مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

نخستین گردهمایی سراسری مدیریت جهادی کشور در باغ موزه دفاع‌مقدس پایتخت باحضور چهره‌های جهادی کشور برگزار شد.

 الگو سازی مدیریت جهادی یکی از اهداف گردهمایی دیروز بود

در اين گردهمايي 3پروژه شهري تهران و پروژه‌هايي از 3كلانشهر ديگر جايزه ملي مديريت جهادي را دريافت كردند. پروژه توانمندسازي بانوان سرپرست خانوار، بزرگراه امام علي و باغ موزه دفاع‌مقدس از تهران، پل‌هاي شهيد بهشتي اروميه، پل كارون 3اهواز و پارك‌هاي موضوعي شيراز حائز رتبه تقدير از نظر مديريت جهادي شدند. تقدير از خانواده 6شهيد جهادي كشور و اهداي جايزه جهادي به 3خانواده ايثارگر، همچنين تقدير از 5گروه جهادي سابقون، شهيد مومني، شهيد رجايي، بلاغ المبين و آل ياسين از ديگر بخش‌هاي اين گردهمايي بود. آيت‌الله جوادي آملي هم در پيامي به نخستين گردهمايي سراسري مديريت جهادي كشور بر لزوم همراهي فرهنگ با مديريت جهادي تأكيد كردند.

اين مرجع تقليد در پيامي به اين گردهمايي كه به همت شهرداري تهران برگزار شد، اعلام كردند: قرآن كريم براي اداره يك مملكت عزم قطعي و اراده جدي را به‌شدت لازم مي‌داند و هم در مسئله براندازي حكومت‌هاي طاغوتي همچون حكومت فرعون و هم در استقرار و تشكيل حكومت‌هاي عادله الهي به داشتن اراده جدي و عزم راسخ اشاره و آن را با جديت توصيه مي‌كند.

در بخش ديگري از پيام آيت‌الله جوادي آملي به همايش مديريت جهادي آمده است: اداره مستحكم نظام عزم ناگسستني مي‌طلبد چرا كه سستي نمي‌تواند بيگانه را طرد و آشنا را در جاي درست خود قرار دهد؛ از اين‌رو بيگانه مي‌كوشد با سهل انگاري كشور اداره شود. اگر كسي بخواهد بنيان مرصوص و نظام مستحكم داشته باشد بايد اراده شكست‌ناپذير را در خود ايجاد كند. اين اراده را بايد عقل رهبري كند و عقل نيز بايد تحت رهبري وحي و هدايت انبيا باشد چرا كه چراغ عقل به وسيله وحي و انبيا روشن شده است.

همچنين در اين پيام تأكيد شده است: احياي فرهنگ و دين اصيل لازمه رسيدن به اقتصاد مقاومتي و مديريت جهادي است. بيگانه در ابتدا فرهنگ ملت و دين امت را به اسارت مي‌گيرد و بين فرهنگ و دين با مردم فاصله مي‌اندازد چرا كه دشمن به خوبي مي‌داند ملت جدا افتاده از فرهنگ و دين قدرت حفظ خود را ندارد.

اداره جهادي كشور قبل از احياي فرهنگ و دين ممكن نيست. دين آزاده عقل را آزاد مي‌كند و امت را آزاده مي‌پروراند. اين كشور همه امكانات و منابع را به لطف الهي در اختيار دارد. تنها لازم است اراده خود را با جديت در خدمت بگيريم و اين منابع را شكوفا كنيم. تحقق اقتصاد مقاومتي با نهادينه كردن فرهنگ اراده و دوري از سستي امكان‌پذير خواهد بود. نكته اصلي مديريت جهادي در اقتصاد مقاومتي اين است كه دين آزاد است و برجسته‌ترين دستور اين دين آزاد اين است كه آزاده باشيد و به‌خود سستي و كاهلي راه ندهيد.

  • آباداني در سايه مديريت جهادي

همچنين دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين گردهمايي تأكيد كرد كه آباداني كشور در سايه مديريت جهادي تحقق پيدا مي‌كند. به گفته محسن رضايي در جريان انقلاب اسلامي مدارك انبوهي از شيوه‌ مديريت جهادي براي ما به‌وجود آمد. به گفته وي، ملت ايران نيز با دست خالي و تنها اتكا به مديريت جهادي توانست يكي از قوي‌ترين رژيم‌هاي سياسي، نظامي و امنيتي را از پاي درآورد. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه يقينا مي‌توانيم از تحريم‌ها به‌عنوان يك فرصت طلايي براي خيزش ملت در اقتصاد كشور استفاده كرد، گفت: كشورمان به غيراز مديريت جهادي در عرصه‌ اقتصاد به جايي نخواهد رسيد.

قطعا مديريت جهادي داراي تئوري است و مي‌تواند بين سبك‌هاي مديريتي جايگاه ويژه‌اي براي خود باز كند. رضايي افزود: در مديريت جهادي مشاركت دادن، همفكري كردن، مشورت و آموزش متقابل از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و در راستاي يكپارچگي مي‌توان مديريت جهادي را در كشور به‌وجود آورد. وي در پايان با اشاره به اينكه قطعا اجراي مديريت جهادي در كشور با مخالفت دشمنان داخلي و خارجي همراه است، تصريح كرد: ملت ايران به كمك اين مديريت از تمام مشكلات و موانع عبور مي‌كند و مي‌تواند پيشرفت‌هاي مادي و فرهنگ‌سازي‌ را در كشور به‌وجود آورد.

  • لزوم تحقق مديريت جهادي

محمد حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت در بخش ديگري از اين گردهمايي مختصات مديريت جهادي در دولت را تبيين كرد. به گفته وي، مديريت جهادي با خودجوش بودن شناخته مي‌شود و از ابتداي انقلاب جوانان به پشتوانه امام راحل آن را در كشور توسعه دادند. وي افزود: اگر تحول اساسي در مديريت كلان كشور صورت نگيرد، نمي‌توان تقاضا و انتظار مديريت جهادي داشت. وي شايعات درباره دنبال قدرت بودن را از آسيب‌هاي مديران جهادي دانست و گفت: نيروي جهادي كار نمايشي نمي‌كند و خدمت را در نقاط مختلف به‌صورت ناشناخته دنبال مي‌كند.

  • راهي براي عبور از بحران

رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران نيز در اين گردهمايي، مديريت جهادي را يكي از راه‌هاي عبور كشور از بحران‌هاي موجود دانست. بابك نگاهداري گفت: دبيرخانه دائمي مديريت جهادي از امسال كه به‌عنوان سال مديريت جهادي نامگذاري شده، كار خود را شروع كرده است. هدف اين دبيرخانه توليد ادبيات علمي براي الگوي مديريت جهادي بوده است.

بدين‌ترتيب طي ماه‌هاي اخير و در راستاي تأكيد شهرداري تهران بر موضوع مديريت جهادي 140مقاله علمي به دبيرخانه مديريت جهادي ارسال شد. همچنين دبيرخانه مشخصات 180پروژه شهري از 22استان را دريافت كرد. وي با تأكيد مديريت جهادي بر دانش بومي خاطرنشان كرد: ما تلاش كرديم طرح‌هاي لازم را انجام دهيم. به همين منظور قرار است طي سال‌هاي آينده نيز اين همايش را برگزار كنيم. همچنين به گفته وي، ‌حدود 700گروه جهادي در كشور مشغول فعاليت‌ جهادي هستند كه در اين گردهمايي مورد ارزيابي قرار گرفتند و برترين‌ها مشخص شدند. وي خاطرنشان كرد: دبيرخانه مديريت جهادي مستقل بوده و هيچ وابستگي به نهادهاي مختلف ندارد.

کد خبر 288779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha