به مترو بدهد كه برابر است با ماهي 200ميليارد تومان كه از توان شهرداري تهران خارج است. مديرعامل شركت مترو از عملكرد دولت قبلي و فعلي انتقاد كرد و گفت: اهميت پروژه مترو از كدام پروژه كمتر است كه در اولويت فاينانس قرار نگرفت؟ وقتي قرار است تا اواسط سال‌95 با تكميل خطوط مترو 10ميليون مسافر جابه‌جا شوند چرا نبايد پروژه اولويت‌‌داري محسوب شود؟ وي از دولتمردان خواست تا با انصاف عمل كنند و اگر نمي‌توانند پول بدهند حداقل فاينانس درنظر بگيرند.

مديرعامل شركت مترو به مردم تهران مژده داد كه تونل مترو تا شمالي‌ترين نقطه تهران يعني شهرك قائم آماده شده است و در نزديك‌ترين زمان يعني اوايل سال94 بخش شمالي خط 3به خطوط مترو وصل خواهد شد. اين در حالي است كه اكنون ايستگاه فاطمي نيز آماده شده و پله برقي آن در حال نصب و راه‌اندازي است.

درويش در ادامه تصريح كرد: خط انشعابي مترو به فرودگاه مهرآباد از خط4 نيز آماده شده كه به‌زودي بهره‌برداري خواهد شد. وي افزود: طبق آمار جهاني به ازاي هر مسافر مترو 65صدم ليتر صرفه جويي درمصرف سوخت صورت مي‌گيرد و اين توجيه كافي است كه همه امكانات خود را براي توسعه خطوط و تأمين تجهيزات مترو صرف كنيم.

  • چرا خط 3مهم است؟

خط 3با هدف كاهش ترافيك كريدور شمال و جنوب طراحي شده و با عبور نقاط ترافيكي بسيار مهم مانند ميدان راه‌آهن و ميدان وليعصر، سه‌راه فاطمي، عباس آباد، شهيد صياد شيرازي و ازگل نقش بسيار عمده‌اي در جابه جايي مسافر و تبادل مسافر با خطوط ديگر مترو بر عهده دارد.

همچنين درخط 3مترو تعداد 28ايستگاه از منتهي‌اليه شمال شرقي تا منتهي‌اليه جنوب غربي تهران درنظر گرفته شده كه با بهره‌برداري از ظرفيت كامل آن تعداد 45هزار مسافر در ساعت درهر جهت با سر فاصله 2دقيقه در سطح شهر جابه جا مي‌شوند.

کد خبر 288775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha