سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: امسال تلویزیون یک مقدار عجیب و غریب دارد به استقبال نوروز می‌رود. عجیب‌وغریب، نه به این معنی که آستین‌هایش را بالا زده تا برنامه‌های متفاوت و جنجالی روی آنتن بفرستد و همه را انگشت به دهان بگذارد؛ نه اصلا؛ اتفاقا کاملا برعکس!

سریال نوروز

برخلاف سال‌های قبل که این موقع‌ها هر شبکه برای خودش یکی دو سریال تولید کرده و دو به شک بود که کدام یکی را روی آنتن بفرستد.

امسال تلویزیون عملا گزینه‌های چندانی برای این تعطیلات ویژه ندارد. درواقع غیر از شبکه یک و 3 که تکلیف سریال‌های نوروزیشان مشخص است، سایر شبکه‌ها هنوز هیچ گزینه قطعی‌اي ندارند و حتی این احتمال وجود دارد که اصلا تا آخرش هم خبری از سریال نوروزی در آنها نباشد؛ درست مثل یک جور عملیات انتحاری در شروع سال جدید!

  • کندن دندان لق

اصلا اسم این اتفاق را افول یا رکود تلویزیون نسبت به سال‌های قبل نگذارید، چون مساله چیز دیگری است. سال‌های قبل، تلویزیون خودش را مجبور می‌کرد بین گزینه‌های بد و بد‌تر، بالاخره انگشت اشاره‌اش را روی سریالی که فقط «بد» است بگذارد و تا آخر نوروز که نتیجه نظرسنجی‌های مختلف منتشر ‌شود و نارضایتی‌ها از یک جایی سر باز کند، خیالش راحت باشد.

امسال اما در دوره مدیریت جدید، اوضاع یک مقدار فرق کرده. مدیران تصمیم خودشان را گرفته‌اند که از ترس نبود سریال، با اجبار و اکراه دست روی گزینه‌های سطح پایین نگذارند و یک‌جورهایی این دندان به اصطلاح لق را از همین اول بکنند.

سیاستشان هم این است که یا باید سریال خوب پخش کنیم یا اصلا هیچ سریالی پخش نکنیم.

ریسکی که شاید ابتدای امر چندان هم به مذاق مردم خوش نیاید و نتیجه‌ای جز سوت و کور شدن آنتن تلویزیون نداشته باشد اما در ادامه باعث می‌شود سطح تولیدات یکی دو مرحله از چیزی که این سال‌ها شاهد بوده‌ایم، بالا‌تر رود.

البته نداشتن سریال بد که بیش از حد رویایی است، همین که تعداد سریال‌های ضعیف یا سخیف به نصف برسد هم باید کلاه‌مان را بالا بیندازیم.

  • توقف پله به پله و زشت و زشت‌تر

اولین سخت‌گیری‌های شدید مدیران جدید در راستای همین سیاست کندن دندان لق، این بود که جلوی ساخته شدن دو سریال «پله به پله» و «زشت و زشت‌تر» را گرفتند.

«پله به پله» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد قرار بود گزینه اول شبکه 2 برای نوروز امسال باشد اما به دلیل ضعف فیلمنامه فعلا متوقف شده و تا زمانی که تغییرات اساسی در فیلمنامه آن به وجود نیاید و به گزینه مورد تایید اداره کل نمایش تلویزیون تبدیل نشود به آن اجازه تولید نمی‌دهند.

متن فیلمنامه این سریال را سعید فرهادی نوشته و این روز‌ها در حال بازنویسی متن و اعمال اصلاحات وارد شده به آن است.

این سریال گزینه اصلی شبکه 2 برای نوروز ۹۴ بود و حالا با حذف آن عملا این شبکه سریالی برای نمایش ندارد اما با این حال مدیران برای ساخته نشدنش در وضعیت فعلی رای داده‌اند.

گزینه دیگر، «زشت و زشت‌تر» شاهد احمدلوست که احتمال پخش آن در نوروز از شبکه 3 شنیده می‌شود. احمدلو در دوره مدیریت قبلی سریال ضعیف «خانه اجاره‌ای» را روی آنتن برد و باوجود انتقادهای فراوانی که نسبت به آن وجود داشت.

مدیران حاضر به حذف آن از آنتن نشدند. حالا مجددا این کارگردان برای نوروز شبکه 3 سریال پشت دوربين اين سريال شايد مناسبتی رفته است.

  • شمعدونی صحت نوروزی می‌شود؟

شک نکنید که پخش سریال «فوق سری» مهدی فخیم‌زاده و «سر به راه» سعید سلطانی در نوروز قطعی است اما وضعیت بقیه شبکه‌ها چه می‌شود؟ شبکه 2 پیش از آنکه بحث تولید سریال متوقف شده «پله به پله» پیش بیاید، قرار بود سریال «آمین» را پخش کند؛ سریالی که 10 قسمت آن توسط منوچهر هادی ساخته شده و قرار بود بقیه آن را بهرنگ توفیقی بسازد.

اما طولانی شدن مرحله پیش‌تولید فاز دوم، عملا پخش مجموعه را برای نوروز منتفی کرد. بعد از آن هم خبر تولید سریال «پله به پله» پیش آمد و سریال تا مرحله کلید خوردن هم جلو رفت که بنا به تشخیص مرکز نمایش سیما، تولید سریال در همین مرحله متوقف شد.

با این اتفاق‌ها حالا شبکه 2 عملا دستش برای پخش سریال نوروزی خالی است و در کنار شبکه 5 که از اول هم گزینه‌ای برای این مناسبت رو نکرده بود، اسمش به عنوان شبکه بلاتکلیف نوروز ثبت شده.

اولین احتمال این است که شبکه‌های 2 و 5، اصلا برای نوروز سریال نداشته باشند که البته در حال حاضر یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها به نظر می‌رسد.

احتمال دوم اینکه این شبکه‌ها، به جای سریال ایرانی، کنداکتور نوروزیشان را با سریال‌های جدید و شناخته شده خارجی پر کنند یا همین طور پشت سر هم فیلم سینمایی جدید روی آنتن ببرند.

یک احتمال دیگر هم هست که سریال «سر به راه» سعید سلطانی، به جای شبکه 3 در شبکه 2 به نمایش در بیاید و شبکه سه، بعد از ایام فاطمیه، سریال «شمعدونی» سروش صحت را در کنداکتور نوروزی بگذارد؛ سریالی که اگر ایام نوروز روی آنتن برود، پخشش تا نیمه اردیبهشت ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

  • مورد عجیب عید امسال

امسال از آنجایی که شروع نوروز با ایام فاطمیه تداخل پیدا کرده یک مقدار وضعیت انتخاب سریال‌ها سخت‌تر است. تلویزیون از یک طرف باید حال و هوای نوروزی داشته باشد و از طرف دیگر نمی‌تواند آن‌طور که باید در روزهای اول شاد و مفرح حرکت کند.

برای همین هم به نظر می‌رسد تلویزیون در عید امسال، دو نوع برنامه‌ریزی داشته باشد؛ برنامه‌ای برای چهار روز ابتدای نوروز و برنامه‌ای برای ۹ روز بعد.

نیمه اول را با مینی سریال‌هاي مناسبتی یا فیلم‌های سینمایی پر کند و برای پر کردن آنتن ۹ روز بعد کنداکتوری شاد و مفرح بچیند؛ اتفاقی که فعلا فقط شبکه 3 تا حدی برایش برنامه‌ریزی کرده.

این شبکه می‌خواهد از روز ۲۹ اسفند تا ۴ فروردین مینی سریال مناسبتی و پنج قسمتی «کوچه‌های خواب» به کارگردانی مجید موسویان را پخش کند و بعد از آن هنوز معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار این شبکه باشد.

  • سورپرایز ویژه احتمالی

یک احتمال خیلی ضعیف دیگر هم درباره وضعیت شبکه 3 وجود دارد؛ اینکه مدیران یک مرتبه تصمیم بگیرند مردم را اساسی سورپرایز کنند و به جای تمام این گزینه‌ها بعد از ایام فاطمیه، آنتن نوروز را در اختیار «اتاق عمل» مهران مدیری بگذارند؛ تنها اتفاقی که اگر بیفتد می‌تواند حسابی بترکاند و تعطیلات عید را برای همه خوشایند‌تر کند.

 آن‌طور که شنیده می‌شود در حال حاضر اصلاحات مورد نظر انجام شده و تصویربرداری مدتی است که از سر گرفته شده است، از طرف دیگر تولید سریال هم به جریان افتاده.

به هرحال از الان تا شروع سال نو هم چیزی حدود ۲۰ روز زمان وجود دارد و خب در این مدت طبیعتا خیلی کار‌ها می‌شود کرد. البته هنوز هیچ چیز مشخص نیست و هیچ مرجعی راجع به این احتمال، کوچک‌ترین نظری نداده.

شبکه 2 از چند سال قبل به واسطه پخش «کلاه قرمزی»، خودش را پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیونی در ایام نوروز می‌داند و به همین دلیل هم تمرکز ویژه‌ای روی سریال‌های نوروزی ندارد.

اگر دقت کرده باشید در این سال‌ها شبکه 2 اصولا بی‌ربط‌ترین یا بی‌کیفیت‌ترین سریال‌های نوروزی را روی آنتن فرستاده. سال قبل آنتن را در اختیار «خوب، بد، زشت» منوچهر هادی گذاشت.

سریالی متوسط رو به پایین که طبیعتا اگر با سیاست‌های مدیران فعلی سنجیده می‌شد، اصلا مجال رفتن روی آنتن را پیدا نمی‌کرد.

سال ۹۲ سریال «آب پریا» را روی آنتن فرستاد؛ سریالی که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده بود و اصلا مناسب پخش در باکس مخصوص سریال‌های شبانگاهی نبود.

یک سال قبلش هم شبکه2 سریال «سیر و سرکه» را پخش کرد؛ سریالی که در جدول نظرسنجی نوروز، آخرین گزینه شد.

خلاصه اینکه به نظر می‌رسد امسال باز هم با قطعی شدن تولید «کلاه قرمزی»، شبکه 2 آن‌طور که باید دنبال پخش سریال نوروزی موفق نیست، چون با همین یک مجموعه عروسکی، به حد کفاف مخاطب جذب می‌کند.

منبع:همشهري‌جوان

کد خبر 288829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha